„Účelem stavby je zajištění dostatečné ochrany přilehlých staveb před nadlimitním hlukem ze silniční dopravy ve sledovaných úsecích silnice první třídy,“ vyjádřil se za investora Martin Buček z vysočinského Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
K opatření podle něj ŘSD přistoupilo na základě výsledků provedené akustické studie.
„Pomůže to hlavně lidem, kteří bydlí v domech přímo podél silnice, tam je samozřejmě ten dopad z provozu největší. Obyvatelé měli možnost si vybrat, zda preferují protihlukovou stěnu, nebo raději speciální okna. Každý si zvolil podle svých preferencí,“ popsala Olga Strašilová, předsedkyně stržanovského osadního výboru. V této vsi bude bariéra u dopravní tepny měřit celkem 300 metrů, jež budou rozděleny do dvou úseků.
V sousedních Škrdlovicích se počítá s 552 metrů dlouhou stěnou, rovněž rozčleněnou do dvou větších celků. „Pokud se to skutečně projeví na snížení hluku v obci, opatření samozřejmě vítáme,“ okomentovala záměr škrdlovická starostka Hana Sochorová.
V první polovině ledna již ohledně výstavby zdí zahájil krajský úřad stavební řízení. „Nyní vše záleží na tom, jak rychle přípravy půjdou. Rádi bychom ale začali s pracemi ještě v letošním roce,“ uvedl Buček.
Budování bariér, jejichž výška bude proměnná v rozmezí od 2,5 až do 5 metrů, by mělo být prováděno za provozu. Počítá se pouze s provizorním zúžením vozovky, přičemž v některých částech silnice bude řešen provoz kyvadlově.
Práce by měly zabrat přibližně 16 týdnů. „Protihluková stěna bude z větší části provedena jako odrazivá transparentní, která bude částečně kombinovaná s betonovými pohltivými úseky,“ přiblížil finální podobu opatření Buček.
Hluk však není pro místní jediným dopadem těsné blízkosti rušné trasy. „Trápí nás také rychlost, kterou tu vozidla často překračují. A to nejen sedmdesátku, která je v obci, ale i devadesátku mimo ni. Jsou tu rovné úseky a široká silnice, takže řada řidičů tu jezdí mnohem rychleji. To je pak samozřejmě znát i na míře hluku, o bezpečnosti ani nemluvě,“ podotkla Strašilová.
Stěny ŘSD plánuje i v Radostíně a v Brodě
Nové protihlukové stěny se ale pro letošek plánují i na dalších místech na Vysočině. Hned začátkem stavební sezony se začne pracovat třeba v zastavěném území obce Radostín na Havlíčkobrodsku, při silnici I/38. Vybudování 280 metrů dlouhé bariéry vyjde ŘSD na 9,2 milionu korun bez DPH.
„Stavba bude tvořena celkem čtyřmi stavebními úseky, které se budou lišit materiálem panelů a výškou jednotlivých částí. Ta bude proměnná - dva nebo tři metry nad stávající komunikací,“ nastínil Buček.
Pokud to další časový postup přípravy akcí dovolí, mělo by se podle něj ještě letos začít pracovat také na severovýchodním obchvatu Havlíčkova Brodu, tedy na silnici I/34. Tam se počítá mimo jiné s demolicí stávajících protihlukových stěn a následnou výstavbou stěn nových.