V Česku testují senzory a kamery, které mohou zachránit život i plechy

Nové parkovací asistenty, systémy pro udržení vozidla v jízdním pruhu, systémy nouzového brzdění, automatického parkování a autonomního řízení pro velké automobilky se zkouší v bývalém vojenském újezdu kousek od Prahy. V reportáži vám ukážeme, jak takové testování vypadá.

Přistávaly tu německé focke-wulfy a messerschmitty, startovaly ruské antonovy, iljušiny, suchoje, nebo třeba legendární stíhačky MiG-21. Dnes se po ranveji na milovickém letišti Boží Dar prohání mercedesy, nissany, volkswageny a další vozidla, ve kterých společnost Valeo testuje vyvíjené senzory a systémy pro jízdní asistenty a autonomní vozidla.

Zatím tu je pouze malé zázemí ze stavebních buněk, plocha pro testy v pomalých rychlostech a plocha pro zkoušky ve vysokých rychlostech, elektřinu zajišťuje dieselová centrála, stejný zdroj mají i osvětlovací rampy pro přípravy testů ve tmě. To se však brzy změní.

Firma se se Středočeským krajem dohodla na dvacetiletém pronájmu části letiště, na němž vybuduje moderní testovací polygon s různými druhy povrchů pro testování podle NCAP pravidel, včetně dešťových bran pro simulaci nepřízně počasí, model městečka s různými dopravními zapeklitostmi městského provozu pro testy systémů autonomního řízení, halu pro kalibrování laserových senzorů za přesně definovatelných světelných podmínek a spoustu dalších prvků. Minimálně zde mají podle smlouvy proinvestovat 100 milionů korun, ale podle Gábora Ifflanda, ředitele komunikace společnosti Valeo, je již nyní jasné, že to bude mnohem více.

Bude sem také přivedena elektřina z rozvodné sítě a vysokorychlostní internet. Počítá se s koexistencí s Aeroklubem Milovice a s hudebními festivaly Votvírák či Let It Roll. V těch dnech si dají testovací inženýři pauzu a pivo a ranvej uvolní.

A co a jak se tu vlastně testuje?

Honba za dostupnými senzory

Asistenční systémy se pomalu přesouvají z kategorie „exkluzivní příplatková výbava“ do kategorie „nezbytnost“ a hrají stále větší roli v hodnocení bezpečnosti podle EuroNCAP. Postupně se budou dostávat i do nižších modelových řad automobilek, kde však naráží na problém, zatímco v luxusních vozech se cena senzorů snadno „vsákne“, auto z nižší cenové kategorie může výrazně prodražit. Většina senzorů je navíc montována do nárazníku, který, jak název napovídá, je na voze doslova první na ráně. I menší kolize může vyústit v nákladnou opravu.

Asistenční systémy zpravidla využívají více senzorů najednou, typicky kombinují obrazový výstup kamery třeba s lidarem (laserový radar). Velkým tématem jsou nyní sdružení funkcí více senzorů do jednoho a hledání levnějších alternativ některých čidel.

Jednou ze slibných cest je využití kamery jako jediného zdroje dat. V modulu kamery je schována i výpočetní část, která rozpoznává tvar a okraje vozovky, dopravní značení, lidi a zvířata, detekuje objekty a samozřejmě další vozidla v provozu. Používá se například pro systémy adaptivního tempomatu, udržení vozidla v jízdním pruhu nebo systému nouzového brzdění.

Valeo
Valeo

Příklad instalace testované kamery za čelním sklem vozu

Testovat v různých fázích vývoje takové systémy v ostrém provozu by samozřejmě nešlo. Extrémně problematické by bylo i testování za použití opravdových vozidel v roli „cílů“, tedy objektů, kterým se bude vozidlo vyhýbat, nebo před kterými bude brzdit.

Proto při testech využívají takzvané UFO, celým názvem Ultra Flat Overrunable, tedy „ultraploché přejeditelné“.

Pěnová konstrukce na suchých zipech

Pohled na UFO, na kterém konstrukce stojí

UFO je nízký a extrémně odolný podvozek s elektrickým pohonem, na který se připevní standardizovaný model vozidla. Na fotce je varianta s pěnovou konstrukcí a plachtovým pláštěm, pro některé testy je i varianta s molitanovými nebo polystyrenovými bloky.

Pokud systém nezareaguje správně, testovací vozidlo narazí do měkkého cíle, ten se bez větší destrukce rozletí do okolí, přičemž pohonné ústrojí jednoduše přejede. Během několika minut může být vše na svých místech.

UFO není žádný louda, může jet až stokilometrovou rychlostí, navíc se s ním dá poměrně svobodně manévrovat. Řídí jej operátor z nedaleko zaparkovaného vozidla, nejde však o obyčejné auto „na dálkové ovládání“.

Přijímač diferenční GPS

Základnová stanice referenčního GPS

Operátor může nastavit potřebné parametry testu a UFO si z nich samo spočítá, kdy a jakou rychlostí má vyrazit, aby se jako překážka ocitlo na naprosto přesném místě (v souladu s NCAP pravidly). Všechna vozidla jsou proto vybavena přijímači diferenčního GPS signálu pro přesné měření pozice (a vzájemné vzdálenosti) vozidel. Díky referenční GPS jednotce u ranveje je poloha detekována s přesností dvou centimetrů.

My jsme si i v roli pasažérů mohli vyzkoušet testovaný AEB (Autonomous Emergency Braking, tedy samočinné nouzové brzdění) a ačkoli měl kameraman co dělat, aby objektivem neprorazil čelní sklo, byl zároveň trochu zklamán, protože jsme s kvílením pneumatik zastavili pár desítek centimetrů před UFO. V opačném případě by si odnesl atraktivnější záběr.

Valeo

Dalším senzorem, který nám technici Valea předvedli, byla nová generace 3D laserového skeneru Scala. Ta zde fungovala v roli zdroje dat pro adaptivní tempomat a systém udržení vozidla v jízdním pruhu. Na skener se můžete podívat ve fotogalerii, na jeho řízení ve videu.

Vyzkoušeli jsme průjezd kužely uměle vytvořenou šikanou, kterou vozidlo naprosto čistě a elegantně projelo, žádné „ode zdi - ke zdi“ ani trhaný pohyb volantem, prostě čistý průjezd.

Na jiném vozidle, tentokrát šlo o dodávku, jsme viděli testované „near field“ radary pro skenování bližšího okolí vozu. Využívat se mají při asistentech parkování a především spolehlivé detekci chodců a cyklistů, které by řidič mohl přehlédnout.

Všechna data ze senzorů a kamer míří do elektronické zástavby v kufrech testovacích vozů, kde se nahrávají na velkokapacitní disky a podle potřeby zpracovávají. Tu jsme však fotit nesměli.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...