Pandemie covidu-19 mění chování Čechů. Kvůli všemožným restrikcím a zavřeným sportovištím přesedla většina z nich na kola, nazula brusle, naskočila na koloběžky. A stejně jako běžek v zimě, je letos na jaře a na začátku léta nedostatek i kol a elektrokol.
Jen loni vzrostl prodej elektrokol v Česku o padesát procent. Každé třetí kolo, které se v roce 2020 u nás prodalo, mělo tedy elektropohon. A letos trend pokračuje. Kdo si elektrokolo objednal, čeká na něj dlouhé týdny. Kdo o něm uvažuje teprve nyní, nemá moc času na rozmyšlenou a musí jednat, i když elektrokola zdražují. Už dávno neplatí, že má smysl čekat na posezonní výprodeje. Podle prodejců žádné nebudou.
Týden s elektrokoly na iDNES.czTesty modelů na rok 2021 a soutěž o půjčení na víkend
|
„Situace na trhu s elektrokoly je relativně dramatická a nepřehledná, protože všeho najednou začalo na trhu být málo a elektrokola jsou letos velmi žádaným zbožím. Neznamená to, že elektrokola nejsou, ale ty nejžádanější modely už jsou buďto vyprodané, nebo na ně ještě stále čekáme,“ uvedl Jakub Ditrich z prodejny, půjčovny a servisu elektrokol ekolo.cz.
Některé značky se potýkají s velkým nedostatkem komponentů, takže prodejcům a dealerům hlásí, že se výroba letošních modelů zpozdila a jejich elektrokola budou k dispozici až na začátku léta nebo na podzim.
Testy elektrokol na iDNES.cz |
„Zcela se nám tu letos rozhodil systém posledních let, kdy jsou každé jaro na trh uváděny nové modely. To se rozvolňuje, kola přichází postupně,“ dodal Ditrich.
Dopady pandemie zasáhly celý trh s elektrokoly, bez ohledu na značku. „Ať už je to značka A, nebo B, všechna svá kola montují z podobných nebo stejných komponent a právě těch komponent je na trhu málo. Je nedostatek přehazovaček, je nedostatek brzd a vidlic, takže je to obecné. Samozřejmě značky, které se předzásobily, jsou na tom o něco lépe,“ poznamenal prodejce.
Se zájmem roste cena
Jak se dalo očekávat, ceny elektrokol rychle vzrostly. A to o desítky procent. „Bohužel se to promítlo do ceny, protože když je něčeho nedostatek, tak dodavatelé zdražují. Většina značek už zdražila, některé dokonce vícekrát, a tento trend bude nadále pokračovat,“ upozornil Jakub Ditrich.
„Ceny nadále porostou, což není jen vinou vlastních výrobců a dodavatelů, kteří s tím bojují, ale i otázka makroekonomických ukazatelů, jako je v tuto chvíli kupříkladu válka o nerostné suroviny mezi Čínou a Austrálií. Čína má jako hlavní dodavatel a výrobce elektrokol obrovský nedostatek základních surovin. Promítá se tam též rostoucí cena dopravy, která je nyní na jednom kontejneru, jež kola z Asie do Evropy dováží, až na dvanáctinásobku dřívější ceny,“ doplnil Martin Raufer z magazínů Velo a Elektrokola.
Ceny vystoupaly skokem. U nejdražších modelů je to třeba jen pět procent, ale u běžných modelů sledují prodejci i deseti-, patnácti- až dvacetiprocentní zdražení. „Dopravci je jedno, jestli v kontejneru veze kolo za sto tisíc či za deset tisíc. Cena té krabice je v dopravě úplně stejná,“ dodal Raufer.
Ujasněte si priority
Na českém trhu se nejvíc prodávají horská elektrokola, jejich podíl na trhu vzrůstá i přes vyšší cenu a pohybuje se kolem padesáti procent. Z dvaceti procent jsou to pak nejdražší celoodpružená horská kola. Poté jdou nejvíc na odbyt treková kola a v Česku po vzoru ostatních evropských zemí už roste i podíl městských elektrokol.
Jak se tedy k nové situaci v obchodech postavit? Odborníci na elektrokola doporučují nevyčkávat. Pokud máte o elektrokolo zájem, určete si typ kola, který si chcete pořídit, základní parametry a rozumný cenový strop. A vyražte do prodejny nebo zasedněte k počítači a hledejte.
„Spekulovat o tom, že na konci sezony bude cena nižší, nedává u jízdních kol a elektrokol smysl. Situace je velmi nepřehledná, nikdo neví, kdy se která elektrokola na trh dostanou a zda dodavatelé udrží ceny. Pokud máme vybraný typ elektrokola, určitě bych nelpěl na konkrétní barvě či drobných detailech. Myslím, že je velikým uměním sehnat v kategorii kolo, které jsme vybrali,“ vzkazuje Raufer.
Nemá také smysl se fixovat na určitý model od určitého výrobce, protože se letos také nemusíte dočkat. „Podívejte se, co se aktuálně na internetu či v prodejnách nabízí, a v této nabídce si zvolte, protože lépe nebude,“ uzavírá Ditrich.
Internet fajn, ale je třeba se projet
Nákup po internetu se během pandemie rozbujel a při koupi elektrokola přináší jednoznačnou výhodu: největší výběr, kdy na první dobrou vidíte, jaké značky a modely kdo kde nabízí. Pak už se ale raději vydejte ozkoušet kolo na vlastní kůži, radí odborníci.
„Nákup online je sexy, cool, rychlý a pohodlný. Někdy i levný. Nemusíte se kvůli němu trmácet do prodejny, což ale v případě kola doporučuji tak jako tak. Je dobré kolo vidět fyzicky, držet je v ruce, sednout na ně,“ radí Martin Raufer.
Kolo, které vám online shop doručí až do obýváku, je v krabici a více či méně rozebrané. Technicky zdatnější klienti si s montáží poradí, ale ani ty nikdo nezaškolí a nepoučí, jak s čím ideálně zacházet, a budou odkázaní na návody na internetu.
„Pokud máte problém s vyndáním předního kola v případě defektu a s podobnými banalitami, pak lze předpokládat, že i obsluha celého systému si vyžádá podrobné osobní zaškolení – počínaje mechanickou obsluhou jako je nastavení výšky sedla nebo vyjmutí kola a oprava defektu a konče zapnutím a vypnutím elektropohonu, vyjmutím baterie, nabíjením, obsluhou digitálního ovladače a podobně,“ dodal dlouholetý cyklista a odborník na elektrokola.
Spousta uživatelů elektrokol se při online nákupu například nikdy nedozví, jak u kola zapnout „walk assistant“ – podporu pohonu při chůzi. „Do hry vstupuje také záruční a pozáruční servis a garanční prohlídky. Pokud si kolo objednáte ze vzdáleného obchodu, informujte se na garanční prohlídky, které jsou jednak povinné pro uznání záruky a jednak prospěšné bezproblémovému fungování a životnosti kola,“ poznamenal Raufer.
Při online objednání tedy myslete na to, aby měl prodejce kola servisního partnera v blízkosti vašeho domova, a vy tak budete mít kam zajet na garanční prohlídku nebo kde vyřídit případné reklamace. „Elektrokola nejsou džíny, které si objednáte troje, a dvoje pošlete zpět.“
1 Horská kola s pevným rámem
- Author Elevation 29 - univerzál bez výstřelků
- Author Eleve 27,5 ASL - kolo na pohodovou cykloturistiku
- EasyBike Big Boss - drsný, tuhý, připravený
- Liv Tempt E+ 2 - kolo, na které budete vzpomínat
- Merida eBig.Nine 400 - skvělé jízdní vlastnosti
- Trek Powerfly 4 - nejuniverzálnější volba
2 Test celoodpružených kol
- Canyon Spectral – odolný trail bike se špičkovým vybavením
- Giant Trance X E+ Pro 2 – příjemné a vyvážené kolo
- Lapierre Overvolt AM 6.6 – ztělesnění jistoty, odolnosti a pohodlnosti
- Merida eOne-Forty 700 – excelentní v terénu
- Orbea Rise M20 – „horské elektrokolo budoucnosti“
- Orbea Wild FS H20 – obratné a dobře ovladatelné kolo
- Specialized Turbo Levo Pro – kolo bez terénních limitů
- Trek E-Caliber 9.9 XTR – kolo pro závodníky
- Whyte E-160 S – trailové kolo s dobrými jízdními vlastnostmi
3 Test krosových kol
- Gogoro Eeyo 1S – kolo, které budí emoce
- Orbea Gain M30 1X – pohledné a rychlé kolo
- Specialized Turbo Como SL 4.0 – dobré kolo do města
- Specialized Turbo Vado SL 4.0 – všestranné městské kolo
- Tern HSD P9 – kolo pro každodenní používání
- Trek Domane+ ALR – perfektně vyvážené kolo