Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách neuvěřitelné množství a často jsou jak naschvál umístěné v dráze, kudy jedeme. Navíc víka i povrch kolem nich bývají rozbité, takže když kanál přejedeme, celé auto nadskočí. Reportér Matěj Smlsal se vydal pátrat, proč jsou umístěné tak nešťastně.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Kulaté poklopy skrývají vstupní šachty do kanalizace, pod velkými čtvercovými jsou umístěny vodoměry, mřížkované u stran vozovky fungují jako uliční vpusti na dešťovou vodu. Poklopů je v silnicích mnohem víc, ale tato trojice rozčiluje řidiče nejvíc.

Především proto, že bývají umístěné v jízdním pruhu přesně v místě, kudy jedeme. „V dráze, kdy to vychází na to kolo našeho auta, tak to jsou historicky umístěné stoky, které z nějakého důvodu nebylo možné přemístit do ideálního místa, což by bylo uprostřed vozovky,“ vysvětluje mluvčí pražské Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Některé poklopy sice jsou uprostřed pruhu, takže se jim nemusíme vyhýbat, ale spíš bývají v dráze naší jízdy.

Prý si musíme také uvědomit, že dřív vypadaly ulice jinak. V průběhu let se například měnila šířka pruhů, ať už kvůli stavbě tramvajových tratí nebo parkovacím místům. Poklopy tak třeba uprostřed vozovky původně byly, ale vlivem těchto změn se nám dostaly „pod kola“.

„V poslední době se nám také velmi často stává, že město maluje na vozovky populární cyklopruhy. Tím je na vozovce namalované něco jiného, než tam historicky bylo. Pak se opravdu může stát, že kanál je v jízdní dráze automobilu a vy se tomu prakticky nemáte šanci vyhnout,“ říká mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) Tomáš Mrázek.

Nabízí se otázka, proč dříve nebudovali vstupy do kanalizačních šachet v chodnících. Odpověď se nachází v brožuře zvané Městské standardy vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy. „Vstupní šachty je nutno umísťovat do zpevněných přístupových míst, ke kterým je možný příjezd těžkými technologickými vozidly (nosnosti 12—22 tun) pro údržbu, opravy a čištění,“ píše se v příručce.

8. listopadu 2020

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Ta také stanovuje, že vstupy do šachet, a tedy i poklopy, musí být od sebe poměrně blízko. „Vzdálenost by měla být maximálně 50 metrů, v nejhorším případě šedesát,“ cituje z pravidel Tomáš Mrázek.

Na to, že by se vstupy do kanálů přestavěly, například při velkých rekonstrukcích vozovek, se netváří. „To se děje minimálně. Protože ta kanalizační stoka je tam historicky, to vyústění je tam také dané. Kdyby se to posouvalo, tak by náklady byly nesrovnatelně vyšší,“ líčí Mrázek. 

Kanály blízko sebe značí, že pod povrchem vede několik kanalizačních stok. A každá má vlastní vstup.

Že jsou někdy poklopy od sebe vzdálené jen pár jednotek metrů, vysvětluje tím, že pod povrchem může vést více kanalizačních stok a každá má vlastní vstup.

Řidiče pravděpodobně až tak nerozčiluje fakt, že kanály jsou v cestě, jako to, v jakém jsou stavu. Povrch kolem nich bývá popraskaný, poklopy se propadají dolů, a jsou tak i několik centimetrů pod povrchem vozovky. Někdy bývají rozbitá i samotná víka.

„Děje se to proto, že po kanálu jezdí těžká vozidla, která ten kanál nebo armaturu okolo mohou porušit,“ zdůvodňuje mluvčí PVK Mrázek. „Pokud jsou vyloženě propadlé, tak se jedná o závadu, která tam mohla vzniknout zvýšeným provozem,“ dodává mluvčí TSK Lišková.

VIDEO: Podjet kalhotky, přejet záplatu. Triky, jak na semaforu získáte zelenou dřív

Pokud se vám zdá, že někdy čekáte na semaforu dlouho, tak jste možná udělali něco špatně. Třeba jste nepřejeli záplatu ve vozovce. Nebo se mezitím do křižovatky „přihlásil“ autobus. Semafory jsou velká věda. Od odborníka, který ví o řízení křižovatek vše, jsme zjišťovali, jak fungují. Třeba i to, jak si jde zelenou vynutit. Na reportáž se podívejte zde.

Tyto nesrovnalosti opravují při rekonstrukcích vozovky. Technická správa ale využívá i stroj, který dokáže propadlý kanál takzvaně vytáhnout a srovnat s úrovní vozovky. Není přitom potřeba rozbíjet povrch silnice okolo.

Problémové vpusti u hlavního nádraží v Praze

Řada lidí označuje za kanál i hranaté mřížkované poklopy, které se nacházejí u strany vozovky. Ty se přitom nazývají uliční vpusti a jejich cílem je odvádět vodu z vozovky, například při deštích.

Kanály v cizině

Oslovení Češi žijící v Německu, Polsku a Bulharsku se shodují, že tam mají kanály v lepším stavu než v Česku. „U nás navíc každé čtyři měsíce jezdí speciální služba, která je upevňuje a dává tam takový silikon, aby se poklop nehýbal,“ říká Radek Řezáč, který žije ve španělské Malaze.

„Ideální je, aby odvodnění komunikace bylo na kraji chodníku. Vozovka je totiž nejčastěji vyspádována od prostředka směrem k chodníku,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Ano, vozovka nikdy není v rovině, právě proto, aby voda odtékala pryč; má střechovitý sklon. Podle Městských standardů vodovodů a kanalizací na území hl. m. Prahy by měla jedna vpusť odvodňovat 400 metrů čtverečních vozovky. Výjimečně až 600 metrů čtverečních.

Říkali jsme sice, že vpusti bývají u stran vozovky. Například před hlavním nádražím v Praze ale zasahují do vozovky. Řidiči si na to hodně stěžovali.

„Magistrála v tomto úseku je výjimkou. Pod vozovkou totiž máme odbavovací halu. A byť tam proběhla rekonstrukce, souvislá údržba i úprava uličních vpustí, tak nebylo možné je přemístit na kraj vozovky, to znamená do pásu, kde není provoz, kde nejede kolo vozidla,“ objasňuje mluvčí Lišková.

Uliční vpusti jsou také pastí pro cyklisty. Obvykle mají víka umístěná tak, že mají průřezy podélně a do nich akorát zapadne kolo bicyklu. Kolař, snažící se držet při okraji vozovky, tak musí kličkovat, aby si nenatloukl.

Podívejte se také, jak reportér Matěj Smlsal na kole učil řidiče dodržovat rozestup 1,5 metru od cyklistů. Vyrobil z kartonu šipku, připevnil ji pod sedlo a vyrazil do pražských ulic. Tolik nadávek dlouho neslyšel, někteří ho ale podpořili: 

14. dubna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...