Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chceme upozornit na čechizaci Moravy, říká muž, který maloval hranice

  20:00
Vlnu diskusí vzbudili značkaři, kteří před měsícem na šesti místech namalovali na silnice historické zemské hranice mezi Čechami a Moravou. Postaraly se o něj tři party aktivistů, kterým vadí, že se často zaměňují geografické či historické názvy. Nejsme recesisté ani vandalové, tvrdí jeden z nich, Pavel Trčala.
Na silnici u Strmilova jsou vyznačeny hranice Čech a Moravy.

Na silnici u Strmilova jsou vyznačeny hranice Čech a Moravy. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Nátěry provedly dvoučlenné skupinky, na Žďársku se o ně postaral Pavel Trčala. „Chceme korektně říci, kde jsou Čechy a kde Morava. Nechceme, aby se Morava stala pouze termínem v předpovědi počasí,“ glosuje dvaačtyřicetiletý sportovec a podnikatel z Brna.

Na ilegální akci se s kolegy dobře připravil. Aby nápisy měly patřičnou úroveň, vyptal se předem cestářů na jejich vlastní postupy.

Pavel Trčala

Pavel Trčala (vpravo) se před dvěma roky podílel i na přelepení nelegálních...
  • Dvaačtyřicetiletý brněnský sportovec a podnikatel, jeho firma se zaměřuje na jednodenní lyžařské zájezdy.
  • Coby nadšený surfař a cestovatel navštívil už přes sto čtyřicet zemí světa.
  • Studoval v USA, pracuje také jako ekonomický konzultant.
  • V roce 2005 dosáhl vrcholu hory Mount Everest jako doposud nejmladší československý horolezec. Navíc z druhého výškového tábora sjel na lyžích.
  • Kromě zimních sportů se věnuje také vodním sportům, na Brněnské přehradě postavil vlek pro vodní lyžování a podobný vlek se snaží prosadit také na žďárské Pilské nádrži.
  • Angažuje se i politicky, v roce 2018 byl spoluzakladatelem Moravského zemského hnutí a v brněnském obvodu za MZH kandidoval do Senátu.

Proč jste se rozhodli odtajnit? Nebojíte se pokuty nebo stíhání?
Původně jsme neplánovali informace zveřejňovat, ale některá média nás označila jako vtipálky a celou akci jako recesi. Nejsme vtipálci a motivem akce bylo upozornit na dva závažné celospolečenské problémy. Zaprvé na aktuální faktickou neexistenci Moravy jakožto správního celku a obecnou neúctu k její tisícileté hranici vytvořením absurdních a nefunkčních krajů, které popírají geografickou logiku i historické vazby. Zadruhé nechceme, aby naše děti začaly říkat, že žijeme v Čechách. Ústava jasně hovoří o občanech v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, a je proto velmi arogantní a neuctivé používat název Čechy pro celou Českou republiku.

Jde podle vás víc o neznalost, nebo o úmysl?
Pokud někdo řekne nebo napíše, že obyvatel Moravské Třebové nebo kteréhokoli jiného moravského či slezského města, bydlí v Čechách, tak je to nejen nesmyslné, ale poškozuje to také právo obyvatel Moravy a Slezska na sebeurčení. Bohužel má většina médií sídlo v Praze. Nejen děti a mládež tak dnes a denně například z rádia slyší, jak je celá republika označována jako Čechy. Někteří moderátoři či redaktoři to určitě nemyslí špatně. Naprosto mylně si myslí, že Morava je jen nějaký region, který je vlastně v Čechách. To je samozřejmě naprostý geografický protimluv. A přesto se takto vyjadřují i vzdělání lidé. Děje se tak, protože si to necháme líbit. Proto jsme se museli ozvat a vysvětlit médiím, že se jedná o vážné téma.

Kolik hranic jste na Vysočině a v dalších krajích celkem vytvořili?
Celkem šest párů nápisů. Dva na Svitavsku, dva na Žďársku (u Hamrů nad Sázavou a Stržanova), jeden na Jihlavsku (mezi Stájí a Zábornou) a jeden na Dačicku (u Strmilova). Hranici jsme označili spravedlivě a napsali jak nápis Morava, tak nápis Čechy. Je to společný odkaz našich předků na obou stranách hranice a věřím, že rozumní lidé v Čechách i na Moravě pochopí, o co se snažíme.

Vy jste tvůrcem hranic na vysočinských silnicích. Měl jste při noční akci ze 30. dubna na 1. května víc štěstí než vaši kolegové, kteří hranice značili na Svitavsku a policie je při tom chytila. Jak k tomu došlo?
Kolegové na Svitavsku již měli nápisy hotové a byli na odjezdu, ale trochu se zdrželi, když balili věci u cesty. Pravděpodobně je policii nahlásil kolem projíždějící řidič a policie tedy měla povinnost přijet. Policisté jim sdělili, že přijeli na udání. Kolem nás u Žďáru také projeli policisté, ale asi jen náhodou, protože nezastavili a pokračovali dál. Pokud by nás policie chytla, tak bychom stejně jako naši kolegové korektně spolupracovali a celou akci vysvětlili. Nekreslili jsme žádné vulgární obrazce ani nepsali sprosté nápisy. Vyznačili jsme na asfalt pouze pravdivý geografický fakt.

Jak jste postupovali? Přece jen na „jedničkách“ bývá provoz i v noci.
Vybrali jsme čas tak, abychom v žádném případě neohrozili silniční provoz. Protože jsme nápisy vytvářeli v noci, z dálky jsme mohli vidět přijíždějící auta. Když nás míjela, tak jsme se po vozovce nepohybovali.

Prozradíte, kolik času jste potřebovali na vyznačení příčné čáry a dvou nápisů?
Vše jsme měli připravené a ve dvojicích jsme byli sehraní. Museli jsme využít časové mezery mezi projíždějícími auty. To bylo někdy jen pár minut, jindy třeba i čtvrt hodiny. Když jsme měli více času, tak jsme nápis mohli přes šablonu natřít ve více vrstvách, a tedy kvalitněji. Když se blížilo auto, tak muselo být vše odklizeno. Vybrali jsme kvalitní barvu a předem vyzkoušeli, jak rychle schne. Šlo nám především o to, aby na žádném místě nebyla barva rozježděná. To by vypadalo neprofesionálně.

Zjišťovali jsme, zda se nápisy objevily i na dálnici D1, kde zemská hranice prochází u Měšína a Heroltic. Předpokládám ale, že jste nechtěli hazardovat…
Ano, promýšleli jsme každou cestu a samozřejmě D1 by zajistila největší expozici našemu sdělení. V tu dobu už byl však provoz větší než na začátku karantény. Šlo nám o bezpečnost a v žádném případě jsme nechtěli, aby byla naše akce brána negativně kvůli možnému ohrožení provozu. I kdyby se nám to na dálnici podařilo, lidé by si mohli říct, že jsme tím zbytečně ohrozili ostatní řidiče.

13. května 2020

Zmínil jste, že jste se rozhodli pro nátěr, a ne nástřik. Jak jste sháněli know-how?
Když při cyklistických závodech píší fanoušci nápisy na silnice, tak neřeší nějaký design. Kamarádi původně také chtěli udělat jen nápisy klasicky štětkou tak, jak se to tradičně dělá v noci ze 30. dubna na 1. května ve vesnicích. Říkal jsem si však, že když už to děláme, tak by to mělo být profesionálně, aby to lidem nepřipadalo jako nějaké vandalství, ale naopak jako oficiální značení. Studoval jsem ve Spojených státech a inspirovala mě také hranice mezi USA a Kanadou ve městě Derby Line, kde je pruh a na každé straně nápis. Náhodou jsem jednou projížděl kolem cestářů, tak jsem se s nimi dal do řeči a poprosil je, jestli bych si mohl změřit rozměry jejich písmen. Pak jsme podle toho nechali udělat šablony. Radili mi také, že válečkem je nátěr kvalitnější než stříkáním. Proto jsme použili válečky.

Měli jste v plánu označit ještě více míst od Slavonic až po Králický Sněžník?
Naše skupina měla za úkol vyznačit dva nápisy, nakonec se nám podařily tři, ten u Stáje byl navíc. Severní skupina plánovala více nápisů, ale protože je někdo udal, tak stihli pouze dva. Jižní skupina vytvořila kvůli dešti pouze jeden.

Na konci světa už mají ceduli

Moravané na hranicích Čech a Moravy usilují o vztyčení hnědých turistických...

Moravští aktivisté, kteří potají vyznačili historické zemské hranice na silnice, by rádi jednou dosáhli toho, aby hranici připomínaly například oficiální cedule. Jedna taková je už třetím rokem v lokalitě Na konci světa ve Šlakhamrech, části obce Hamry nad Sázavou.

„Hlavním iniciátorem označení historické hranice, který trpělivě několik let vyřizoval krok po kroku povolení k umístění značky u obecní komunikace, je náš spoluobčan a moravský patriot František Eli Svoboda,“ píše se na webu obce.

„Obec získala povolení a ceduli si zaplatila. Jednodušší to bylo v tom, že jde pouze o místní komunikaci,“ zmínil starosta Hamrů František Porubský.

Česko-moravská hranice vede od Králického Sněžníku na severovýchodě až k Slavonicím na jihozápadě. Hranice se stabilizovala do konce 14. století, ještě ve 20. století však docházelo k jejím dílčím úpravám.

De iure přestala existovat na konci roku 1948, kdy vznikly nové kraje, které historické hranice nerespektovaly.

Uvažovali jste o tom, že to zkusíte legální cestou s povolením úřadů a správce komunikace? Nebo by to nebylo dost „punkové“?
Cílem naší iniciativy nebylo v žádném případě dělat věci punkově. Pokud by bylo možné podat žádost na vyznačení hranice a cestáři by ji pak vyznačili z rozpočtu na údržbu, tak bychom samozřejmě takovou žádost podali. Kolegové se snažili mnoho let, aby na hranici mohly vzniknout oficiální cedule. Avšak tento proces byl extrémně administrativně náročný a nakonec jim na cedule stejně žádný úřad nepřispěl. Proto navrhli tuto variantu. Souhlasil jsem, protože se jedná o nenásilnou formu občanského protestu. Moravskou otázku chci prosazovat nenásilně. Před dvěma lety jsme na moravském území přelepili české vlajky na nelegálních billboardech vlajkou moravskou. Nyní jsme provedli vyznačení hranice. Nechceme násilí jako například v Baskicku. Chceme mírovou cestou upozornit na postupnou čechizaci moravské země, ke které naprosto nespravedlivě dochází.

Z toho, co říkáte, určitě nejste fanoušci současného správního uspořádání. Co vám vadí na současných krajích?
Tyto kraje nerespektují geografickou logiku i historické vazby a není žádným tajemstvím, že byly vytvořeny se zásadním úmyslem rozbít Moravu. Dříve jsme měli Moravský zemský sněm, tedy parlament Moravy, a o věcech Moravy se rozhodovalo na Moravě. Zemské uspořádání po vzoru Německa či Rakouska by pro Českou republiku bylo mnohem výhodnější. Opravdu bylo potřeba vytvořit kraj v každém větším okresním městě? Spolkové uspořádání by bylo nejen lepší pro Moravu a Slezsko, ale také pro Čechy. Aktuálně jsou tyto absurdní kraje tak malé, že se stejně musejí slučovat do „dvojkrajů“, aby mohly participovat na dotacích z EU. Tyto kraje jen uměle zvyšují počty úředníků a jsou obrovskou zátěží pro rozpočet. Paradoxně však z rozpočtového určení daní dostávají jen asi osm procent. Například spolkové země v Německu disponují třiceti procenty. Věřím, že pokud by mohla Morava sama rozhodovat o svých financích, tak by byla mnohem větší šance mít co nejdříve dálnici z Brna na Vídeň či na Svitavy.

Vývoj správního členění za první republiky.

V roce 2000 došlo novelou ústavy ke vzniku 14 samosprávných krajů.

Zmiňujete, že by se vám u silnic na hranicích líbily cedule nebo monumenty. Například hraniční kámen s obřím lvem a orlicí, který vznikl u žďárské Pilské nádrže, má mezi odbornou veřejností řadu odpůrců a jejich autor Michal Olšiak čelil kritice za umisťování podobných betonových plastik do krajiny. Jak byste chtěl garantovat úroveň takových děl?
Žďár nad Sázavou je na Moravě a hranice je těsně za městem. Je rozhodně velmi milé, že tam nějaký monument připomínající tuto hranici je. Shodou okolností areál u Pilské nádrže znám velmi dobře, protože se tam již několik let snažím zejména pro děti a mládež vybudovat vlek pro vodní lyžování. Pilák může být příkladem pro mnoho měst. Všem v Brně i jinde vychvaluji, jak pěknou volnočasovou zónu město pro své obyvatele vybudovalo. Co se týče vyznačení hranice, neměli jsme na mysli přímo sochařská díla. Jsme si vědomí, že se těžko zavděčíte všem. Například lev a orlice se někomu líbí a někdo jiný může říct, že je to kýč. Někdo to bude pomlouvat, protože autorovi závidí, že vybrali právě jeho dílo. Vedle cest bych rád viděl například dřevěné monumenty, jaké bývají mezi státy ve Spojených státech. Ale takovou věc nemůžeme financovat sami. Samozřejmě by to měla zaplatit spolková země Morava. A protože Morava legislativně neexistuje, musel by se takový monument například zaplatit ze sbírky. Moravská národní obec již za tímto účelem sbírku založila. S pardubickým hejtmanem Martinem Netolickým budeme o možné pomoci s cedulemi jednat, třeba ke schůzce svolí i hejtman Kraje Vysočina.

Autor:
  • Nejčtenější

Ženu v útulku pokousal pes, po srdeční zástavě a amputaci nohy bojuje o život

18. dubna 2024  13:48,  aktualizováno  14:13

Mnohačetná a velmi vážná poranění utrpěla žena, kterou v úterý napadl pes ve žďárském útulku v...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

U Jihlavy vznikla farmářská samoobsluha. Platí se do kasičky či QR kódem

15. dubna 2024  15:53

Netradiční Samoobslužný krámek je novinkou v Hybrálci u Jihlavy. Od léta do podzimu v dřevěném...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čelní srážka s kamionem pick-up sešrotovala, jeho řidič se vážně zranil

15. dubna 2024  16:27

Hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem v pondělí odpoledne uzavřela vážná dopravní...

Trénink mozku musí lidi bavit, říká cvičitelka paměti a soustředění

19. dubna 2024  16:06

Základ je, aby to lidi bavilo. Tak vysvětluje pointu netradičního tréninku mozku zvaného jednoduše...

Hospodaření Brodu překvapilo i samu radnici. Zůstaly jí desítky milionů

19. dubna 2024  11:05

Rozpočet na rok 2023 měl být původně v Havlíčkově Brodě poměrně nudný. Příjmy a výdaje ve shodné...

Kouč Jihlavy: Zase jsme prohráli, ale neklepu se v rohu. Spartu B už porazíme

19. dubna 2024  9:22

Fotbalisté FC Vysočina prožili ve středu svoje další jarní druholigové zklamání, z Brna si do...

Na D1 u Humpolce zemřel mladý řidič. Narazil do zaparkovaného návěsu

19. dubna 2024  7:16

Devatenáctiletý řidič osobního auta cizí státní příslušnosti zemřel ve čtvrtek večer po nehodě na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...