Mýto ze silnic prvních tříd může vynést o miliardy méně, než stát čekal

  6:10
Slibovali si meziroční nárůst výběru mýta z kamionové dopravy o­ 2,8 miliardy. Jenom 1,5­ miliardy z ­toho přitom mělo vynést jeho rozšíření na vybrané silnice první třídy. Zatím se ale zdá, že úředníci ministerstev financí a dopravy notně přestřelili.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože jsou k dispozici teprve čísla za jediný měsíc, během něhož kamiony nově platí za průjezd 868­ kilometry „okresek“, výběr poplatku zdaleka neodpovídá představám. Provozovatel systému za leden vybral celkem 948 milionů korun, na nichž se nově zpoplatněné kilometry silnic první třídy podílely pouhými 71,5 milionu.

Leden sice tradičně patří ke slabším měsícům, ale výběry by se musely téměř zdvojnásobit, aby stát vybral zmiňovanou 1,5 miliardy korun, kterou rozšiřování mýta zdůvodňoval.

Hned první lednový výběr tak ukázal, že mnohem blíže realitě než optimistické plány státu může být odhad bývalého výběrčího, rakouské společnosti Kapsch. Ta maximální přínos rozšiřování mýta odhadovala na částku v rozmezí 600 ­až 700 milionů korun za rok.

Peníze budou chybět

„Přínos zpoplatnění nových úseků silnic I. třídy nespočívá pouze ve zvýšeném výběru mýtného, které je následně použito na další rozvoj dopravní infrastruktury. Jak ukazují zkušenosti ze zahraničí i velmi předběžné lednové statistiky z ­České republiky, zpoplatnění silnic I.­ třídy přispívá alespoň zčásti k­ přesunu těžké nákladní dopravy na lépe dimenzované dálniční tahy,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

Nový správce mýta tím poukazuje na skutečnost, že pro dopravce zmizela výhoda jízdy mimo mýtný systém a při volbě mezi jízdou po zpoplatněné komunikaci I. třídy, nebo po dálnici volí raději dálnici.

Nicméně ani po započtení solidního šestiprocentního meziročního nárůstu poplatků na celé síti včetně dálnic se výnosy ani zdaleka neblíží optimistickým předpokladům státních úředníků.

Pokud by současný šestiprocentní růst vydržel i po zbytek roku, vybere stát na mýtném přibližně 11,5 miliardy korun. Z toho však musí ještě odečíst asi miliardu za splátku na výstavbu nového satelitního systému a jeho správu.

Státnímu fondu dopravní infrastruktury, jehož prostřednictvím se vybrané poplatky vracejí zpět do výstavby a údržby, kvůli tomu budou na účtech chybět přibližně dvě miliardy korun.

Podle ministerstva dopravy je předčasné dělat závěry hned po prvním měsíci od spuštění provozu. Odhadovanou částku 1,5 miliardy proto resort zatím nijak korigovat nebude.

Přírůstek zařídily nové dálnice

Ministerstvo ovšem připouští, že ekonomický vývoj, který se ve výběrech kamionového mýta výrazně odráží, nemusí přinést nic příznivého. „Letos můžeme s ohledem na vývoj ekonomické situace čelit riziku snížení výběru mýtného. Těžká nákladní doprava je jedním z nejcitlivějších oborů na vývoj ekonomiky a dopravci již dnes podle svých prohlášení sledují pokles nových zakázek. Případný pokles intenzity dopravy pak bude působit nejen na celkový výběr mýtného, ale také na výběr na nově zpoplatněných silnicích I. třídy,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Rozšíření dálničního poplatku se v minulosti stalo výrazným politickým tématem. Spíše než vybrané peníze mělo českému státu přinést více možností při výběru nového správce systému.

Úřad se netajil tím, že v případě ponechání poplatku na původních zhruba 1­200 kilometrech dálnic a­ 240 kilometrech silnic první třídy se obává, že nikdo nebude schopen konkurovat tehdejšímu správci, rakouské společnosti Kapsch. Rozšíření sítě o necelých 900 kilometrů posléze fakticky vyloučilo ze soutěže mikrovlnnou technologii, neboť i dosavadní správce mýtných bran státu nabídl satelitní řešení.

Přes milion za mýto. Před vyhazovem jsem odmítl úplatek, tvrdí Kremlík

Dalším vedlejším účinkem byl odpor měst a obcí, které se začaly obávat, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky stále častěji objíždět a že ucpou městské průtahy a ­silnice nižších tříd.

Drtivá většina z uvedeného šestiprocentního nárůstu připadá na vrub nově zprovozněným dálničním úsekům. „Toto rozšíření je hlavním důvodem výrazného meziročního růstu v předepsaném mýtném. Pokud bychom porovnali vybrané mýtné v lednu 2019 s tím, které bylo vybráno na totožné síti zpoplatněných komunikací, byl by výběr mýtného na přibližně podobné úrovni,“ uvedl Beneš.

Výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích první třídy měl pozvolný nástup. První týden nedosahoval ani přes deset milionů korun, během příštích dní narostl zhruba na dvojnásobek.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...