Jedním z nejkritičtějších míst byl právě 81. kilometr dálnice D1, kde má probíhat oprava mostu. "Před tímto místem byla doprava zúžena do jednoho jízdního pruhu a od toho místa se doprava začala kupit," uvedla mluvčí policie kraje Vysočina Dana Čírtková.
Podle některých řidičů, kteří v kolonách dlouhých až 26 kilometrů uvízli na dlouhé hodiny, byla však uzavírka zbytečná. Doprava byla vedena pouze levým pruhem kvůli údajným opravám. Po těch však v neděli večer nebylo ani známky a uvolnění pravého pruhu tak podle projíždějících řidičů mohlo provoz značně urychlit.
"Podle našich informací byla porucha na silničním povrchu. Nebyla jsem tam, ale také se mi dostaly informace, že opravy v tu dobu neprobíhaly," dodala Čírtková.
Ředitelství silnic a dálnic však namítá, že otevření pravého pruhu by ohrožovalo bezpečnost, přestože pruh vypadal zdánlivě sjízdně. "Provoz bylo možné zachovat pouze v jednom jízdním pruhu. Provizorní oprava nebyla technicky možná a pouštět dopravu byť na několik hodin na toto místo by ohrožovalo bezpečnost," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
A proč tedy potřebné opravy neprobíhaly? Podle ŘSD totiž chyběl potřebný materiál. "Díly potřebné na opravu závěru mostu se vyrábí na míru a nejsou proto okamžitě k dispozici - to je také důvod, proč řidiči na tomto místě ani žádnou stavební činnost zatím nemohli vidět," vysvětluje Ledvinová.
Oprava mostu má být provedena tento týden. Na místě dosud nebyly větší komplikace. Příčinou dlouhých nedělních kolon byly také dvě dopravní nehody a nápor vozidel diváků vracejících se z Grand Prix ČR v Brně (více o nedělních nehodách čtěte zde).
Krizový tým ministra dopravy bude dohlížet na uzavírky
Nedělní kolona pobouřila ministra dopravy Zdeňka Žáka. "Pokračování stávajícího režimu uzavírek na D1 považuji za neúnosné. Generálnímu řediteli ŘSD jsem proto uložil, aby přijal okamžitá opatření, která zabrání opakování situace z neděle 25. srpna. Není možné, aby byl převeden provoz do jednoho pruhu, aniž by se v daném místě pracovalo," uvedl Žák.
Ministr se proto rozhodl zřídit krizový štáb, který bude na dálnici D1 dohlížet a zbytečné uzavírky omezovat. V případě, že se na dálnici objeví uzavírka, kde se nepracuje, tým prý okamžitě zjedná nápravu.
Praxi povolování uzavírek je podle ministra dopravy třeba změnit. "Pokud se v budoucnu nepodaří vyhovět žádosti krizového týmu a odstranit uzavírku, kde se nepracuje, bude viník okamžitě zveřejněn na webu ministerstva dopravy a ŘSD," dodal Žák. Stát prý dosud k povolování uzavírek přistupoval příliš benevolentně a dbal více na zájmy stavebních firem než řidičů.