Pětačtyřicetileté Jitce z Jaroměřic nad Rokytnou zazvonili u dveří dva mladí pánové v oblecích.
"Nasadili široký úsměv, nepředstavili se. A hned chrlili: Určitě chcete levnější elektřinu. Odvětila jsem, že nemám čas a nechci. Když jsem zavírala dveře, tak jeden z nich strčil vyleštěnou černou polobotku mezi dveře. Ať jim věnuji chviličku. Že mají připravenou smlouvu. Rozčílila jsem se a pohrozila, že volám policii. Tak odtáhli k sousedům," vylíčila Jitka.
"U nás byl jeden muž před dvěma týdny. Představil se jako zástupce firmy, která nabízí levnější elektřinu. Nedal mi žádnou nabídku, prospekt. Jen po mně chtěl, abych mu ukázal poslední vyúčtování za elektřinu. Že mi podle něho vypočítá, kolik budu platit u nich. Nic jsem mu neukázal a slušně ho vyprovodil ze dveří. Obcházel celý barák. Mám pocit, že jeden člověk se upsal," popsal Josef z Třebíče.
Společnost E.ON, která dodává proud na Jihlavsko, Třebíčsko, Pelhřimovsko a Žďársko, řeší denně nešťastné spotřebitele, kteří naběhli na nekalé praktiky.
"Už jsou to tisícovky případů. Máme případy, kdy zákazník podepsal smlouvu s novým dodavatelem. Začal platit za elektřinu jemu. Ten dodavatel měl u náš vyřešit odhlášení spotřebitele. Neudělal to. Zákazníkovi hrozilo, že ho odpojíme, protože se pro nás stal neplatičem. Ten spotřebitel to vůbec netušil," konstatoval mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.
Mezi hodně alarmující patří další způsob. Obchodní zástupce se vydává často přímo za zaměstnance E.ONu. "Tvrdí zákazníkovi, že E. ON končí v této lokalitě s distribucí. Tak aby spotřebitel hned podepsal novou smlouvu. To už je klamání. Naše společnost nikdy neposílá zástupce do domácností," zdůraznil Vácha.
Vybírají si důchodce a matky na mateřské
Prodejci obcházejí domácnosti většinou dopoledne. Sázejí na to, že v tuto dobu jsou doma hlavně důchodci nebo maminky na mateřské. Prodejci jsou výmluvní, umí přesvědčovat, někdy i vyhrožují.
"Vybírají si zákazníky, o nichž jsou přesvědčeni, že nebudou patřičně informovaní," zmínil se Vácha. Na pročtení smlouvy nemají lidé čas. Všechno jde hrozně rychle. U nabídek levnější elektřiny většinou nesdělí prodejce všechna fakta. "Nabídnou slevu třeba deset procent. Ale ta je jen z určité částky. Přidají se poplatky a sleva se rázem blíží jednomu procentu," dodal Vácha.
Se stejnými praktikami se potýkají zákazníci společnosti ČEZ. Ta na Vysočině zásobuje proudem Havlíčkobrodsko. "Máme případy neseriózních prodejců i na Havlíčkobrodsku. Nejvíc nám vadí, že matou lidi. Je to něco nového, s čím nemají ještě lidé zkušenosti," reagoval mluvčí společnosti ČEZ Ladislav Kříž.
Zatímco v prosinci na neseriózní postup podomních obchodníků upozornilo zhruba dvacet zákazníků ČEZu, letos v únoru to bylo přes 150 případů. V současnosti se týdně ozve z různých regionů kolem dvaceti spotřebitelů. "Podali jsme tento týden oznámení Státní energetické inspekci o nekalosoutěžních praktikách a klamavých postupech obchodních zástupců společností Bohemia Energy, Bicorn a Centropol," pravil Kříž.
Podle mluvčího ČEZ Ladislava Kříže neetický přístup obchodníků poškozuje především zákazníky. "Zvažujeme také podání žaloby," předeslal Kříž.
Také E.ON se obrátil na Státní energetickou inspekci. A oklamaným zákazníkům doporučuje, aby kontaktovali Sdružení obrany spotřebitelů. Případně to oznámili policii. V květnu spustí E.ON speciální telefonní linku pro klienty.
Prodejci tří ČEZem uváděných alternativních dodavatelů energie brousí po celé zemi.
MF DNES se podařilo kontaktoval jen firmu Centropol. "Obchodní zástupce pro nás zajišťují externí partneři. Připouštím, že někteří zástupci se mohou chovat neseriózně. Sám jsem na jednoho podával trestní oznámení. S dalšími jsem se rozloučil. Nyní si více hlídáme postup obchodních zástupců. Měsíčně oslovíme na 70 tisíc domácností napříč zemí. Problematických případů byl na to množství zlomek," reagoval obchodní ředitel Centropolu Lukáš Pokrupa.
Podivné praktiky
|