Zatímco mezi Loktem a Hořicemi už dělníci obsadili celý jízdní pás a vytrhávají původní betonové panely, u Velké Bíteše stále neskončily přípravné práce ve středovém pásu.

Zatímco mezi Loktem a Hořicemi už dělníci obsadili celý jízdní pás a vytrhávají původní betonové panely, u Velké Bíteše stále neskončily přípravné práce ve středovém pásu. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Rok od zahájení modernizace D1 stačil firmám k mnohaměsíčnímu zpoždění

  • 17
Před rokem byla zahájena modernizace dálnice D1. Hned v prvním roce ale oprava ve všech čtyřech budovaných úsecích nabrala mnohaměsíční zpoždění. A to se dělníkům nedaří dohnat. Největší zdržení je mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde se teprve pracuje ve středním dělícím pásu.

Letos na podzim měli dělníci u Velké Bíteše končit s pokládkou asfaltu v pásu na Brno. To se ale ani zdaleka nepodaří. Zatím nebyly ukončeny ani přípravné práce na uzavírku poloviny dálnice.

"Začít s výměnou vozovky v pravém jízdním pásu ve směru na Brno by měla společnost OHL ŽS na úseku z Lhotky do Velké Bíteše nejdříve začátkem léta," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Místo, aby stavební firma loňské zpoždění doháněla, naopak ho stále prodlužuje. Jak uvedla ČTK, před začátkem letošní stavební sezony byla firma ve skluzu asi sto pracovních dní. Po ŘSD pak požadovala prodloužení 62 týdnů dlouhé lhůty na dokončení modernizace úseku o plných 230 dnů.

Za den zpoždění zaplatí firmy milion korun

Jakékoliv prodloužení termínu ale podle generálního ředitele ŘSD Jana Kubiše nepřichází v úvahu. "Pokud bude docházet u některé z dodavatelských firem ke zpoždění, určitě využijeme možností vedoucích k nápravě daného stavu," ujistil pro ČTK Kubiš.

Nedodržení termínu řeší smlouva ŘSD s jednotlivými dodavateli. Za každý den zpoždění je penalizuje částkou ve výši jednoho milionu korun.

Stavební firma OHL ŽS loni opakovaně v úseku mezi Lhotkou a Velkou Bíteší přerušila práce. Podle tehdejších vyjádření jejích představitelů za to tehdy mohly problémy s podložím dálnice. Ty si vyžádaly vícepráce, které chtěla firma zaplatit.

Po tahanicích o každou korunu ŘSD navýšilo rozpočet na opravu devítikilometrového úseku o deset milionů korun. Právě kvůli nízké ceně ale stavební firma uspěla v tendru. Zvítězila s cenou 600 milionů, což bylo o plných 360 milionů méně, než odhadoval projekt.

Stavební povolení napadly Děti Země

V loňském roce se na dálnici D1 začaly opravovat čtyři úseky. Momentálně se pracuje mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou.

K nim by během letošního roku měly přibýt další tři úseky mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Meřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo občanské hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebylo uskutečněno projednání dopadu stavby na životní prostředí.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Na opravované i nově stavěné úseky se počítá s využitím peněz z EU.