Elektrický semafor

Elektrický semafor | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Boom zpomalovacích semaforů končí. Policie už je u silnic nevidí ráda

  • 18
Na Vysočině vyrostou v letošním roce další zpomalovací semafory. Na rozdíl od loňska ale musí být jejich stavba spojená s přechodem pro chodce. Policie už tato světla, která nemají za úkol nic jiného než zpomalit vozidla, nebude podporovat. A i dotace na jejich pořízení se rapidně snižují.

Policisté upozornili, že nebudou tato světla podporovat v místech, kde nebude zároveň přechod pro chodce. A i tak půjde o výjimečné případy, kdy budou souhlasit. Informovala o tom vysočinská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Krajský úřad také reaguje. O milion korun méně půjde letos z vysočinské pokladny na dynamické zpomalovací semafory. Také tady přibývá zásadní podmínka: podpořeny mohou být pouze projekty spojené s přechodem pro chodce.

Grantový program Bezpečná silnice 2015 získal podporu krajských zastupitelů. Teď bude na městech a obcích, zda o peníze požádají.

Policisté chtějí jiné způsoby zabezpečení silnic, třeba obchvaty

Aby stál zpomalovací semafor jen tak samostatně na přehledné silnici, to už policisté nepodporují. Takové zařízení podle nich neodpovídá vyhlášce. Vidí jiné možnosti, jak vyřešit situaci s provozem v obcích.

„Možností, jak tuto situaci zlepšit a napravit, existuje celá řada. Od finančně nákladných stavebních opatření, jako je snížení intenzity dopravy výstavbou obchvatu, až po ty nízkonákladové v podobě vodorovného dopravního značení,“ uvedl ředitel celostátní dopravní policie Tomáš Lerch.

Jeho stanovisko měli vysočinští zastupitelé k dispozici.

„Každému starostovi či žadateli vždy říkáme, aby si projekt nejprve projednali s policií, aby to nedělali zbytečně,“ uvedl na jednání zastupitelstva náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Kraj podpoří také osvětlení přechodů pro chodce - dvěma miliony korun, což je suma o 500 tisíc vyšší než loni. Dalších 700 tisíc korun půjde na dětská dopravní hřiště.

Semafory fungují do té doby, než je jich všude plno

O zpomalovacím semaforu uvažují v Dlouhé Brtnici, která leží na hlavní silnici z Jihlavy na Znojmo.

„Máme souhlasné stanovisko Ředitelství silnic a dálnic i Policie ČR už asi dva nebo tři roky, ale našim prvořadým úkolem je úprava přechodu pro chodce, osvětlení, dostavba chodníku a lávky přes potok. To vše, abychom víc zabezpečili ten náš dopravní uzel, křižovatku,“ řekl starosta Luboš Krátký.

„Zatím jsme se nerozhodli, zda semafory instalujeme. Máme v zastupitelstvu rozdílné názory,“ vysvětlil představitel obce, která byla v minulosti jedna z prvních, jež postavily k silnici plastového policistu a pak pořídily i displej ukazující rychlost projíždějících aut.

„Musíme říct jednu věc. Tyto věci všechny fungují do té doby, než je toho všude plno. Pak záběr těchto opatření trošku opadá,“ uvedl Krátký. „Když se v každé vesnici postaví jeden dva zpomalovací semafory, tak se nakonec může stát, že na to šoféři budou také brát míň ohled, když to řeknu velice slušně. A tam, kde bude ten semafor doopravdy potřeba, na nějaké křižovatce, třeba také na červenou nezareagují a bude problém,“ upozornil starosta Dlouhé Brtnice.

Červená v zimě z kopce? Aby z toho nebylo víc ostudy...

Argumentem proti zpomalovacímu semaforu v Dlouhé Brtnici je to, že by stál ve sjezdu do obce. „Když vidíme, co zima dokáže udělat s auty, tak ještě řidičům do toho ‚nacpat‘ zpomalovací semafor? Z toho by možná bylo někdy více ostudy než užitku,“ obává se Krátký.

Zastupitelé Dlouhé Brtnice si také nejsou jistí, zda je úkolem obce vkládat finance do semaforu. „Jestli by nebylo vhodnější celostátně přidat peníze policii, která by tady párkrát udělala lepší kontrolu?“ naznačil Luboš Krátký.

Zpomalovací semafor více než dva roky funguje v Havlíčkově Brodě. Hlídá provoz na čtyřproudé Masarykově ulici ve směru od Kolína do centra města. A radnice si ho nemůže vynachválit.

„Semafor je obrovským pozitivem v brodské dopravě. Vede ke zpomalení dopravy, ale zároveň nenarušuje její plynulost,“ uvedl místostarosta Libor Honzárek. „Kdo jede tak, jak má, pod semaforem projede plynule bez čekání nebo brzdění,“ dodal.

Před světly zpomalí 99 procent řidičů, zbytek červenou neřeší

Havlíčkobrodská Masarykova ulice je jednou z nejvytíženějších ulic na Vysočině, denně jí projedou desítky tisíc aut. V minulosti se stala dějištěm vážných nehod. Sražení a usmrcení školáka na přechodu pro chodce na jaře roku 2006 dalo impuls k podstatným změnám. Pod ulicí byl vybudován podchod, přechody pro chodce byly opatřeny ostrůvkem a přibyl zpomalovací semafor.

Zpomalovací semafory mají například i v Pelhřimově, Zajíčkově nebo Habreku. „Rychlost se tady zpomalila. Týká se to 99 procent řidičů. Pak jsou lidé, kteří jezdí normálně na červenou, že jim to nic neříká. Takový zpomalovací semafor je na místě i bez těch přechodů pro chodce,“ poznamenal starosta Zajíčkova na Pelhřimovsku Milan Průcha.

Kraj nepodporuje dotacemi instalaci displejů, na kterých se objevuje rychlost. Na této praxi z posledních šesti let se podle náměstka hejtmana Joukla nebude nic měnit. „Odborníci pohybující se v dopravě říkají, že pozbyly smyslu,“ řekl Joukl. Šoféři si podle něj akorát zkontrolují, že mají rychlost na tachometru stejnou, jako je naměřená, a pokračují dál. Jsou tací, co ani nohu z plynu nesundají.

Policie proti displejům tak nebrojí. Vítá obecně všechny prvky, které přispívají ke zvýšení bezpečnostní a plynulosti silničního provozu.

,