Polib a jeď. Delší setrvání na místě znamená hrozbu zablokování auta. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Řidiči v Třebíči si zvykají na „polib a jeď“. Parkuje se i s jízdenkou

  • 22
Na novém dopravním terminálu v Třebíči se objevily dopravní značky, které jsou na Vysočině zatím ojedinělé. Pokud je však řidiči nebudou respektovat, mohou se dočkat pokuty až do výše dvou tisíc korun.

Řidiči i cestující vlaky a autobusy se už několik týdnů sžívají s novým dopravním terminálem v Třebíči. Ten vznikl za desítky milionů korun rozsáhlou přestavbou prostoru před hlavním vlakovým nádražím a celou lokalitu proměnil k nepoznání.

Terminál s sebou přinesl kromě úplně nové možnosti - zajíždění autobusů k vlakům - i dopravní značky, jejichž využití je na Vysočině zatím ojedinělé. Lidi nutí, aby více využívali hromadnou dopravu, neparkovali před nádražím dlouho a aby v době, kdy jsou ve městě kolony, auta neucpávala výjezd z terminálu.

„Až teď jsem pochopil, že si vlastně nemůžu zajít za matkou do nemocnice a nechat hodinu auto tady naproti soudu na parkovišti, ale že musím hledat místo až na konci celé parkovací zóny nejblíže nemocnici,“ podotkl překvapeně Milan Břečka.

Nevyhodit jízdenku

Význam značek je dobré se naučit. Pokud je šoféři nebudou respektovat, můžou se dočkat zablokovaného auta od strážníků městské policie i pokuty až ve výši dvou tisíc korun. Na první značce je nápis P+R, což je odvozeno z anglického „park and ride“.

Pokud na takto označených místech nechá návštěvník města auto, je dobré, aby si schoval i jízdenku z veřejné dopravy, kterou následně využije. Ta jízdenka přitom může pocházet z vlaku stejně jako z autobusu.

Touto značkou je osazené například právě parkoviště přímo naproti soudu. „Označení P+R znamená, že cestující zaparkuje auto a dále pokračuje hromadnou dopravou,“ upřesnil ředitel městské policie Ladislav Prvák. „V případě, že řidič využije parkoviště P+R k jinému účelu, stává se podezřelým ze spáchání dopravního přestupku,“ doplnil.

Těžko tedy tato stání můžou využít lidé, kteří potřebují strávit nějaký čas v nemocnici nebo u soudu, jež jsou dostupné pěšky přes ulici.

Na zaparkované auto zde může být umístěna výzva pro podání vysvětlení a řidič musí prokázat, že hromadnou dopravu v určitou hodinu a den zaparkování vozidla použil. Bloková pokuta v tomto případě může vyšplhat až na dva tisíce korun.

Na K+R hrozí „botička“

Písmena K+R jsou umístěná na jiné značce v prostoru terminálu. Jsou odvozená z anglického „kiss and ride“, což doslova znamená „polib a jeď“. Označují parkoviště určené pro zastavení vozidla za účelem vystoupení či nastoupení osob, které využívají hromadnou dopravu.

„Označení ‚polib a jeď‘ umožňuje krátké zastavení nebo vyčkání osobních vozidel v blízkosti nádraží. Pokud řidič na tomto místě zaparkuje za jiným účelem, vystavuje se podezření ze spáchání dopravního přestupku. Automobil může být označen výzvou nebo zablokován,“ vysvětlil šéf strážníků.

Další novinkou pro řidiče je vodorovné značení v podobě žluté zkřížené čáry. Chování řidiče v takto označeném úseku je obdobné jako jízda křižovatkou, kdy vůz nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě, takže by byl nucený zastavit vozidlo v křižovatce.

Samozřejmě vyjma případů, kdy důvodem zastavení je umožnit chodci bezpečné přejití vozovky na přechodu nebo povinnost dát přednost v jízdě při odbočování vlevo. Takové čáry jsou namalované na vozovce v Nádražní ulici v prostoru odbočení na terminál. Proto, aby se na něj dalo zajíždět v době, kdy se například vytvoří dopravní zácpy.

Zastavení na žlutých zkřížených čárách může být potrestáno až dvoutisícovou blokovou pokutou. „Zatím řidiče v prostoru nového dopravního terminálu nepokutujeme. Snažíme se o osvětu, aby si zvykli, co netradiční dopravní značky znamenají. Samozřejmě benevolentní nebudeme navěky. A rád bych ještě upozornil, že rozhodně netolerujeme průjezd celým terminálem, kde je od ‚kruháku‘ zákaz vjezdu,“ podotkl Prvák.

Dále si lidé všímají, že na dopravní terminál stále zajíždí pouze linka MAD číslo 1, byť představitelé města avizovali, že brzy po otevření tam bude zastavovat linek několik.

Hygienici se zaměřují na hluk

Je to z toho důvodu, že hygienici nepovolili výjimku a do podzimu měří hlučnost celé lokality. Jde o to, zda se rachot z autobusů a vlaků netříští o protihlukovou stěnu směrem k domům v Riegrově ulici.

Proto na terminál zatím včetně modrých příměstských autobusů zajíždí denně „pouze“ stovka spojů. Plný počet, tedy 200 autobusů denně, by tam měl mířit až od podzimu.

„Protože nám krajská hygienická stanice nepovolila výjimku, bude avizované prodloužení linek MAD číslo 4, 10 a 13 k železničnímu nádraží posunuto až na termín od 1. října 2015. K tomuto datu dojde zároveň k zavedení autobusových spojů k domu dětí a mládeže v Borovině a k posílení víkendové obsluhy zastávky Hřbitov linkou číslo 11,“ vysvětlil vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kratina.