Zastávka v Míčově ulici budí velké rozčarování. Je pouze pro výstup, lidé to

Zastávka v Míčově ulici budí velké rozčarování. Je pouze pro výstup, lidé to moc nechápou. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Cestující v Třebíči si zvykají na změny v MHD. Největší za deset let

  • 4
Lidé, kteří se po Třebíči pohybují Městskou autobusovou dopravou, si v pondělí poprvé na vlastní kůži vyzkoušeli její nové fungování. Představuje patrně největší změnu za posledních deset let. Radnice slibuje za stejné roční provozní náklady i lepší služby.

MF DNES udělala v pondělí od osmi ráno do dvanácti hodin v poledne test a projela město křížem krážem. Nálada mezi cestujícími se dala shrnout do dvou slov: obrovské rozpaky.

Nový systém MAD

Jízdné stojí stále 10 Kč za jízdu.

Centrem, kam se sbíhají linky, je Karlovo náměstí (KN), které je i místem přestupů.

Tři páteřní linky: číslo 1 (Poliklinika – KN – Za Rybníkem), číslo 4 (Poliklinika – KN – Míčova), číslo 5 (Za Rybníkem – KN – Týn/hřbitov).

Radnice zvažuje zavedení přestupní jízdenky.

Autobusy nově jezdí až do 23.15 hod.

Lidé mohou celý tento týden uplatnit své námitky ve výpravní budově autobusového nádraží od 7 do 15 hodin v kanceláři č. 20 nebo na telefonu 725 731 296 či e-mailu: epodatelna@trebic.cz

Dopoledne MAD využívají především senioři a maminky s dětmi. Ti měli v nových trasách slušný chaos. Mladší ročníky reagovaly relativně klidně s tím, že si časem nějak zvyknou. Starší lidé však sahali k drsnějšímu slovníku.

"Je mraky přestupů, radnice jen tahá peníze z kapes lidí, za každý přestup se platí dalších deset korun za jízdenku. V Míčově ulici lidi úplně nesmyslně vystoupí na nové zastávce, musejí přejít sto metrů na další zastávku, počkat čtvrt hodiny a znovu můžou jet dál. To mě irituje, napíšu radnici stížnost," nechal se slyšet senior Václav Krátký.

Radnice tento nový způsob obsluhy okrajové části města mimo špičku zvolila proto, že tam podle dřívějšího průzkumu jezdilo málo cestujících. Jenže lidé byli tímto řešením pobouřeni a svou zlost často řešili slovními výpady vůči šoférům autobusů i vůči studentům, kteří o nastalých změnách informovali.

Výhrady měli i školáci

Ani na druhé straně města, v Borovině, nebyly reakce příznivější. I žáci a studenti, kteří si vyzkoušeli ranní jízdu nově zavedeným "školákem" číslo 21, měli výhrady.

"Mezi sedmou a osmou hodinou jedou tři spoje. Jenže ten první vyjíždí moc brzy, druhý, který by mohl být O. K., to bere přes Poušov, takže zajížďka, a ten třetí zase jede zase moc pozdě," zmínila šestnáctiletá Soňa.

Senioři, kteří by se z borovinského sídliště Za Rybníkem rádi dostali do nemocnice, byli v pondělí dopoledne zaskočeni. "Mám dvě berle a každý pohyb je pro mě obtížný. Dřív mi jezdila linka číslo 1 z Boroviny přímo k nemocnici. Teď musím na Karlovo náměstí a tam přesednout na čtyřku, pak se teprve dokodrcám k nemocnici. Zdravý člověk to těžko pochopí. Zdá se mi, že ti, co tvořili nový systém, buď nejsou místní a nemají šajnu o poměrech, nebo vždycky byli jen zdraví," namítl borovinský důchodce pan Ladislav.

Moc brzy, moc pozdě

Lidé v Týně s obavami sledují úbytek spojů, které sem dřív zajížděly. Studentka Karolína Franclíková dojíždí do centra ze zastávky Na Příkopech.

"Když to porovnám s dřívějškem, tak mi ráno dolů do města jezdí o autobus míň. Navíc v blbé časy, buď moc brzo, nebo moc pozdě. Už dřív jezdily busy našlapané, tak si dovedete představit, co se děje nyní," uvedla.

Samostatnou kapitolou jsou slibované spoje MAD do příměstských částí. Linka číslo 31 vyjíždí jen dvakrát denně, pozdě večer pak zajíždí jednou pouze do Račerovic. Pocoucov obsluhuje jen o víkendech a ve svátky.

Kdo chce jet z Karlova náměstí do Budíkovic, stráví v autobuse 37 minut, protože nejdřív zajíždí do Sokolí a Račerovic. Radnice zaplatila za překopání celého systému MAD specializované firmě 200 tisíc korun. První půlrok je zkušební, úředníci budou sledovat spokojenost cestujících a chod jednotlivých linek ještě doladí.