Jeden z vydařenějších živých obrazů posledních let předvedli herci u Litomyšle, scéna měla znázorňovat čekání na poslední vlak. V Jihlavě by však herců mělo být mnohonásobně víc. V Mahlerově parku ztvární scénu, jak Komenský opouští vlast.

Jeden z vydařenějších živých obrazů posledních let předvedli herci u Litomyšle, scéna měla znázorňovat čekání na poslední vlak. V Jihlavě by však herců mělo být mnohonásobně víc. V Mahlerově parku ztvární scénu, jak Komenský opouští vlast. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jihlava chce mít největší živý obraz. Komenského ztvární primátor

  • 0
V pondělí začne v Jihlavě festival vážné hudby Hudba tisíců - Mahler Jihlava 2015. V sérii velkých koncertů obvzláště jeden vyniká svou originalitou. Pravděpodobně největší zvědavost v programu budí červnový živý obraz „Komenský se loučí s Jihlavou“ na hudbu Zdeňka Fibicha.

Netradiční koncert se odehraje 11. června v parku Gustava Mahlera a má se jej zúčastnit na 400 účinkujících z řad jihlavských dobrovolníků i zástupců magistrátu. V roli Komenského se představí jihlavský primátor Rudolf Chloupek.

„Zorganizovat živý obraz v plenéru představuje zatím nejnáročnější projekt v historii celého festivalu,“ přiznává jeho ředitel Jiří Štilec.

Režie se ujal mladý režisér Matěj Balcar. „Ještě jsem nic podobného nedělal a sám jsem na to zvědavý. Nelze tomuto projektu dávat umělecké ambice. Podstatné je, že to všichni dělají s nadšením a baví je to,“ říká.

Organizátoři festivalu se netají tím, že by chtěli vytvořit největší živý obraz v historii České republiky a budou usilovat o zápis do knihy rekordů.

„Moje původní představa byla, uskutečnit obraz o tisíci účastnících, ale místo tak vysoký počet nedovoluje. Rovněž režisér Matěj Balcar přišel s představou menšího počtu účinkujících,“ přiblížil ředitel festivalu a muzikolog Jiří Štilec. 

Živé obrazy byly populární na přelomu 19. a 20. století

Zároveň dodává, že živý obraz, v originále „Jan Ámos Komenský se loučí s vlastí“, byl naposledy proveden v roce 1892. Žánr živého obrazu byl oblíbený na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Je to sestava živých postav, které v určitém tvaru a v určitých gestech vydrží bez hnutí stát a vytvoří tak živý, ale nehybný obraz.

„S nápadem realizovat živý obraz v Jihlavě i s konkrétním námětem přišel můj syn Marek,“ uvedl Štilec.

Obraz má dvě části. Pomalejší smyčcovou, během které nastoupí účastníci obrazu, a chorálovou, během níž účinkující zaujmou své pozice, gesta a vytvoří tak v parku Gustava Mahlera samotný živý obraz.

„Ten prostor se mi moc líbí. Je ze tří stran uzavřený, takže tak trochu připomíná jeviště. Navíc je členitý a s nerovnostmi terénu chceme pracovat, aby se nám to velké množství účinkujících neslilo do jedné masy,“ vysvětluje režisér Balcar.

Na vzniku živého obrazu by se mělo podílet až 400 dobrovolníků. Objeví se v něm například studenti gymnázia, mladí sportovci i hasiči. Představovat budou jednotlivá řemesla a spolky.