Srážka vlaku a traktoru na železničním přejezdu v Lesůňkách na Třebíčsku.

Srážka vlaku a traktoru na železničním přejezdu v Lesůňkách na Třebíčsku. | foto: Drážní inspekce

Přejezd, kde zemřel traktorista, neodpovídá normám, tvrdí inspekce

  • 3
Před měsícem na železničním přejezdu u obce Lesůňky na Třebíčsku zemřel traktorista. Kontroly drážních inspektorů na Vysočině ukázaly problémy u čtyř přejezdů a jedné vlakové zastávky.

Chybějící výstražný kříž a druhý otočený. Nebo také třeba malý rozhled před železničním přejezdem či nečitelný název vlakové zastávky. I takové nedostatky odhalili inspektoři Drážní inspekce, když se v poslední době vydali na tratě Vysočiny.

Správa železniční dopravní cesty přiznává, že se tu a tam potíže vyskytují. "Na jakékoliv zjištění Drážní inspekce obratem reagujeme a závady ihned odstraňujeme. To vyplývá i ze souhrnné čtvrtletní zprávy vyšetřovatelů, kdy uvádí i konkrétní případy okamžitých oprav," reagoval mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Traktorista měl malý rozhled

Podle údajů Drážní inspekce existují vážné výtky k přejezdu u obce Lesůňky na Třebíčsku. Je to místo, kde například před měsícem zemřel traktorista po srážce s malým motorákem (o nehodě jsem psali více zde).

"Délka rozhledu na světelnou signalizaci a po výjezdu z boční silnice neodpovídá normě. Je jen devět metrů. Zřejmě už tam došlo ke snížení rychlosti projíždějících vlaků. Ale to místo taky aspiruje na další vylepšení bezpečnosti, například by tam mohly být závory," zmínil mluvčí inspekce Martin Drápal.

Další problematický přejezd inspektoři objevili mezi obcemi Chřenovice a Budčice.

Zjistili tam křížení silnice s tratí, u něhož v jednom směru chyběl výstražný kříž, druhý výstražný kříž byl otočený.

"V tomto případě už inspektoři dostali vyrozumění od SŽDC, že je v současnosti vše v pořádku," zmínil mluvčí Drážní inspekce.

Přejezd nebezpečný pro cyklisty

Mezi Sázavkou a Leštinou u Světlé je špatný stav přejezdu. Podle Drápala tam byl nevyhovující takzvaný žlábek. Pokud by tam jel například cyklista, mohlo by mu do příliš velké prohlubně zapadnout kolo.

"Taky tam chybí ochranné klíny. Jde o zařízení, které chrání jak spodek vlaku, tak kolejiště proti mechanickému poškození při průjezdu drážního vozidla. Tady zatím o nápravě nemáme od SŽDC informaci," řekl Drápal.

Stanice v Leštině u Světlé byla bez čitelného názvu, což cestující mátlo. Inspektoři zatím nedostali vyrozumění, že správce dopravní cesty dal nápis do pořádku.

A posledním přejezdem, který neobstál, byl ten mezi Smrčnou a Stvořidly. Taky na něm inspektoři nenašli ochranné klíny. Zatím se podle Drápala teprve jedná o odstranění tohoto problému.

Mluvčí SŽDC Ptačinský sdělil, že rozhledové poměry přejezdů nelze obecně paušalizovat do "mediální zkratky", že na všech přejezdech má být vidět 110 metrů daleko. Je podle něho nutné brát v úvahu rok vzniku a legislativu, která v době schválení platila. "Při rekonstrukcích se požadavky kolegů z Drážní inspekce řídíme," uvedl.

Na opravy přejezdů podle něj míří pro roky 2013 a 2014 téměř dvě miliardy korun. Uskuteční se modernizace asi čtyř set z nich. Plus další jsou průběžně modernizovány v rámci probíhajících staveb.