Nová zastávka MHD funguje v Jihlavě před sídlem policie ve Vrchlického ulici....

Nová zastávka MHD funguje v Jihlavě před sídlem policie ve Vrchlického ulici. Staví tam kromě expresní linky 31 také šestka pendlující nově mezi městským vlakovým nádražím, Masarykovým náměstím a Starými Horami. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Delší spánek a sem tam zmatky. V Jihlavě začaly jezdit expresy MHD

  • 2
V pondělí se cestující v jihlavské městské hromadné dopravě poprvé svezli expresními linkami, které míří z největšího sídliště přímo do průmyslové zóny. Využily je desítky lidí. Mnozí jsou z novinky nadšení. Ale i expresy stojí v koloně a při jejich hledání někteří lidé trochu zmatkovali.

„Na autobus jdu po třiceti letech,“ říkal v pondělí před půl šestou ráno Jan Hrbáč, jeden z cestujících v novém expresním spoji do jihlavské průmyslové zóny. Jel linkou 32 ze zastávky na největším sídlišti Březinky k firmě Bosch.

„Doteď jsem jezdil do práce každý den autem, tohle je ale lepší, je to perfektní spoj. Akorát se musím naučit tady ta tlačítka,“ ukázal na přístroj, kde si lidé zaznamenají nástup a výstup čipovou kartou.

Nové expresní linky 31 a 32 jezdí od soboty, tedy od 1. října. Obě vyjíždějí od areálu dopravního podniku a končí u velkých podniků Bosch a Automotive Lighting.

Zatímco příjezdy ranních spojů odpovídaly jízdnímu řádu, horší to bylo v odpolední špičce při odjezdu od firem. Expresy musely stejně jako všechna ostatní vozidla čekat v kolonách. Ty souvisejí s malým kruhovým objezdem v Pávovské ulici, jenž v odpolední špičce pravidelně kolabuje.

Semafor má zkrátit řady aut v kolonách

Například linka 31 s odjezdem od Bosche ve čtvrt na tři nabrala při cestě na druhé velké jihlavské sídliště Na Dolech dvacetiminutové zpoždění. Přitom provoz na kruhovém objezdu už je ve špičkách řízen semafory. Proti minulosti jsou kolony o něco kratší, zcela ale nevymizely.

Nové expresní linky MHD v Jihlavě

Linka 31 jede z vozovny přes Žižkovu ulici k Domu zdraví, dále pak na Dolinu a po přivaděči k Boschi.

Odjezdy z vozovny: V pracovní dny v 5.19, 13.14 a 21.14, o víkendech je u ranního spoje odjezd o pět minut dříve.

Odjezdy od firmy Bosch Diesel: V pracovní dny v 6.10 (končí na náměstí), ve 14.10, 14.15 a 22.15. O víkendech jsou odjezdy v 6.15, 14.15 a 22.15 hodin.

Linka 32 taktéž vyráží z areálu dopravního podniku. Do průmyslové zóny ale jede přes sídliště Březinky a zastávku Kaufland. Následně spoj najíždí na dálniční přivaděč a jede přímo k Boschi.

Odjezdy z vozovny: V pracovní dny v 5.04, 5.18 a 13.13. V sobotu a v neděli v 5.13 a 13.13 hodin.

Odjezdy od firmy Bosch Diesel: Ve všední dny lze jet v 6.10, 6.20, 14.15 a 22.15 hodin. O sobotách a nedělích linka odjíždí v 6.15, 14.15 a 22.15 hodin.

„Samozřejmě situaci monitorujeme, budeme ji vyhodnocovat a hledat další řešení zlepšení. V tom místě jsou prozatímní přenosné semafory. Ukázalo se, že fungují, proto se tam světelná signalizace vyprojektuje a postaví napevno. Tyto pevné semafory už budou mít preferenci pro městskou hromadnou dopravu. To bude určitě další zlepšení,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jaroslav Vymazal. „Prostoru na pruhy pro autobus je málo. Ty zde nejsou reálné,“ doplnil.

Expresní autobusy v pondělí ráno i odpoledne využily desítky cestujících. „Lidé si ty spoje začínají nacházet, na novou nabídku reagují. Předpokládáme, že cestujících bude ještě přibývat,“ sdělil Vymazal.

Poznamenal, že jízda autem z velkých sídlišť do průmyslové zóny v Pávovské ulici se oproti autobusu časově už nevyplatí. „Autobus jede také přímo po dálničním přivaděči. Jeho cestující nemusí u firem nikde hledat místo a parkovat. Ten komfort a cena autobusového spoje pro ně bude příznivější,“ doplnil náměstek pro dopravu.

K Boschi jezdí linek víc, cestující musí být pozorní

Lidé si ovšem ještě musí zvyknout na to, že k Boschi už nejezdí jen jedna linka po stejné trase, ale tři spoje a každý jede jinudy - linky 3 (klasická do Horního Kosova přes centrum města), 31 a 32.

„Já se musím vrátit k Rybníčku. Nevšimla jsem si při nástupu, že nejedu trojkou, ale dvaatřicítkou. Teď musím volat mistrovi, že do práce dorazím později,“ lamentovala před firmou Bosch jedna z cestujících. Ráno zase vystupoval z expresu jeden muž u City Parku. Myslel, že jede klasicky spojem číslo 3 přes Masarykovo náměstí a Bedřichov, ale nebylo to tak. Seděl v expresní lince 32 jedoucí přes Březinky.

Jiní lidé ale byli s expresy spokojení. „Tato linka tu měla být už dávno. Hodně ušetří čas,“ poznamenala Markéta Jelínková jedoucí do práce z Březinek. Časová úspora oproti dřívějšímu přestupování na náměstí je asi 20 minut. „Ráno si můžu trochu přispat,“ pochvaluje si jiný pasažér, pan Robert.

Alena Slavíková expres 32 využila k cestě z Březinek do práce v Kauflandu. Brala by, kdyby takových spojů bylo víc. „Nemusím jet trolejbusem BI ke kopečku U Jánů a pak jít pěšky. Takhle jedu přímo,“ libovala si. „Spoj se mi ale hodí jen tehdy, když mi směna začíná v šest,“ pokrčila rameny. Později ráno už expresy nejezdí. Na jejich větší počet dopravní podnik nemá kapacitu.