Letiště v Jihlavě-Henčově momentálně disponuje pouze travnatou přistávací...

Letiště v Jihlavě-Henčově momentálně disponuje pouze travnatou přistávací plochou. Zpevněná dráha by umožnila vzlety a přistání i v případě horších klimatických podmínek. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Jihlava hlasuje o betonové ranveji na letišti. Provozovatele ale obešla

  • 2
Jihlava bude v pondělí odpoledne rozhodovat o tom, zda investuje do stavby zpevněné dráhy na letišti. Na názory současného provozovatele se však vedení magistrátu neptalo. Provozovatel se obává, že ho město z letiště odsune. Jasno o investici dosud není ani v samotné koalici.

Lubomír Navrátil je dlouholetým předsedou Aeroklubu Jihlava. Z této pozice se v poslední době několikrát pokusil kontaktovat jihlavského náměstka pro dopravu Jaroslava Vymazala (ODS), aby s ním prodiskutoval stavbu zpevněné plochy na letišti v Henčově. Letiště je majetkem města a Aeroklub ho provozuje.

„I přesto, že jsme se mnohokrát ozvali a sdělili, že chceme předkládat naše podklady, tak nás nikdy magistrát nepřijal k jednání,“ krčí rameny Navrátil.

Rozvoj letiště v Jihlavě

Zpevněná ranvej sice ještě nemá politické posvěcení, ale už začíná lákat některé firmy. Dopravní společnost Jipocar například přislíbila, že by v Henčově v případě modernizace postavila malou odbavovací halu s příslušenstvím.

Investovat zde se chystá i jihlavský obchodník s auty Vladimír Máca. „Pokud město začne letos s výstavbou zpevněné dráhy, uvažuji o výstavbě dalších dvou velkých hangárů s otočnou podlahou, protože na letišti je nedostatek volných míst k hangárování malých letadel,“ napsal v e-mailu adresovaném lidem z vedení kraje a magistrátu. Doplnil však doušku, že jeho zájem platí pouze tehdy, pokud stavba začne v letošním roce.

Jihlavští zastupitelé nyní mají rozhodovat o tom, zda město do zpevnění dráhy investuje zhruba 30 milionů korun.

V materiálech, které k tomuto bodu dostali, je řada prohlášení od významných firem v regionu, jako je například Jipocar nebo Automotive Lighting, které vyjadřují projektu podporu. Nechybí ani pozitivní dopisy od dalších aeroklubů z okolí, například z Chotěboře nebo Přibyslavi. Vyjádření jihlavského Aeroklubu však schází.

„Aeroklub proti vybudování zpevněné plochy zásadně není, protože pro letiště je to plus. Máme však obavy, že město vypíše výběrové řízení na nového provozovatele. Mohli bychom dopadnout jako aerokluby na řadě jiných letišť v republice, kde musely skončit a odejít jinam,“ říká Navrátil.

Aeroklub se bojí navýšených poplatků za užívání letiště

Jeho obavy se týkají toho, že se zpevněním dráhy přijde i změna režimu na letišti. Město totiž plánuje, že se v Henčově zvýší frekvence letů, tím pádem by bylo potřeba více personálu na obsluhu. To znamená i vyšší náklady na provoz. Jejich pokrytí by provozovatel mohl sanovat vyššími poplatky za přistání.

„Bojíme se toho, že budou pro nás neúnosné,“ potvrzuje své obavy Navrátil. Aeroklub Jihlava je totiž občanským sdružením nadšenců do létání, kteří se svému koníčku věnují až po práci.

Mezi největší zastánce modernizace letiště na jihlavském magistrátu patří kromě Jaroslava Vymazala i první náměstek primátora Vratislav Výborný (ČSSD). Podle nich není pozice Aeroklubu na jihlavském letišti nijak ohrožena.

„V tuto chvíli jde pouze o výměnu dráhy z travnaté na asfaltovou. Nic se jinak nemění. A klidně to může nadále provozovat Aeroklub,“ říká Výborný.

Jenže aby nová ranvej našla smysluplné uplatnění, musí být v provozu častěji než jen o víkendech, jak je tomu nyní. Aeroklub však momentálně nemá síly na to, aby zajistil dispečery na každodenní provoz.

„Je otázka, zda bude Aeroklub ochoten dále letiště provozovat. Ale máme více možností. Svou firmu nabízí pan Zdeněk Kölbl (Air Jihlava - service - pozn. red.) a teoreticky to můžou zajišťovat i Služby města Jihlavy. Případně uděláme organizaci, která bude letiště provozovat. V tuto chvíli je pro mě ale prvořadá investice do infrastruktury, kterou můžeme postupem času dále rozvíjet,“ tvrdí Výborný.

Letiště zastupitelé proberou už podruhé. Napoprvé se neshodli

Právě nejasnosti o dalším provozu jsou důvodem, proč se řada zastupitelů včetně koaličních staví ke zpevněné dráze negativně. O investici 30 milionů korun měli rozhodnout už na posledním zasedání před dvěma měsíci. Jenže kvůli tomu, že nikdo nebyl schopen nijak doložit další financování letiště, byl návrh stažen a na program se vrací v červnu.

„Nyní je to daleko detailněji zpracováno,“ ujišťuje Vymazal. V materiálech skutečně přibyla řada kalkulací, které pro magistrát zpracovala již zmíněná společnost Air Jihlava - service Zdeňka Kölbla.

Jenže ani ty nedokázaly odpůrce modernizace přesvědčit.

„Jde mi o to, aby bylo zřetelné, kdo bude financovat provoz letiště, konkrétně jeho případné ztráty. A kdo bude financovat další rozvoj. Všem je jasné, že nemůže zůstat zpevněná dráha bez další infrastruktury,“ tvrdí náměstek primátora Jaromír Kalina (KDU-ČSL).

Vyasfaltovaná ranvej je totiž pouze první etapou zamýšlené modernizace. Kromě města se na ní bude maximálně 30 miliony podílet i Kraj Vysočina. O tom, kdo zaplatí další kroky, se však zatím neví.

„Přitom původní studie na celkové řešení letiště vyčíslila investici na 250 milionů s provozními ročními náklady do 20 milionů,“ dodává Kalina.

Souhlas se nedá očekávat ani od nejsilnější opoziční strany ANO. Podle ní by nemělo být město hlavním investorem a nemělo by nést žádné náklady na provoz.

„Navíc lze jen těžko posoudit, na kolik je letiště skutečnou prioritou města. Jihlava totiž nemá jasnou vizi pro svůj další rozvoj,“ tvrdí zastupitelka Jana Mayerová.