Nádraží v Pacově dnes patří mezi nejvíce zanedbané na Vysočině.

Nádraží v Pacově dnes patří mezi nejvíce zanedbané na Vysočině. | foto: Michaela Koubová, MF DNES

Nádraží v Pacově je ostudou Vysočiny. Ani nový majitel ho zřejmě nespasí

  • 3
Nádraží v Pacově na Pelhřimovsku patří k nejzanedbanějším v kraji. Nádražní budova je už několik let zavřená, její střecha poničená. Během několika měsíců by ji spolu s dalšími budovami měla převzít od Českých Drah Správa železniční dopravní cesty. V první řadě chce ale investovat do frekventovanějších nádraží.

Rozbitá okna, posprejované zdi, zabedněné a uzamčené dveře. To je dnešní podoba kdysi úhledného nádraží stojícího na trati z Jihlavy do Tábora.

Vlakové nádraží v Pacově

Výstavba železnice v úseku kolem Pacova byla po mnoha letech jednání zahájena v roce 1887, hlavní nádražní budova začala sloužit od prosince 1888.

Stanice ležící na trati z Pelhřimova do Tábora měla už tehdy velkorysý perón, za který měl Pacov vděčit přízni vrchního železničního inspektora Klemenčiče.

Poslední generální oprava stanice se uskutečnila přesně po sto letech. Od roku 2006, po zavedení dálkového řízení trati z Pelhřimova, není ve stanici personál. A kvůli opakovanému vandalství, kdy se v roce 2008 musely opravovat toalety, došlo k úplnému uzavření objektu.

Nádražní budovu v Pacově, stejně jako další stanice v republice, by měla od Českých drah přebírat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Reálné přípravy tohoto kroku už probíhají,“ uvedla mluvčí drah Kateřina Šubová.

Správa železniční dopravní cesty předpokládá, že budovy na ni přejdou pravděpodobně letos v dubnu. „Pacov do nich spadá,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

„Nově získané budovy, které projdou nezbytnou rekonstrukcí a nutnými opravami, se budeme snažit dále pronajímat. Nabídneme je i státní správě k umísťování svých úředníků. Máme zájem, aby objekty byly nadále plně využívány,“ nastínil Illiaš s tím, že SŽDC chce během dvou let do budov investovat zhruba 800 milionů korun. Čerpat na to chce ve velké míře, až z 80 procent, dotace z fondů Evropské unie.

V první etapě bude opraveno okolo padesáti budov. Povětšinou se má jednat o větší a frekventovanější míst. Na Vysočině se to týká nádraží Horní Cerekev a Jihlava-město.

Drobné provozní opravy, jako je třeba odstranění zatékání do budov či výměna rozbitých oken, se budou dělat u všech objektů, jejichž stav si to vyžádá.

Otázkou zůstává, zda u některých objektů v bídném stavu nepřijde na řadu spíš prodej či v krajním případě i demolice.

„K tomuto většinou dochází u velkých budov na málo vytížených tratích, kde jsou náklady na údržbu příliš vysoké a ani stav stanic není dobrý. V těchto případech správa postaví menší zastávku - čekárnu pro cestující,“ uvedl Marek Illiaš. Zdemolování se podle něj pochopitelně vyhne těm objektům, které jsou památkově chráněné.

Město zatím odkoupení nádražní budovy neplánuje

Prodej je jednou z možných variant, jak najít pro opuštěné a často zdevastované budovy další využití. Občas je to ale podle mluvčího SŽDC problém.

„Města a obce nabývají dojmu, že bychom na ně měli nádraží převést v podstatě bezúplatně, nebo za symbolickou částku. To ale není možné, protože pořád hospodaříme se státním majetkem, který je pouze pod naší správou. Po tomto sdělení města a obce ztratí většinou zájem,“ popsal Illiaš.

Město Pacov již v minulosti od Českých drah odkoupilo v okolí nádražní budovy některé zatravněné plochy. „Nebyly udržované a jedinou možností bylo vykoupit je a začít se o ně starat,“ uvedl starosta Lukáš Vlček.

Dodal, že radnice v současné době o koupi místního nádraží neuvažuje, protože chybí konkrétní záměr pro jeho využití. Do budoucna by se tomu nebránil, pokud by záměr existoval a zároveň byla stanovena přijatelná kupní cena.