Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Chotěboř nechtěla ničit les, tak se na důležité silnici přestalo solit

  • 15
Je to sice silnice druhé třídy, ale patří mezi páteřní komunikace na Vysočině. Denně po ní projedou tisíce aut včetně těžké nákladní dopravy. Přesto je nově na části silnici II/345 v zimě zakázáno solení. O změnu technologie posypu požádalo město Chotěboř. Sůl totiž podle něj ničí městský les.

Silnice číslo 345 spojuje důležitá města severu Vysočiny. V Golčově Jeníkově odbočuje ze státní silnice 38 a míří na Chotěboř a Ždírec nad Doubravou. Tam se napojuje na další státní silnici 34. Slouží proto také jako tranzitní cesta pro nákladní dopravu.

Na její zhruba dva kilometry dlouhé části ale mohou řidiče v zimě čekat komplikace. Mezi Chotěboří a místní částí Bílek, zhruba v polovině trasy, se totiž nově nesmí solit. Úsek už je osazen značkami informujícími o změně technologie zimní údržby. Nyní se tu sype inertními materiály.

Podél silnice má totiž pozemky město Chotěboř. Místní technická a lesní správa se tu stará o několik hektarů lesů. „Prokázalo se, že sůl ze silnice stéká a ničí stromy uvnitř městského lesa. Dostává se do podloží a kvůli tomu v lese usychají dřeviny,“ vysvětlil vedoucí chotěbořského odboru životního prostředí Roman Vácha.

Odborný posudek na odumírající dřeviny zpracovával Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti v Jílovišti u Prahy. Za příčinu odumírání stromů označil přítomnost toxické koncentrace chloridů a sodíku v půdě. V lokalitě není jiný zdroj těchto prvků než zimní údržba silnice.

Nikde jinde sůl nezakázali, diví se řidiči

Jenže takové vysvětlení těžko uspokojí řidiče. Roky byly v celém lesním úseku dlouhém přes dva kilometry zvyklí na holé silnice. Teď ani nemusí být sněhu tolik, a už zůstává na vozovce. Brzy jsou v něm vyjeté koleje, které ztěžují předjíždění.

„To je jen kvůli chotěbořským stromům? A na jiných místech sůl stromy neničí? To můžeme čekat, že se přestane solit i v dalších úsecích a na dalších silnicích? Sůl přece stromy poškozuje úplně stejně u jakékoliv silnice, ne jen tady,“ diví se Petr Dvořák. Z Chotěboře po silnici dojíždí do práce ve Ždírci nad Doubravou.

„Když si to holt sociálnědemokratická radnice dokáže vyřvat na sociálnědemokratickém kraji a u stejně oranžových krajských silničářů, je jí vyhověno. Na úkor lidí, kteří tudy denně jezdí,“ tvrdí.

O údržbu se staré Krajská správa a údržba silnic Vysočiny. Podle slov jejího ředitele Jana Míky ovšem do řízení o změně technologie posypu nikterak nezasahovala. „My jsme byli ti poslední, kdo k tomu měl co říct. Dostali jsme pokyn a ten jsme vykonali,“ uvedl.

Sůl se na úsek dostává i z pneumatik aut

Změna technologie posypu podle něho musela projít celou řadou schvalování. Vyjadřovaly se k ní například místní orgány, krajský úřad, ale třeba také ministerstvo dopravy. „Je ale fakt, že za poslední roky to byl jediný úsek, kde jsme technologii posypu měnili,“ dodal.

Úsek mezi Chotěboří a Bílkem, kde je nyní solení zakázáno, vede téměř celý lesem. A rovně bez jediné zatáčky. Je přehledný, dobře se tu předjíždí. „Pro řidiče není nijak nebezpečný. Z pohledu nehodovosti je to zcela běžný úsek silnice,“ řekla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Policie se sice ke změně technologie posypu nevyjadřovala, podle Čírtkové s tím ale nemá problém. „Podle dopravních policistů to nebude mít na počet či závažnost dopravních nehod žádný vliv,“ ujistila.

Poslední týdny však ukázaly, že zákaz solení městskému lesu nepomohl tak, jak se čekalo. „Sůl na pneumatikách do úseku dovážejí auta z míst, kde se solí. Uvažujeme proto o nějakém technickém opatření, které zamezí stékání vody ze silnice do lesa,“ poznamenal Roman Vácha. Bavit se o tom úřad chce s dotčenými orgány během února.