Nový obchvat Chlístova nemá žádné prudké zatáčky, do protisměru je vidět na...

Nový obchvat Chlístova nemá žádné prudké zatáčky, do protisměru je vidět na stovky metrů daleko. Za horizontem na snímku má řidič přehled o silnici až do Okrouhlice. Přesto je v celém úseku plná čára. Předjíždět je povoleno jen traktory. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Obchvat u Brodu narovnal serpentiny, auta však brzdí zákaz předjíždění

  • 18
Z Havlíčkova Brodu do Světlé nad Sázavou už se jezdí po novém obchvatu Chlístova. Kraj vyvedl silnici z obce, navíc narovnal nepříjemné serpentiny. To vše za 82 milionů korun. Řidiči ale úplně nejásají. V celém úseku je totiž zakázáno předjíždění.

Nový úsek silnice číslo 150 vede skoro po rovině, nijak ostře nezatáčí. Kolem Dolního Chlístova padá směrem k Okrouhlici v poměrně prudkém klesání. Cestou do Brodu tudy nákladní auta těžko funí.

Přesto je silnice v celé své délce přibližně dvou kilometrů opatřena plnou čárou. Je zde zakázáno předjíždění. Dodatková cedulka v jednom místě dovoluje předjíždět pouze traktory.

„Až na tu plnou čáru je to dobré,“ kroutí hlavou třeba Stanislav Kučírek z Okrouhlice. A stěžují si i další řidiči.

„Vždyť je nová silnice rovná a široká, je vidět stovky metrů daleko. Plnou čáru nechápu, je zbytečná,“ tvrdí řidič Petr z Havlíčkova Brodu.

Bílá čára není zeď. Na novém obchvatu oblíbené pravidlo

„Jezdím tudy téměř denně a už se mi několikrát stalo, že jsem se táhnul padesátkou za nákladním autem, které prostě do kopce rychleji nejelo. V protisměru nic, vidět bylo daleko, ale předjet jsem si ho netroufl,“ dodává další šofér Ladislav Toman.

Sám byl svědkem toho, jak se několik dalších řidičů raději provinilo proti předpisům, než aby se zdržovali za nákladními vozy. Vědí totiž, že až do Brodu je pak už těžko předjedou. Bílá čára není zeď. To je motto, které má v novém úseku srovnatelnou váhu jako pravidla silničního provozu.

„Důvod pro zvolené vodorovné značení je zvýšení bezpečnosti v úseku. K tomu bylo přistoupeno na základě požadavku policie a odboru dopravy,“ vysvětlila Jitka Svatošová, mluvčí krajského úřadu, který přestavbu silnice za přibližně 82 milionů korun platil.

Ale že by to byla právě policie a její dopravní inženýři, kdo tam zákaz předjíždění navrhl, odmítá policejní mluvčí Dana Čírtková.

„Vodorovné a svislé značení řešil už projekt. A v něm plná čára byla zanesena. Policie se jako dotčený orgán k dokumentaci vyjadřovala a souhlasila s ní,“ konstatovala.

Jak ale dodala, zákaz předjíždění je v úseku oprávněně. „Je to úsek, který byl v minulosti nebezpečný,“ pravila. Jenže v minulosti byl také plný zatáček.

Na staré cestě se zatáčkami předjíždět šlo, na nové rovné ne

V minulosti silnice v celé délce mezi Havlíčkovým Brodem a Okrouhlicí nebyla středovou čárou opatřena vůbec. Ta stále chybí ve starších úsecích. Když se ještě u Okrouhlice jezdilo serpentinami, předjíždět se mohlo. Stačilo k tomu pár desítek rovných metrů podél železniční trati, mezi serpentinami a Dolním Chlístovem nebo mezi Dolním a Horním Chlístovem.

„Nechápu to. Předtím to šlo a opravdu to bylo mnohde nebezpečné. Při dohlednosti mnohonásobně delší to nejde. Vždyť na tom nic nebezpečného už není. Je to celé nesmysl,“ myslí si řidič Petr.

Přeložka silnice druhé třídy číslo 150 okolo Chlístova byla jednou z největších a nejdůležitějších krajských investic do dopravy posledních let. Zhruba dva kilometry nového úseku přišly včetně propustků a mostu na něco málo přes 82 milionů korun.

Stavět se začalo loni v březnu, letos na konci října byla silnice otevřena do předběžného užívání. Během listopadu bude akce oficiálně ukončena. „Stavba pak bude uvedena do zkušebního provozu, proběhne i měření hluku z dopravy,“ dodala Jitka Svatošová.