Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ve městě kuriozit musí aktivista za diskusi s vedením města zaplatit

  • 4
Aby si mohl David Švec popovídat o dopravě s vedením Pelhřimova, musel uspořádat veřejnou debatu. Za pronájem prostor zaplatí radnici skoro čtyři tisíce korun. Při tom je nejisté, s kým vůbec bude mluvit a jakou bude mít debata váhu. Pozvání přijala jen třetina zastupitelů a chybět bude třeba ŘSD.

Nejdřív zkoušel komunikovat s pelhřimovskou radnicí e-mailem. Poté se pokusil oslovit vedení města při jednání zastupitelstva. Ani jedna z forem se však Davidu Švecovi nakonec nezdála dostatečná.

Proto se rozhodl zastupitele sezvat na jedno místo a prodiskutovat s nimi záležitosti ohledně dopravy ve městě. Pro veřejnou debatu o věci veřejného zájmu si zvolil i veřejný sál - konkrétně zasedací místnost pelhřimovské radnice. A i když Švec supluje svou aktivitou nedostatečnou komunikaci místních politiků, musí radnici ještě zaplatit.

„Město kuriozit: když chcete diskutovat se zástupci města, musíte zaplatit!“ komentoval celou situaci server Pejr.info, který mapuje zejména kulturní dění na Pelhřimovsku. Za jednu hodinu pronájmu požaduje 1 250 korun. Jelikož organizátor počítá s tím, že bude potřebovat sál zhruba tři hodiny, bude muset za veřejnou debatu zaplatit 3 750 korun. Radnice odmítla tento poplatek odpustit.

„Prý by mohlo jít o precedens. Město dříve nájem za zasedačku odsouhlasilo a pravidla jsou pravidla. Pokud se nám podaří se na nájem složit ‚do klobouku‘ na místě, třeba i od zastupitelů, bude to ještě lepší než nájem dostat zdarma,“ okomentoval situaci na sociální síti sám Švec.

Diskuse mailem není efektivní, na zastupitelstvu chyběl prostor

A první zastupitelé, ti opoziční, se už nechali slyšet, že na nájem sálu přispějí.

„Je nešťastné, že podobnou debatu nechá vedení města na bedrech soukromé osoby a ani se nikterak nezapojuje. V konečném důsledku organizátora ještě nechají zaplatit za pronájem místnosti,“ pronesl zastupitel Pavel Hájek (Změna pro Pelhřimov), který avizoval, že společně se svou kolegyní Renátou Markovou dají svou odměnu, kterou dostávají za práci v zastupitelstvu, na pronájem místnosti.

Davida Švece k zorganizování besedy přinutil fakt, že komunikace s vedením pelhřimovské radnice ohledně dopravy ve městě byla pro něj neuspokojivá.

„Od posledních komunálních voleb se intenzivně snažím vypátrat rozumné odůvodnění, jestli přínos obchvatu ospravedlní následné omezení budoucího rozvoje města. Komunikace se zastupiteli přes elektronickou poštu není příliš efektivní. Proto doufám, že tváří v tvář to půjde snadněji a snad se veřejnosti dostane potřebných informací,“ odůvodňuje své konání iniciátor debaty.

Ostatně sám už pokus mluvit tváří v tváří se zvolenými zástupci v minulosti učinil. Když se nedařilo zdárně komunikovat přes elektronickou poštu, rozhodl se zavítat na zasedání zastupitelů. Jenže podle jednacího řádu dostal pouze pět minut a nestačil říct všechno, co by chtěl.

Bez odborníků nemá diskuse význam, obává se místostarosta

„Veřejná diskuse vznikla i z tohoto důvodu, bude tam větší prostor pro rozumnou a věcnou debatu mezi zastupiteli a veřejností,“ dodává organizátor, jenž si slibuje především lepší informovanost občanů Pelhřimova, a doufá, že diskuse dopomůže ke kvalitnější propracovanosti městských projektů.

„Byl bych velmi rád, kdyby si představitelé města vyslechli názory svých voličů,“ říká.

Na debatu pozval všech 21 zastupitelů. Odpověď dostal pouze od osmi z nich, všechny však byly kladné. S kým však určitě počítat nemůže, je starosta města František Kučera (ČSSD). „Bohužel se nemůže zúčastnit. V té době má naplánovanou služební cestu, kterou nelze odložit a o které věděl dlouho dopředu,“ sděluje tisková mluvčí Alexandra Knapová.

Pozvání obdrželo i jihlavské Ředitelství silnic a dálnic, avšak konstatovalo, že to není v jeho kompetenci. Otázkou zůstává, zda dorazí zástupci místní a krajské dopravní policie. Podle místostarosty Ladislava Meda (ODS), který svou účast potvrdil, je však více než žádoucí přítomnost odborníků, kteří jsou pro oblast dopravy kompetentní a znají pelhřimovskou problematiku.

„Pokud nebudeme mít k dispozici jejich názor, tak z mého hlediska to nebude mít žádný význam ani hodnotu,“ je skeptický k výsledku debaty Med.

O podobné debaty neměla v minulosti veřejnost příliš zájem

Otázkou také je, kolik lidí si vůbec cestu na samotnou diskusi najde. O obchvatu města, který by se měl stavět okolo roku 2023, se ve městě hovoří už přes deset let.

„Nějaké to kolečko diskusí, kde byla přizvána i veřejnost, proběhlo v minulých letech. Tehdy byla ale velmi nízká účast. Já sám jsem byl na studiích a tato problematika mi byla vzdálená, nerozuměl jsem jí, a tak jsem si ani netroufl někomu oponovat,“ vzpomíná Švec.

Nyní si však díky dalším vědomostem na veřejnou rozpravu věří víc. Zároveň by se v ní nechtěl věnovat pouze již zmíněnému obchvatu, ale dopravě ve městě vůbec. Na přetřes by se tak mohla dostat také otázka cyklostezek, kruhových objezdů, parkování nebo městské hromadné dopravy.

„Otevřeme i téma dopravně bezpečnostních kampaní a řešit se bude i možnost zřízení vah pro kamiony, aby se alespoň částečně zabránilo dlouhodobé devastaci silnic,“ poodhaluje Švec další témata, jimž by se chtěl věnovat.

„Pokud bude diskuse produktivní a vzejdou z ní použitelné připomínky, budeme se názory veřejnosti dále zabývat. A časem uvidíme, co z toho vznikne,“ nebrání se místostarosta Med diskusi.