Na centrálním pražském autobusovém nádraží nekončí zdaleka všechny spoje z...

Na centrálním pražském autobusovém nádraží nekončí zdaleka všechny spoje z Vysočiny. | foto: archiv MAFRA

Autobusovým dopravcům se do města u dálnice D1 nechce zajíždět

  • 3
Velké Meziříčí sice leží u nejdelší a historicky nejstarší české dálnice D1, o přímé autobusové spoje do hlavního města je tu ale velká nouze. Do Prahy jezdí pouze jeden denně.

Ležet na trase dálnice D1, to se může zdát jako velká výhoda při cestování. Sednete do auta, a pokud nejsou zácpy, jste za hodinku a půl v hlavním městě. Kdo se ale nerad prodírá dálniční džunglí za volantem, nebo auto nevlastní, ten nejspíš sedne do dálkového autobusu či rychlíku.

To je ale pro obyvatele Velkého Meziříčí „kámen úrazu“. Oni paradoxně z výhody, že mají nejdůležitější dopravní tepnu takříkajíc u ­nosu, vůbec netěží. V drtivé většině případů musí jet přes Jihlavu, kde se přesedá.

Výjimkou je jediný ranní spoj, který ale nevyjíždí s ­ohledem na studenty či pracující v hlavním městě vůbec v optimální době. V Meziříčí je v půl osmé a ­v ­hlavním městě až o půl desáté dopoledne.

U dřívějších spojů s přestupem v­ krajském městě zase musí člověk počítat se stresem – co když se spoj z ­Velkého Meziříčí třeba v zimě kvůli sněhové kalamitě nebo kvůli uzavírkám opozdí a navazující linkový autobus na něj nepočká.

Zajížďka přes Jihlavu navíc cestu prodlužuje nejméně o půl hodiny. „Už jsem zaznamenal stížnosti místních, že by těch přímých spojů mělo jezdit víc,“ řekl meziříčský starosta Radovan Necid.

Pokud jde o řešení problému, je v­tom ale poměrně skeptický. Domnívá se, že jde o náklady navíc, které město ani kraj dopravci platit nebudou. Přece jen, sjet z dálnice do jedenáctitisícového města, ve kterém často bývají dopravní zácpy, se dopravním firmám při té časové ztrátě moc nevyplatí.

Stížností je jen minimum, zní argument z radnice

Například provozovatel žlutých dálkových autobusů Student Agency o zajíždění do Meziříčí neuvažuje. Mluvčí Aleš Ondrůj vyloučil i ­možnost zastavovat na dálničním odpočívadle, čímž by odpadlo zdlouhavé zajíždění do centra Meziříčí.

„Nejsem si jistý, zda by šlo zlegalizovat zastávku odpočívadle, když k němu nevede oficiální příjezdová cesta,“ podotkl Ondrůj.

Vedoucí meziříčského odboru dopravy Jiří Pospíchal říká, že stížnosti na chybějící přímé spoje na Prahu se týkají jednotlivců. „Situace není tak kritická, je to o pohodlí,“ poznamenal.

Domnívá se, že spojů mezi Meziříčím a Prahou ­byť s přestupem – jezdí za den dostatek na to, jak je jeho město malé. „To by pak lidé mohli přijít a chtít přímý spoj do Plzně nebo Ostravy. To tak nejde,“ upozornil na finanční limity.

Jeho odbor obeslal šest dopravních společností s požadavkem na zastavování některého z linkových autobusů v Meziříčí, výsledek to ale nepřineslo.

Pokud by se prý podařilo dohodnout například s firmou Tourbus, kde jednání bylo nejvstřícnější, město by podle Pospíchala mohlo vyjít vstříc při jednání o nájmu nádraží.

Dopravní ředitel Tourbusu Antonín Grund uvedl, že nic není nemožné. „V minulosti už nějaká jednání proběhla, můžou začít nová,“ pravil. Podle informací MF DNES by jednou ze zvažovaných variant mohl být například dálkový autobus z Košic.

,