Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Dukovan vyrazil extrémně těžký náklad, pod kterým se prohýbají mosty

  10:18aktualizováno  10:18
V úterý večer vyrazil z jaderné elektrárny v Dukovanech 174 tun vážící náklad. Na více než čtyřsetkilometrovou pouť do Plzně míří stator generátoru. Po šesti letech provozu ho čeká u výrobce servisní kontrola. Nadměrný náklad se pohybuje výhradně v noci, kvůli hmotnosti a rozměrům musí jet oklikou.

„Rozměrnost a váha nákladu vyžadují mimořádné technické, bezpečnostní i dopravní opatření. Největším úskalím na cestě budou kruhové objezdy a mostní konstrukce,“ konstatoval mluvčí elektrárny Jiří Bezděk.

Fotogalerie

Stator v noci na středu převezl jedenáctinápravový podvalník za asistence policie přes Třebíč, Moravské Budějovice, Jihlavu, Havlíčkův Brod a Kolín do Kerska ve Středočeském kraji. „Byl to nejtěžší a nejdelší úsek, ale zvládli jsme ho bez výraznějších problémů,“ zhodnotil ráno vedoucí přepravy Karel Vodička.

Nejvíce problémů podle něho nadměrnému nákladu nadělaly silnice druhé třídy v okolí Dukovan a přejezd do Moravských Budějovic.

„Je to sice jaderná elektrárna, ale stojí mimo hlavní silniční tahy. Dostat se na ně s takto těžkým a velkým nákladem není jednoduché,“ dodal Vodička.

V Jihlavě soupravě museli pomáhat i pracovníci Služeb města. Náklad nemohl projet tunelem na obchvatu, nevešel se do něj. Musel volit cestu po Znojemské, Hradební a Jiráskově ulici.

„Chviličku jsme museli počkat, než přestanou jezdit trolejbusy městské dopravy. Bylo nutné vypnout troleje,“ vysvětlil šéf přepravy.

Statik hlídá, zda se mosty vrátí do původního stavu

Kvůli obrovské váze nákladu, 174 tun, jede se soupravou i statik. Ten posuzuje stav každého mostu po projetí návěsu. Přepravní firma s ním musela předem konzultovat rychlost soupravy na mostě i třeba stopu, kterou pojede.

Cesta nákladu

Druhá etapa (středa - čtvrtek)

  • 20:00 - odjezd Kersk
  • 21:00 - Čelákovice
  • 21:50 - Brandýs n. L.
  • 22:40 - Mělník (přestávka)
  • 1:10 - Slaný
  • 2:10 - Řevničov
  • 3:20 - Lubenec
  • 4:00 - Bochov (konec)

Třetí etapa (čtvrtek - pátek)

  • 22:00 - odjezd Bochov
  • 23:00 - Toužim
  • 23:45 - Úněšov
  • 0:30 - Kozolupy
  • 1:00 - příjezd do Plzně
  • 2:30 - Plzeň Brush (konec)

„Vybírali jsme trasu s velkými mosty, které nás unesou. Musíme přes ně konstantní rychlostí pět kilometrů v hodině, nebrzdit. Mostní konstrukce se vždy částečně prohne, po jedné až pěti minutách se vrátí zpět do původního stavu. Statik kontroluje, zda nedošlo k trvalé deformaci,“ popisuje Vodička. Během té doby na most nesmí jiné vozidlo. I proto firma volila přepravu pouze v noci, kdy je menší doprava.

O hmotnosti soupravy dobře vypovídá i spotřeba tahače. „Plnou nádrž jsme natankovali v Třebíči. Další přestávku kvůli tankování jsme si museli dát v Havlíčkově Brodě,“ prozradil Karel Vodička. Plnou nádrž tahač vyprázdnil během zhruba jednoho sta kilometrů.

Ve středu v osm hodin večer náklad vyrazí na další cestu. Povede přes Mělník, Slaný a Lubenec do Bochova v kraji Karlovarském. V noci na pátek ho pak čeká poslední a nejkratší díl cesty do Plzně.

Inertní plyn, silikonové vaky, speciální kryty, hliníková fólie

Stator generátoru prvního reaktorového bloku tam míří po šesti letech provozu na pravidelnou servisní prohlídku k výrobci. Ta, včetně dopravy, bude ČEZ stát celkem devět milionů korun.

Ještě před odjezdem musela elektrárna stator na transport pečlivě připravit a zabalit.

„Přípravy vyžadovaly zabezpečení proti vlhkosti i mechanickému poškození. Vinutí statoru jsme naplnili inertním plynem, nainstalovali jsme silikonové vaky a vyrobili speciální kryty. Následně jsme náklad obalili do hliníkové ochranné fólie a hermeticky utěsnili,“ přiblížil Bezděk.

Za pět týdnů čeká přepravní firmu stejná cesta zpět. Stator se do dukovanské elektrárny začne vracet 23. března.

Testy osm metrů dlouhého statoru patří mezi práce, které se dělají při aktuální odstávce prvního dukovanského bloku. Kontroly spočívají v provozních zkouškách, jež není možné provést přímo v elektrárně.

Nové generátory pro první reaktorový blok byly vyrobeny v roce 2011 a elektřinu začaly vyrábět na podzim téhož roku.





Hlavní zprávy

Jak si snížit IQ tričkem
Jak si snížit IQ tričkem

Primitivní vtip, trapná anglická hesla, stereotyp a zoufalstvím vyždímaně designové dílny. Aneb pekelnosti českých e-shopů.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.