K hlásce fašistů a radarové základně komunistů se stěhuje letecké muzeum

  • 2
V srpnu 1968 zde věděli mezi prvními, že se na Československo řítí invaze. Radarová stanice u Koněšína na Třebíčsku plná techniky byla součástí armádní logistiky za studené války. Před tím sloužila jako letecká hláska armádě německé. Teď se sem z Olomouce stěhuje jedna z největších sbírek letadel.

Návštěvníci uvidí mnohé z letecké techniky bývalého východního bloku: například vývojovou řadu legendárních strojů MiG-21 nebo typ Su-25, jehož domovským letištěm byla náměšťská základna. Součástí expozice budou také prototypy největšího československého dopravního letounu L-610 či prvního špionážního letounu Il-14 FG.

„Tento zajímavý stroj létal ve výšce čtyři tisíce metrů, mapoval území celého Československa. Pořizoval materiál pro mapy, jež sloužily vojenským účelům. Samozřejmě kamery byly v různých náklonech, takže blízko hranice s NSR či Rakouskem zaznamenaly kdeco,“ popsal parametry letounu, kterého se údajně vyrobilo jen osm kusů, Zdeněk Svobodník, autor myšlenky na zbudování muzea.

Žije sice v Brně, ale návrší nad Koněšínem je pro něj a jeho rodinu významné místo.

„Radarka v době socialismu sloužila nedaleké vojenské letecké základně Náměšť nad Oslavou. Můj táta sem nastoupil základní vojenskou službu krátce po spojenecké invazi v osmašedesátém. Zná tu každý šutr. Maminka je rodačka z Koněšína. Poznali se tu, vzali se, v Koněšíně máme chalupu,“ uvedl Zdeněk Svobodník.

Rodina vlastní nejrozsáhlejší kolekci leteckých přístrojů

A teď sem Svobodníkovi začínají z Olomouce, kde jim skončil pronájem a kde stejné muzeum provozovali dosud (o konci muzea v Olomouci čtěte zde), navážet rozměrné exponáty. Rozsáhlá sbírka nezahrnuje jen desítky letounů, ale taky fragmenty letecké techniky či simulátory. Unikát za unikátem. Deset letounů mají v zápůjčce od Vojenského historického ústavu.

Rodina vlastní mimo jiné nejrozsáhlejší kolekci leteckých přístrojů a radiostanic v Evropě či kokpity sedmdesáti procent typů letadel, která byla součástí výzbroje někdejší Československé lidové armády.

Teď se v areálu radarky všechno chystá, seče se tráva, opravuje hlavní budova. V jejím podzemí mají vzniknout menší expozice a promítací sálek. V něm poběží mimo jiné amatérské i armádní dobové filmy o činnosti radarky.

Hledá se cesta pro 22 metrů dlouhá a pět metrů vysoká letadla

Týden před otevřením se z Olomouce vypraví první obrovský konvoj tahačů, které sem převezou úvodní část exponátů. Zatím náklaďáky přepravily jen prvních pár „kousků“. Cesta nebude jednoduchá. V Náměšti se opravuje průtah městem včetně kruhového objezdu, což plány komplikuje. Proto Svobodníkovi promýšlejí jinou trasu. Ta musí mít takové parametry, aby po ní projel náklad přes 5 metrů vysoký a 22 metrů dlouhý.

Exponáty se budou navážet i po otevření. Už se domlouvá nákup západních strojů F-4 Phantom a Tornado. A jednání probíhají s velmi významným potenciálním sponzorem z Rakouska, který se výrazně angažuje v různých sportech. Jeho jméno Svobodníkovi zatím prozradit nechtějí.

Desetiletý pronájem radarky jim obec přiklepla v květnu. A už 2. července se brány muzea letectví otevřou.

„Ten záměr se nám moc líbí, máme z toho radost. Zapadá do konceptu zdejší turistické oblasti i regionu jako takového,“ uvedla starostka Koněšína Hana Žáková v narážce na fakt, že Koněšín leží u Dalešické přehrady, na dohled nejen od zmíněného náměšťského letiště či dukovanské elektrárny. Ale taky nedaleko Třebíče, města v UNESCO. Vede tudy cyklostezka. To všechno do sebe přirozeně zapadá.