Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jaroměřičtí už nedoufali, kraj překvapil. Obchvat se může brzy stavět

  • 0
Roky to byl plán, kterému už málokdo věřil. Letos na podzim ale přišel nečekaný obrat a obchvat čtyřtisícových Jaroměřic nad Rokytnou na silnici II/360 začíná být čím dál víc reálný. Pro stavbu obchvatu za 200 milionů korun, který odvede dopravu z centra města, se už začínají vykupovat pozemky.

„Dělají se výkupy pozemků. Obchvat je velmi nutný, mluví se o něm dlouho, tak jsme rádi, že se blíží jeho stavba,“ říká jaroměřický starosta Jaroslav Soukup.

Příklady míst, která také čekají na obchvaty

Jihlava: Chybí zde jihovýchodní obchvat. Výstavba má vyjít zhruba na 636 milionů korun.

Havlíčkův Brod: Přibližně 1,5 miliardy korun plánuje stát vydat za jihovýchodní obchvat Brodu. Půda je vykoupená až na jeden pozemek, u něhož probíhá vyvlastňovací řízení.

Velký Beranov a Nové Domky: V případě výstavby obchvatu by si obyvatelé oddechli od průjezdu až 11 tisíc aut denně. Silnice má vyjít přibližně na 160 milionů korun.

Sklené nad Oslavou: Příprava stavby dvoukilometrového obchvatu by mohla začít už na jaře. Jde o akci za 140 milionů korun.

Obce za Pelhřimovem: V létě 2017 bude hotový obchvat Ústrašína, Ondřejova a Myslotína. Jedná se o stavbu za zhruba půl miliardy.

Zatím se tranzitní doprava po krajské silnici mezi Třebíčí a Moravskými Budějovicemi valí právě přes centrum Jaroměřic nad Rokytnou.

V úzké Březinově ulici se nákladní auta potkávají téměř krokem, silnici ve městě skoro nelze přejít. I proto tam byl poblíž zámku nedávno nainstalován semafor.

„Tady to jezdí těsně kolem památného domu, ve kterém žil básník Otokar Březina. Městu tranzit nic nepřináší. Náklaďáky u nás nezastaví. Tak myslím, že stavba obchvatu je dobrá myšlenka, která obchodníkům nepřinese odliv zákazníků,“ říká místní pan Lubomír.

Kolik kraj jako investor nabízí za metr čtvereční vykoupené půdy? Starosta Soukup to nechtěl upřesnit, mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová taky ne. Podle informací MF DNES je to 200 korun, přičemž reálná hodnota by se měla pohybovat do 25 korun. Dvě stovky mají být pro majitele pozemků motivační natolik, aby se podařilo v co nejkratší době mít trasu v majetku kraje a posunout se ke stavebnímu povolení.

Stavba za 200 milionů. I kvůli 124 metrů dlouhému mostu

Na tom všem celý projekt stojí. Je totiž nutné začít se stavbou včas, aby Vysočina nepromeškala možnost financování z evropských fondů, z takzvaného iROP.

A levné to nebude. Náklady na nový kus silnice se odhadují na přibližně 200 milionů korun.

„V případě zajištění uvedených podmínek by bylo možno stavbu realizovat v letech 2018 až 2019. V současné době je vypracovaná dokumentace pro územní řízení a jsou zahájeny práce na dokumentaci pro stavební povolení,“ sdělila krajská mluvčí Svatošová.

Stavbaři se budou muset vypořádat s řadou terénních překážek. „V projektu jsou plánované čtyři mosty, z nichž největší je přes řeku Rokytku. Má délku 124 metrů,“ uvedla Svatošová.

Ve směru od Třebíče začne obchvat v zatáčce s odbočkou na Vacenovice. Silnice se zprava vyhne zcela unikátním pokusným polím výzkumného ústavu, na kterých odborníci zkoušejí nové druhy plodin a už více než 50 let hnojí ve speciálním režimu.

Silnice zamíří mezi Popovice a Jaroměřice, uhne solární elektrárně i železniční trati, překlene náhon a říčky Rokytnou a Rokytku. Vyústí pak za městem za benzinovou pumpou poblíž odbočky na Blatnici.

Nová silnice do průmyslové zóny se může stavět od roku 2018

Jaroměřice nejsou jediným místem na Třebíčsku, které má reálnou šanci, že se brzy dočká obchvatu.

Probíhá příprava na stavbu nové silnice do průmyslové zóny v oblasti Okříšek, Přibyslavic a Nové Vsi. Cesta bude obchvatem několika obcí ve směru na Třebíč.

Aktuálně ve firmách v této lokalitě pracuje přes dva tisíce lidí a podniky plánují další růst výroby i kapacit. Dosud je ale významně omezují úzké silnice plné zatáček, které jsou nevhodné pro kamionovou dopravu.

„Od tohoto měsíce začaly majitelům pozemků chodit dopisy o budoucím majetkoprávním vypořádání. Pracuje se na projektové přípravě silnice. Pokud vše půjde dobře, tak podle mých informací může v roce 2018 začít stavba,“ uvedl starosta Okříšek Zdeněk Ryšavý.

Na obchvat čeká i Třebíč. Tam jde ale ještě o běh na dlouhou trať.