Tráva kolem státních silnic na Vysočině je prozatím posekaná jen v takzvaném...

Tráva kolem státních silnic na Vysočině je prozatím posekaná jen v takzvaném nouzovém režimu. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Přes trávu u silnic na Vysočině není vidět. Tendr na sekáče se zpozdil

  • 6
Trávu kolem silnic I. třídy na Vysočině nemá kdo posekat. Ředitelství silnic a dálnic vyhlásilo na tuto službu soutěž, která však stále není u konce. Kraj se bojí, že obdobná situace a zmatky mohou nastat i ohledně zimní údržby.

Metr vysoká tráva kolem jihlavského dálničního přivaděče, patníky, jež nejsou vidět, nevysečené příkopy, nepřehledné zatáčky a křižovatky pro řidiče, kteří kvůli přerostlým travinám a křoví nemají dostatečný výhled. Takový byl v posledních dvou měsících obraz kolem silnic I. třídy, jež spravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Ještě donedávna obstarávali tuto letní údržbu krajští silničáři. Ředitelství silnic a dálnic – organizace zřízená ministerstvem dopravy – ve snaze ušetřit vypsalo veřejnou soutěž na poskytovatele těchto služeb. Tendr se ale zpozdil a přerostlou trávu nemá kdo sekat.

„I nás mrzí, že jsme v letošním roce nemohli zajistit včasné pokosení trávy, protože jsme díky neustálým připomínkám potenciálních uchazečů nemohli včas ukončit výběrové řízení, které je vypsáno na tři roky. Alespoň nouzově jsme zajistili nejnutnější pokosení krajnic. V normálním rozsahu bude posečeno až po ukončení zmiňovaného výběrového řízení, jinak bychom porušili zákon o zadávání veřejných zakázek,“ vysvětluje Nina Ledvinová, mluvčí ŘSD.

Kdy bude znám vítěz soutěže, tedy firma, která bude konečně oprávněná krajnice kolem frekventovaných silnic pořádně pokosit, je ale zatím pořád v nedohlednu.

A tak zatímco krajští silničáři dělají kolem silnic II. a III. třídy, jež mají ve správě, již druhou seč, podél některých úseků silnic I. třídy stále ční vysoká tráva.

„Péče o jedničky by měla být prioritní. Když údržbu dělali naši silničáři, jedničky se sekaly jako první. Pak následovaly silnice II. a nakonec III. třídy. Ještě nedávno jsem si fotil metr vysokou trávu na dálničním přivaděči u Jihlavy, kvůli které nebyly vidět ani dopravní značky,“ kritizuje situaci Libor Joukl (ČSSD), náměstek hejtmana pro dopravu.

Jen nouzově pokosená tráva je potencionálním nebezpečím pro řidiče, kteří kvůli ní nemají dostatečný výhled.

Jen ať nejezdí s pluhem popeláři

Čelní představitelé Kraje Vysočina se nyní bojí, že obdobná situace a zmatky kolem údržby by mohly nastat i v případě úklidu silnic v zimních měsících. I ten doposud zajišťovali krajští silničáři.

„Stále se koketuje s tím, že by se provozovatel zimní údržby vysoutěžil, obdobně jako tomu bylo v případě letního sečení. Hejtman je šéfem bezpečnostní rady kraje. A pokud by se současné zmatky měly opakovat i během zimní údržby, je to velké bezpečnostní riziko, kdykoli nastane sněhová kalamita,“ tlumočil Joukl své obavy.

Letošní zimní údržba silnic I. třídy bude ještě v režii Krajské správy a údržby silnic Vysočina. Nicméně ŘSD potvrdilo, že opět připravuje soutěž na zajištění zimní údržby. „Doufáme, že proběhne včas,“ komentovala to mluvčí Ledvinová.

Ředitel krajských silničářů Jan Míka připomenul, že se jim dva roky po sobě podařilo výběrové řízení na zimní údržbu úspěšně napadnout. „Do soutěží jsou pouštěny subjekty, které ke dni podpisu smlouvy nemají v dostatečném počtu příslušnou techniku. Dokonce jsme kvůli špatné zadávací dokumentaci na zimní údržbu silnic I. třídy, kterou ministerstvo dopravy vypracovalo, intervenovali na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Byli jsme úspěšní,“ dodal.

„Pokud soutěž vyhrají nějací popeláři kvůli nízké ceně, mohou mít na jednu silnici jedno auto. Co když se s ním něco stane? Kdyby se cokoli přihodilo naší technice, mohu v době kalamity nasadit až pětinásobek vozů na silnice I. třídy na úkor trojek. Hlavní silnice přece musíme být schopni udržet sjízdné jako první,“ hřímá náměstek Joukl.

Situaci by mohla zlepšit novela zákona, která má ještě letos přijít do Poslanecké sněmovny. Díky ní by stát mohl předat údržbu silnic I. třídy krajům. Než však vejde v platnost, čeká tuto zákonnou úpravu známé kolečko přes Sněmovnu do Senátu, a pokud bude odsouhlasena, tak k podpisu prezidentovi.

Ten by ji zřejmě podpořil. „Pokud systém dosud fungoval dobře, tak proč do toho vnášet chaotické prvky. Ne každá reforma je pozitivní,“ pozastavil se nad vypisováním soutěží na zimní i letní údržbu.