"Silnice jsou v daleko horším stavu, než tomu bylo po loňské zimě," tvrdí ředitel krajské správy a údržby silnic Jan Míka.
A hned vysvětluje proč. "Už v prosinci byl krutý mráz a tvořily se výtluky. Obvykle se objevují v lednu nebo v únoru, tentokrát to bylo ještě před koncem roku," říká.
Právě kombinace teplot nad nulou a mrazu je pro silnice nejhorší. Přes den, kdy je tepleji, sníh roztaje a nateče do všech puklin. V noci a nad ránem zmrzne a pukliny roztrhá. A pokud přes to přejede několik těžkých aut, díra je na světě.
V hitparádě "výtluků" se Vysočina neztrácí
Řidiči už si ze stavu silnic dělají legraci i na internetu. Na webové stránce vymoly.cz dokonce hlasují o největší díru.
A kraj má v soutěži zdatné zástupce: jedna z děr dokonce bojuje o celorepublikovou špičku. Leží uprostřed silnice I třídy číslo 34 z Havlíčkova Brodu na Pohled, asi dvě stě metrů nad sídlem sekaček Dvořák.
"Jezdím tudy hodně často a celý úsek je v katastrofálním stavu. Tahle díra je ale určitě největší. Začínám mít strach, že tam jednou zmizím s celým autem," komentoval ji na internetu Jiří Ondrák.
Silnice prvních tříd připomínají tankodromy
Takových úseků je na silnicích na Vysočině mnoho. Katastrofální je třeba průjezd Mrákotínem na Telčsku.
Raritou je výtluk u Pocoucova na Třebíčsku, ze kterého podle několika řidičů dokonce vyvěrá voda. "Nejela jsem ani třicet a měla jsem strach, že neurazím kolo, ale rovnou celou nápravu," popsala cestu po silnici z Velkého Meziříčí na Velkou Bíteš fotoreportérka MF DNES Anna Vavríková.
Další katastrofální úsek je například na silnici 602 od Velké Bíteše k hranicím Jihomoravského kraje, v Nové Vsi u Chotěboře, v Mostištích nebo na cestě z Havlíčkova Brodu do Přibyslavi.
"Tím, že byly v minulých letech podhodnocovány rozpočty na opravy na úkor výstavby, je situace už i na silnicích první třídy horší než v minulých letech," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.
"Silnice, u kterých probíhala řadu let pouze údržba a nebyly finanční prostředky na souvislé opravy, v letošní zimě dostaly opravdu zabrat a jejich stav je mnohdy až havarijní," dodala.
Peníze na opravy
Jenže peníze na opravy možná nebudou ani letos. "Jen ty nejnutnější opravy po zimních škodách spolykají zhruba 200 milionů korun," sečetl krajský náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl.
Od ministerstva dopravy už dostala Vysočina na opravy asi 71 milionů korun. Letos by však podle Jana Míky potřebovala minimálně dvojnásobek. "Je to i kvůli zavedení mýta, které část dopravy poslalo na krajské silnice," řekl.
"Aby se silnice dostaly na přijatelnou úroveň, museli bychom do nich investovat ročně 850 milionů korun," naznačil Libor Joukl s tím, že se jedná jen o silnice krajské. Státní "jedničky" totiž patří do jiné kategorie.
"Na škody po zimě bylo kraji Vysočina přiděleno 94 milionů korun," řekla Vápeníková. A Ředitelství silnic a dálnic už ví, kde je použije. Schválena byla první vlna oprav.
Dostane se do ní silnice 38 mezi Štokami a Zvonějovem a Květnovem a Skřivánkem, 23 od Červené Hospody po Třebíč a z Vícenic do Náměště nad Oslavou nebo 34 mezi Michalovicemi a Šmolovy.