Stávka se v krajském městě podle dosavadních informací nijak neprojeví. Hrozí jen výpadek spojů na hranici Vysočiny a jihu Moravy.

Stávka se v krajském městě podle dosavadních informací nijak neprojeví. Hrozí jen výpadek spojů na hranici Vysočiny a jihu Moravy. | foto: Archiv Mafra

Stávky řidičů autobusů se cestující na Vysočině příliš bát nemusí

  • 0
Pravděpodobně jen „okrajových“ autobusových linek zajíždějících na Vysočinu z Jihomoravského kraje by se mohla dotknout čtvrteční plánovaná stávka řidičů v autobusové dopravě.

Řidičům v některých regionech se nelíbí mzdové podmínky. Kritizují přístup některých krajů k vládnímu nařízení o zvýšení nejnižší mzdy pro řidiče autobusů. Čekali, že dostanou přidáno víc peněz.

Šoféři zajišťující dopravu pro Kraj Vysočina se ovšem k celostátní stávce nepřipojí. Včetně těch, kteří pracují pro největší dopravní společnosti ICOM transport.

„Naši cestující mohou být klidní, u nás stávková nálada nepanuje. Řidičům byly platy navýšeny,“ poznamenali předsedové odborového svazu Milan Turna a Rostislav Brabenec ze společností ICOM transport a Trado-Bus.

Jihočeši nakonec stávkovat nebudou

Výpadek smluvního dopravce se měl Vysočiny dotknout i na několika linkách na Pacovsku. Jednalo se například o spoj Tábor – Černovice, linku Soběslav – Chotěnice – Deštná – Bořetín a trasu Mladá Vožice – Smilovy Dvory – Františkov/Pacov, kterou pro Kraj Vysočina zajišťuje táborská dopravní společnost Comett plus.

Stávka řidičů linkových autobusů se však v Jihočeském kraji nakonec neuskuteční. Dohodli se na tom na poslední chvíli dopravci, zástupci odborů a vedení kraje.

Jedinou problémovou oblastí se tak ve čtvrtek zřejmě stane východní kout Vysočiny, kam zajíždějí tři linky z Jihomoravského kraje s cílem ve Velké Bíteši, Mohelnu a v Náměšti nad Oslavou.

„Tyto spoje objednával, platí a garantuje Jihomoravský kraj prostřednictvím dopravce Adosa. V tomto případě musí náhradní řešení hledat Jihomoravský kraj,“ poznamenala vysočinská mluvčí Jitka Svatošová.

Dálkové spoje do Prahy pojedou

Do stávky se zapojilo i několik řidičů ze znojemské dopravní společnosti Psota. Dálkové spoje ze Znojma do Prahy se zastávkami na Vysočině však mají ve čtvrtek vyjet.

„Podle ústního slibu jednotlivých řidičů se stávka nedotkne spojů na Prahu,“ potvrdil Petr Chadim, ředitel znojemské dopravní společnosti. Bez omezení by měly ve čtvrtek vyjet autobusy společnosti Tredos na trase Třebíč – Jihlava – Praha.

V klidu mohou být i cestující žlutými autobusy RegioJet. A rovněž dvě autobusové linky, jejichž provoz v kraji zajišťuje společnost ČAD Blansko, by podle ujištění ředitele Jiřího Šebely měly vyjet podle jízdního řádu.

Z dopravních společností sídlících na Vysočině stávku zvažovali řidiči žďárské společnosti ZDAR. Po dlouhém vyjednávání s vedením firmy nakonec od razantní protestní akce ustoupili a vyjedou.

Ti šoféři, kteří stávku podporují, na svůj postoj upozorní tím, že si oblečou reflexní vestu nebo vylepí letáčky. Bude mezi nimi i předseda odborové organizace ve ZDAR Zdeněk Vosmek. „Se stávkou souhlasím, je to celorepubliková akce, jejíž požadavky se pořád ještě nedořešily. Určitě nebudu ve vestě oblečený sám,“ tvrdí.

„Měli jsme nějaké požadavky na vedení firmy, které odmítli splnit. Proto jsme chtěli jít do stávky. Kolegové nakonec podepsali, já jsem to odmítl. Vedení tvrdí, že všechno bylo splněno, ale to bylo jen částečně. Platy řidičů nejsou takové, jak se předpokládalo,“ upozorňuje odborář. Podle vyjádření firmy ZDAR však bude vyjednávání s odboráři pokračovat ještě v dubnu.

Vláda stanovila od začátku roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za náročné pracovní prostředí.

Také v MHD rostou platy. Ale jenom někde

Platy se zvyšují na Vysočině taktéž šoférům městské hromadné dopravy. Byť té se nařízení vlády netýká.

„Jenže v Česku chybí asi 6 000 řidičů. Na trhu práce prostě tato profese není. A my musíme reagovat tak, jak reagují všechny podniky. Aby se podařilo přijmout řidiče, je potřeba nabídnout odpovídající podmínky,“ vysvětluje ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím.

Všichni zaměstnanci dopravního podniku dostali od 1. dubna přidáno čtyři procenta. A o zhruba stejně velkém dalším nárůstu platů už jen pro řidiče bude ještě debatovat městské zastupitelstvo, zřejmě na své červnové schůzi. A řeč bude o navýšení dotace dopravnímu podniku o zhruba 2,5 milionu korun.

V Třebíči a Pelhřimově provozuje městskou dopravu koncern ICOM. Tato firma nedělala rozdíly mezi šoféry modrých a červených autobusů a všem přidala stejně. A v souladu s nařízením vlády.

S městy koncern dojednává nové smlouvy. V Pelhřimově ji už podepsali. Mzdy u řidičů autobusové dopravy ve firmě vzrostly v průměru o 3 271 korun.

Řidičů MHD v Havlíčkově Brodě se nařízení vlády o zvýšení mezd vůbec nedotklo. Stávkovat řidiči ale nebudou. Loni dostali přidána tři procenta, letos zatím nic. Protože jsou zaměstnanci technických služeb a technické služby jsou příspěvkovou organizací města, řídí se jim mzdy tarifními tabulkami.

„Výše mzdy se odvíjí od tarifních tříd a délky praxe,“ uvedl ředitel brodských technických služeb Karel Milichovský. „Myslím, že platy řidičů u nás vůbec nejsou špatné,“ dodal. (jpa, vok)

,