Sypače Iveco. Ilustrační foto.

Sypače Iveco. Ilustrační foto. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Policie vyšetřuje nákup sypačů, Vysočina chce za miliony pořídit další

  • 3
Zatímco kriminalisté prošetřují jednu stomilionovou zakázku vysočinských silničářů na nákup osmadvaceti sypačů značky Iveco, tak druhá právě běží. Jedná se o tendr na dalších 26 vozidel včetně nástavby o předpokládaném objemu 120 až 130 milionů korun.

Novou zakázku na sypače kraj odůvodňuje tím, že potřebuje pro silničáře nová auta místo letitých vozů značky Škoda 706. Obálky s nabídkami se otevíraly 28. dubna.

Kolik je zájemců a kdo se o zakázku uchází? Kdo zasedá v komisi?

"Na to neodpovím, zákon mi to neumožňuje. Ani v jedné komisi ovšem neúčinkuje ani náměstek hejtmana Libor Joukl, ani ředitel krajské správy a údržby silnic (KSÚSV) Jan Míka (jsou spojeni s policejním vyšetřováním starší zakázky - pozn. redakce). Bližší informace k výsledku tendru budou známé tak za dva tři týdny," odpověděl za zadavatele obchodní náměstek KSÚSV Miroslav Báňa.

Na dřívější nákup vozů značky Iveco jsou různé názory. Zastupující šéf krajské správy a údržby silnic František Kavina ve čtvrtek řekl, že tato auta splňují evropské standardy.

Původní předpokládaná hodnota zakázky na 28 sypačů, které se věnuje policie, byla necelých 101 milionů korun bez daně. Nakonec ji PRAGA-Export vysoutěžil za 128,64 milionu korun bez DPH. Dělal prostředníka. Jako dealer vozy dodala společnost Profi Auto CZ z Říčan u Prahy.

David Brázda z PRAGA-Exportu měl zakázku na starosti. Ohrazuje se vůči tvrzení, že zakázka byla šitá na míru jednomu uchazeči.

"Naopak šlo po dlouhé době o otevřené řízení, předchozí tendry byly šité na podvozky Tatra. Podmínky zadání byly koncipované tak, že je mohlo splnit víc uchazečů," řekl MF DNES Brázda.

Podle Jiřího Tovary, ředitele Profi Auto CZ je kvalita vozů Iveco velmi dobrá.

Vozům Iveco praskají vany, teče voda do oleje, tvrdí silničáři

MF DNES kontaktovala rovněž některé zaměstnance KSÚSV.

"Chlapi na dílnách ráno říkali, že vše kolem aut Iveco šetří policajti. Tak jsme zvědaví, jak to dopadne. Ale nemáme čas to sledovat, makáme na opravách silnic. Já jezdím s více než deset let starou tatrovkou a spokojenost s ní mám největší. Dělá se na ní jen klasická údržba. Třeba vstřiky se dávaly až po 250 tisících ujetých kilometrech, přitom se mají dávat po 160 tisících. Iveco stojí na dílně častěji," uvedl jeden z nich. Přál si zůstat v anonymitě.

"Mně se na tatře nemuselo za celou dobu zásadně sáhnout do motoru, v Iveco praskají klukům vany v motorech, teče voda do oleje. Mohl bych pokračovat. Tatra a Iveco jsou také v jízdních vlastnostech nebe a dudy tady na Vysočině," zhodnotil silničář.

Je s kolegy zvědavý, jak dopadne vyšetřování a také na to, jaká značka vozů vyhraje současný tendr? "Mluví se o firmách Volvo, MAN, Scania nebo zase Iveco. Ale podrobnosti se k nám, řadovým zaměstnancům, nedostanou," řekl.

Jiří Tovara uvedl, že oni konkrétně ze strany silničářů žádnou stížnost neobdrželi. "Záruční opravy jsme neprováděli pouze my, ale i jiné autorizované servisy pro značku Iveco," doplnil.

"Kupovala se technika, se kterou v té době většina odborníků z řad vysočinských silničářů nesouhlasila," připomněl dřívější náměstek hejtmana, nyní opoziční zastupitel za KDU-ČSL Václav Kodet.

,