Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letečtí inspektoři už znají příčiny dvou letošních nehod na Vysočině

  14:39aktualizováno  14:39
Dva kluzáky a jeden ultralight havarovaly od dubna do června na Vysočině. Havárie se staly u Rájce, v Petrovicích a u Křižanova. Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod už dvě z nich vyřešil. Může za ně chyba pilota i nečekaný poryv větru. Stále se vyšetřuje tragická nehoda u Křižanova.

V Petrovicích u Humpolce spadl na soukromý pozemek ultralight a rozpadl se na kusy. Pilotovi se jako zázrakem nic nestalo. (20. dubna 2014) | foto: HZS Kraje Vysočina

Čtyřiasedmdesátiletý důchodce z Břeclavi Karel Ertl tráví tyto dny v příjemné atmosféře havlíčkobrodského letiště. Rád létá na kluzáku. Na svém kontě má už přes 7 900 startů a přistání. Dvakrát však přistál s problémy a pokaždé docela kuriózně.

Poslední nehody na Vysočině

17. dubna, Rájov u Pelhřimova
Kluzák špatně přistál v poli a poničil se, pilot nebyl zraněn.

20. dubna, Petrovice u Humpolce
Kluzák se rozbil při pádu do zahrady, pilot nebyl zraněn.

6. června, Křižanov
Ultralight se střemhlav zřítil k zemi, když roztahoval kluzák, pilot uhořel zaklíněný v kabině.

Letos 20. dubna se zapsal do statistik vyšetřovatelů leteckých nehod, když umístil svůj kluzák mezi ovocné stromy jedné ze zahrad v Petrovicích u Humpolce (více o nehodě čtěte zde).

"Stál nade mnou anděl strážný. Nic se nestalo ani mně, ani nikomu dalšímu. A nezpůsobil jsem žádnou škodu na majetku v Petrovicích. Jen letoun byl na odpis," hodnotí událost s odstupem času vitální muž. Havárie mu nezpůsobila žádné psychické trauma. Létá dál, nyní na vypůjčeném stroji.

Stejně jako létal poté, co v roce 2010 posadil svůj kluzák na střechu budovy koupaliště v Jeseníku na severní Moravě.

V obou případech sehrálo výraznou roli proudění vzduchu a pilot pokaždé vyvázl bez výrazných zranění.

Pilot podle vyšetřovatelů pozdě zahájil přistání do terénu

Co předcházelo dubnové nehodě v Petrovicích? Podle zprávy inspektorů z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod se Ertl při letecké soutěži AZ Cup, které se účastnil, v jednu chvíli kvůli změně termiky rozhodl vysunout motor a nastartovat ho. To se nepodařilo. A tak chtěl přistát na louce za Petrovicemi.

Kvůli vysunutému nefunkčnímu motoru a změnám ve vzdušném proudění si nakonec vybral jiné, bližší vhodné místo na kraji vsi. Jenže přišel poryv větru, jeho stroj zavadil křídlem o korunu ovocného stromu a dopadl do zahrady. Inspektoři vidí příčinu v tom, že pilot pozdě zahájil přistání do terénu.

Soutěže AZ Cup se stejně tak účastnil i osmadvacetiletý pilot kluzáku ze Soběslavi, který havaroval o tři dny dřív, 17. dubna, u Rájova nedaleko Pelhřimova. Kvůli ztrátě rychlosti.

"V průběhu letu se mu nepodařilo nalézt stoupavý proud a byl nucen přistát do terénu mimo letiště. Vyhledal vhodnou plochu, ale nesprávně vyhodnotil situaci. Při pokusu dotočit zatáčku před přistáním na svažité pole kluzák narazil trupem a koncem poloviny křídla do země. Pilot se nezranil," uvádí inspektor Stanislav Suchý.

Pilota mohl postihnout i zdravotní kolaps. To určí pitva

Kde příčinu letecké havárie inspektoři dosud neznají, je nehoda z 6. června, která se stala u křižanovského letiště.

Tragická nehoda u Křižanova

Tehdy se zkušený jednasedmdesátiletý pilot z Třebíčska, který působil i jako instruktor, střemhlav zřítil na zem, když roztahoval ultralightem kluzák. Po dopadu uhořel. (více čtěte zde)

Policie do vyšetření neštěstí, na které má komise leteckých inspektorů rok, nebude komentovat výsledky nařízené soudní pitvy. Inspektoři poslali zbytky letounu na odborné expertizy.

"Podle pilota kluzáku došlo po vzletu ve výšce asi 30 až 40 metrů během stoupání k tomu, že se vlečný ultralight náhle sklopil k zemi. Kluzák se dostal nad ultralight a dřív, než se pilot kluzáku stačil vypnout, se vlečné lano přetrhlo," popisují inspektoři.

Ultralight dopadl do pole kilometr od letiště a začal hořet. Pilot kluzáku přistál zpět na letišti. V době neštěstí se hovořilo i o tom, že pilota ultralightu mohla postihnout chvilková zdravotní indispozice. Víc řeknou závěry vyšetřování.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šimon Mareček patří k největším talentům českého orientačního běhu, což...
Zvítězily geny. Orientační běh ochutnával talent z Vysočiny už v kočárku

Studuje sportovní gymnázium v Novém Městě na Moravě, přičemž nejvíc ho baví tělocvik a zeměpis. A není divu. Letos patnáctiletý rodák z Nového Města na Moravě...  celý článek

Na své cestě z Vídně do Prahy se v jihlavské restauraci Na Růžku pravidelně...
Byla neděle a Na Růžku zavonělo dvaadvacet bábovek

Letos na podzim uplyne 50 let od doby, kdy byla v Jihlavě zbourána restaurace Na Růžku, o níž je další díl seriálu Ta naše hospoda.. Podnik z roku 1916...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidička narazila do auta a ujela, pak nadýchala skoro pět promile

Bezmála pět promile alkoholu v dechu měla řidička, která v pátek večer bourala ve Žďáru nad Sázavou. Od drobné nehody ujela, o pár ulic dál však zastavila a z...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
STROJNÍ ÚDRŽBA

Grafton Recruitment Praha
Kraj Vysočina
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.