Takto vypadala silnice mezi Okřešicemi a Čechtínem původně.

Takto vypadala silnice mezi Okřešicemi a Čechtínem původně. | foto: vymoly.cz

Výmol roku 2012 silničáři opravili. A letos byl opět druhý nejhorší

  • 6
Dva ze čtyř nejhorších výmolů letošního roku v republice jsou na Třebíčsku. Rozhodla o tom anketa na webu vymoly.cz, kde řidiči hlásí nejponičenější úseky silnic. Druhý nejvyšší počet hlasů nasbíral úsek silnice od Čechtína do Okřešic, jako celkově čtvrtá se umístila silnice z Jemnice na Dačice.

K hranicím mezi královstvími z pohádky Pyšná princezna přirovnal úsek silnice 408 z Jemnice na Dačice Jiří Cvak, který výmol do soutěže nominoval. Zatímco úsek z Jemnice na hranice Kraje Vysočina označil kvůli zničené silnici za „půlnoční království“, jihočeský úsek s novou silnicí měl za „Miroslavovo království“.

Kritizoval pak především úsek od okraje města k lesíku U Smrčků. „Výmoly a výtluky nutí řidiče ke kličkování a je jen otázkou času, kdy tady dojde k nehodě,“ napsal k dva kilometry dlouhému úseku Cvak.

Výmol do soutěže nominoval už před více než dvěma roky. Od té doby se v ní držel a sbíral hlasy. Až do počátku července. Pak silničáři úsek konečně opravili.

„Tak jsme se, motoristé, dočkali. Po několika letech strádání je silnice konečně opravena. Všem lidem, kteří se podíleli na organizaci opravy nebo opravě samotné, díky! Snad jen malá výtka - nový potah se mohl udělat už od hranic kraje, ale i tak je to na pochvalu,“ informoval v červenci.

Podle Správy a údržby silnic Kraje Vysočina se jedná pouze o opravu v rámci běžné údržby. V plánu je kompletní přestavba silnice, včetně jejího narovnání právě v místěch U Smrčků. 

„K té by ale mohlo dojít nejdříve za tři roky, do roku 2018 musí poslední oprava za zhruba jeden a půl milionu korun stačit,“ pravil technicko správní náměstek silničářů Tomáš Mátl.

Asfaltový zástřik v místě poškození nevydrží

Na rozdíl od Jemnice na opravu už opět čeká úsek silnice třetí třídy mezi odbočkou u Čechtína a Okřešicemi na Třebíčsku. Ta v soutěži na výmoly.cz boduje už dlouho. Celkovým vítězem se stala v roce 2012, letos se umístila druhá. I proto, že se zatím nenašel nikdo, kdo by úsek opravil pořádně.

„Bohužel, bez oprav je úsek ještě horší, než byl před třemi roky,“ konstatoval Karel Molák, který tento úsek nominoval a dlouhodobě ho sleduje.

V květnu už se radoval, že se silnice konečně začala opravovat. Jenže v lepším stavu vozovka nevydržela ani dva měsíce.

„Po opravě se vlivem provozu silnice vrací ke své původní podobě a stavu. Špatný podklad určitě nevyřeší asfaltový zástřik v místech největších poškození,“ poznamenal Molák.

I zde silničáři provedli pouze provizorní opravu v rámci údržby. Podle Mátla situaci komplikuje sama obec Okřešice. Ta toužila zejména po opravě silnice ve směru na Třebíč. Směr na Jihlavu zatím na výraznější investici čeká.

„Zrekonstruovali jsme to, co si přála obec. Na obě silnice najednou nemáme peníze. Navíc tady situaci komplikují nevypořádané majetkové vztahy,“ dodal Tomáš Mátl.

Na Vysočině jsou i mnohem horší úseky, přiznávají silničáři

Kraj Vysočina se snaží průběžně nechat rozbité silnice opravit. Dostat se ale nemůže na všechny, kraj spravuje zhruba 4500 kilometrů silniční sítě. Šanci vidí náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl v dotacích z evropských fondů. Tyto peníze jsou ale určeny především na rozsáhlejší souvislé opravy.

„Na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. tříd půjde v nejbližších letech v Kraji Vysočina celkem 1,2 miliardy korun. Dalších více než 1,4 miliardy korun by mělo být vyčerpáno do roku 2020,“ doplňuje Libor Joukl. V letošním roce kraj za opravy silnic vydá přibližně 800 milionů korun.

Silničáři na Vysočině hlasování na serveru vymoly.cz ale příliš nesledují, opravy dělají tak, jak si je sami naplánují. „Abych se přiznal, vymoly.cz ani nesleduji. Máme svůj systém na pořadí oprav a své lidi, kteří stav vozovek kontrolují. Přijde mi, že na Vysočině jsou mnohé silnice ještě v daleko horším stavu, než jsou ty, které se v hlasování na vymoly.cz objevily v popředí,“ dodal Tomáš Mátl.