Společnosti ICOM transport na konci letošního roku vyprší osmiletá smlouva na provozování městské hromadné dopravy v Třebíči. Radnice hledá nové zájemce, klade na ně však řadu podmínek.

Společnosti ICOM transport na konci letošního roku vyprší osmiletá smlouva na provozování městské hromadné dopravy v Třebíči. Radnice hledá nové zájemce, klade na ně však řadu podmínek. | foto: Hana Jakubcová, MF DNES

Třebíč hledá nového dopravce, na pořízení autobusů mu dává tři měsíce

  • 10
Třebíč hledá nového provozovatele městské hromadné dopravy. Na zájemce klade mnoho podmínek. Například chce jen nízkopodlažní autobusy, vybaveny mají být wi-fi sítí a USB připojením, firma musí dále prokázat, že už v jiných městech v rámci MHD najezdila půl milionů kilometrů ročně.

Město vypsalo významnou nadlimitní veřejnou zakázku na nového provozovatele městské autobusové dopravy (MAD). Tomu původnímu, společnosti ICOM transport, letos na Silvestra vyprší osmiletá smlouva.

„Jde o zakázku v odhadované hodnotě 280 milionů korun bez daně. Smlouva se bude uzavírat do konce roku 2024, tedy na osm let. To je maximální období, do něhož si může přepravce rozložit odpisy autobusů,“ vysvětlil místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč), který má MAD ve své kompetenci.

Značně problematickým se může ve vyhlášeném tendru ukázat jeden ze základních požadavků - aby všechny autobusy byly nízkopodlažní. Zároveň nesmějí být staré. Toto kritérium může některé potenciální zájemce odradit.

Objednávky na nové autobusy vyřizují dodavatelé za půl roku

Proč je to problematické? Podmínky soutěže se zveřejňují nyní v polovině května, otevírání obálek s nabídkami bude v polovině srpna a vyhodnocení do konce září. Teprve tehdy se vítěz dozví, že uspěl.

V současnosti jezdí na deseti linkách po Třebíči pětadvacet autobusů. Nový provozovatel tak bude mít na vytvoření vozového parku o požadovaných kvalitách tři měsíce. Určitě bude muset vyšší počet autobusů koupit nových.

„V současnosti se hromadné objednávky na autobusy vyřizují s velkou časovou prodlevou. Dva až tři měsíce nejsou reálné, to spíš toho půl roku a víc,“ uvedl Antonín Macháček, výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků České republiky.

Dalším z kritérií je požadavek na zkušenost v oboru, která zaručí, že se nový dopravce nezačne v Třebíči učit, jak zajistit veřejnou přepravu osob. Zájemce to má doložit tím, že už nyní v městské či meziměstské dopravě ročně najezdil pro jednoho zadavatele půl milionu kilometrů. V Třebíči to bude 910 tisíc kilometrů za rok, tedy skoro jednou tolik.

Jízdné podraží o dvě koruny, lidé nad 70 let budou jezdit zdarma

Co se ani do budoucna nezmění, je nastupování pouze předními dveřmi. Nově ale bude možné zaplatit bezkontaktní platební kartou. Základní jízdné podraží o dvě koruny na 12 korun.

„Máme spočítáno, že se tím finančně vykompenzuje novinka, totiž ježdění Třebíčanů ve věku nad 70 let zdarma,“ vysvětlil důvody Pacal.

Odkázal i na srovnatelně velká města v republice, která takovou cenovou hladinu drží. „Na mírném zvýšení ceny jízdného byla absolutní shoda, na přípravě kritérií se rok v pracovní skupině podílela všechna politická uskupení v rámci zastupitelstva města včetně opozice,“ upřesnil třebíčský místostarosta, jak důležitý materiál vznikal.

V autobusech MAD bude wi-fi a USB připojení. Novinkou je chystané pololetní a roční předplatné, které vyjde v součtu na stejné peníze, jaké se platily dosud za měsíční jízdné, jež stálo 190 korun. Nově bude stát měsíční kupón 250 korun.

Autobusy budou schopné spolupracovat se zařízením, které plánuje radnice koupit a nainstalovat na světelné křižovatky. Když se bude blížit vůz MAD, semafor křižovatku pružněji odbaví v jeho prospěch.