Havlenovi si vybudovali dům ve stráni nad vladislavským vlakovým nádražím....

Havlenovi si vybudovali dům ve stráni nad vladislavským vlakovým nádražím. Původně tam měla vyrůst domů celá řada, nakonec se tak nestalo. A i tomuto hrozí zánik. | foto: Hana Jakubcová, MAFRA

Vladislav plánuje obchvat. Ustoupit mu bude muset asi i starostův dům

  • 1
Spící projekt ožil. Ve Vladislavi na Třebíčsku mají na stole čerstvou studii, kudy má vést vytoužený obchvat. Odvede z obce auta z hlavního tahu mezi Brnem a Třebíčí. Starosta ale možná kvůli tomu přijde o dům.

Jestli nyní něco k Vladislavi patří, pak jsou to šňůry aut, provizorní semafory, silnice jak vlnobití, zkrátka dopravní komplikace. Teď se zdá, že řešení už je v dohlednu. I­ když...

„Já jsem hodně klidný,“ říká v­ nadsázce zdejší starosta Jan Havlena, když přijde řeč na balík důležitých dokumentů z Ředitelství silnic a dálnic, které dorazily na úřad městyse před pár dny.

Materiály vyobrazují a komentují nejnovější a možná konečnou podobu trasování obchvatu Vladislavi - úseku státní silnice, která spojuje Brno, Třebíč a České Budějovice.

Bezmála sedm tisíc aut denně má nová trasa hnát severně od vladislavské zástavby. Najet na obchvat se má podle Havleny na okrajích obce po dvojici ramp: na straně k­ Brnu od Smrku, na straně k Třebíči u železničního přejezdu. Stávající průtah Vladislaví bude zaslepen a poslouží jako místní komunikace. Náklady na stavbu obchvatu, zaříznutého z velké části v terénu, projektant odhadl skoro na 1,3 miliardy korun.

Starosta Havlena je klidný proto, že se už zdráhá uvěřit, že by se obkroužení obce dočkal.

„Jsem vladislavský rodák a samozřejmě cokoli v tom směru rád podpořím. Jenže se o tom vypráví třicet let, tak je má mírná skepse pochopitelná,“ krčí rameny.

Blokovat stavbu nechtějí

Nová trasa obchvatu Vladislavi by nejspíš spolkla osamocený dům ve stráni naproti vladislavské vlakové zastávce. Právě ten patří starostovi. Překážka v tom ale není.

„Řekl jsem, že pokud to bude nutné, dům dáme výměnou za finanční kompenzaci k dispozici. I když jsem v něm samozřejmě mnohé prožil a vybudoval a manželce vyhovuje, že máme soukromí. Ale blokovat stavbu důležité silnice nechceme,“ podotýká Havlena.

S tím souvisí jeden paradox. V nedávné době Vladislav prodávala v těchto místech obecní pozemky pro výstavbu rodinných domů. Všechny už jsou pryč.

„Třeba to ale nakonec nebude nutné řešit. Když se podívám na tu čerstvou studii, zdá se mi, že náš barák zůstane ušetřený,“ dodává starosta.

Vedoucí odboru dopravy v Třebíči Aleš Kratina se ale domnívá, že pokud už se nebude s trasováním obchvatu hýbat, dům Havlenových silnici ustoupí.

„V celé věci letos nastal zásadní posun. ŘSD se do projektu znovu pustilo po skoro deseti letech. Stát má aktuálně peníze na nové silniční stavby. A Vladislav potřebuje obchvat jako sůl. Sice tam podle nejnovější analýzy těsně nevyšlo ekonomické hodnocení díla, ale je to jen o fous. Podle mých informací bude snaha ze strany ŘSD jednat o ­výjimce,“ uvedl Kratina. Domnívá se, že do deseti let se začne stavět.

Užší cesta, vyšší šance

Ekonomické hodnocení se zabývá mimo jiné poměrem mezi počtem aut a pořizovací cenou nové silnice. Metodika stanoví úroveň, pod kterou by se nemělo jít.

„Aby to ekonomicky vyšlo lépe, nová technická studie třeba počítá s užší silnicí, místo 11,5 metru má mít 9,5 metru,“ přidal detail Kratina. Projekt je ale rozsáhlejší, zahrnuje vlastně 11,6 kilometru dlouhý úsek od benzinky na konci Třebíče po křižovatku s odbočkou na vlakové nádraží Studenec.

Podle Kratiny se u Vladislavi nová komunikace ze směru od Třebíče dostane nad skály nad obec, koridor zamíří mezi areál podniku Mavet a zemědělské družstvo.

„Tam je dnes sice solární elektrárna, ale je to stavba dočasná, takže to není problém. Pak je nutné překonat hluboké údolí mostem,“ vysvětlil.

On sám věří, že se stavět bude. „Zaháčkovali jsme do toho i poslance za zdejší region,“ poznamenal.