Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008)

Tragická železniční nehoda ve Studénce na Novojičínsku (8. srpna 2008) | foto: MF DNES

Na zříceném mostu dělala i firma zapletená do tragédie ve Studénce

  • 37
Stavební firma Bögl a Krýsl, na jejíž pracovníky se ve čtvrtek zřítil rekonstruovaný most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, pracovala také na opravě mostu ve Studénce na Ostravsku. Podílela se také na stavbě mostu u slovenských Kuriman, který se zřítil v roce 2012.

Most ve Studénce se zřítil 8. srpna 2008 přímo před jedoucí mezinárodní rychlík Comenius 108. Při nehodě zemřelo osm lidí, přes devadesát jich bylo zraněno, mnozí s doživotními následky. O tom, kdo přesně byl za naštěstí zodpovědný, se dodnes vedou soudní spory.

Neštěstí ve Vilémově

Zřícený most zasypal šest dělníků

Před soudem stojí deset lidí, a to především ze stavebních společností ODS – Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), která měla stavbu na starosti, a Bögl a Krýsl. Ta zase měla most zasouvat. Soud se táhne od června 2011.

Znalec v oboru bezpečnosti práce Vladimír Burda za nejhorší pochybení ve Studénce považuje podpěrnou konstrukci mostu, která neodpovídala předpisům. „Ale zdaleka to nebyla jediná chyba. Kdyby všichni dělali, co měli, nikdy by se tragédie nestala,“ prohlásil.

K rozhodujícímu pochybení mělo dojít během nasouvání opravené mostovky na její místo. Konstrukci v té době jistily především slabé provizorní podpory, dostatečně tuhé nebyly ani nosníky hydraulického lisu, který konstrukci zvedal. Mostní konstrukce nebyly zajištěny proti pohybu a byly špatně spočítány síly, které na ni a na podpěry působily.

Společnost Bögl a Krýsl se podílela i na stavbě silničního mostu u slovenských Kuriman, který se zřítil v listopadu 2012. Neštěstí si vyžádalo 4 mrtvé a 14 zraněných. Tragédii způsobilo selhání podpěrné konstrukce. Podle slovenského deníku Pravda za to mohl fakt, že se na její stavbě šetřilo.

Firma Bögl a Krýsl však svůj podíl na zhroucení odmítá, protože si na stavbu najala subdodavatele.