V Třebíči loni zkusil řidič projet s nákladním autem pod viaduktem. Jeho vyproštění trvalo několik hodin.

V Třebíči loni zkusil řidič projet s nákladním autem pod viaduktem. Jeho vyproštění trvalo několik hodin. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Navigace často ženou auta na chodníky, trávníky i do slepých ulic

  • 3
Mercedes se zatemněnými skly jede proti chodcům na chodníku. Jiný luxusní vůz se sune navzdory všem pravidlům se skupinou lidí po pruzích zebry na přechodu pro pěší. A vše korunuje kamion, jenž dojel až před obří díru. Řidiči těchto vozů mají jedno společné -uprostřed Jihlavy slepě věřili navigaci.

Komenského ulice v centru Jihlavy vede od náměstí a není průjezdná. Přesto se už několikrát stalo, že tam zbloudilí návštěvníci města projeli. Porušili při tom vše, co mohli. Nedbali na zákaz vjezdu, přejeli chodník, někdy i trávník a díky přechodu pro chodce se vecpali na křižovatku Tolstého a Havlíčkovy ulice, kam původně chtěli.

MF DNES v tomto místě zaznamenala v poslední době už tři takové případy. Jednou jel dokonce vůz s německou poznávací značkou z Komenského ulice po přechodu pro chodce přímo za zády lidí.

„Pošlu to jako podnět na magistrát odboru zeleně, aby se tam daly květináče. Budou sloužit jako zábrany a už tam nikdo neprojede,“ uvedl Jan Frenc, ředitel městské policie.

 Sám před časem zaznamenal podobné případy u kruhového objezdu přímo před Domem zdraví. Vrchlického ulice je tam slepá. V zimě tam někteří nepozorní řidiči nerozeznali pod sněhem, že pod sebou mají chodník. „Takže tam vjížděli jakoby dalším ramenem do kruhového objezdu. Také se tam daly květináče, aby se to nemohlo opakovat,“ doplnil Frenc.

Navigace podle něj někdy řidiče zavedou na Masarykovo náměstí, které se nesmí projíždět. Jenže když je turista za volantem ve městě poprvé, nestačí někdy zaregistrovat všechna značení a chce kolem Prioru centrum projet. „Stává se, že je tam navigace pošle. V minulosti jsme to s cizinci řešili domluvou a dostali od nás zdarma mapu města,“ popsal ředitel.

Navigace dovedla kamion k velké díře. Sám nevycouval

Pokud ale zjistí, že se o totéž pokouší místní šofér, tak strážníci trestají. „Ten to zná a jen riskuje,“ míní Frenc. Je odpůrcem zprůjezdnění náměstí, o kterém se nyní opět začíná hovořit. Považuje to za nebezpečné, protože k desítkám autobusů a trolejbusů by přibyly ještě šňůry osobních aut.

„Je to nesmysl, navíc tam byly v minulosti smrtelné nehody. Myslím, že by to ani nepovolili statici kvůli podzemí,“ dodal ředitel. Dnes jezdí kolem Prioru vozy MHD, lidé se zdravotním postižením či na výjimky pracovníci Služeb města Jihlavy či Správy městských lesů.

Se šoféry, kteří až slepě věří své navigaci, se potkávají i dopravní policisté mimo Jihlavu. Řešili třeba případ, kdy orientační pomůcka v kabině dovedla řidiče kamionu až k velké díře na silnici. Ta se momentálně opravovala. A protože nemohl vycouvat, museli mu při vyjíždění asistovat strážci zákona.

„Je potřeba, aby řidiči používali vedle navigace i selský rozum,“ říká policejní mluvčí Dana Čírtková.

Zaznamenala už případy, kdy si řidič kamionu omylem nastavil navigaci pro osobní auta či dokonce pro pěší. To bývá problém i pro šoféry velkých zájezdových autobusů, když si nezadají správné parametry.

„Pak se ocitnou na komunikaci, která pro autobus vůbec není a navíc nemají místo pro otočení. Takové spoléhání se na navigaci je riskantní,“ doplnila mluvčí.

Policisté takové případy řeší jako přestupek. Často také řidiči nemají ve svých navigacích aktualizované mapy. Pak jsou překvapeni nově vybudovanými cestami či uzavírkami. Stává se jim, že mají najednou před sebou místo asfaltu vyhloubenou jámu připomínající malou propast. V tom lepším případě pak se svým nákladním autem vycouvají sami, v tom horším volají policisty.

Zaklíněný náklaďák ve slepé ulici. Pomohl až jeřáb

I velkomeziříčští strážníci řeší problémy s řidiči, kteří víc než sobě věří monotónnímu hlasu, jenž jim při řízení hlásí, jestli mají točit volantem doleva či doprava. Když měli v Meziříčí uzavírku páteřních ulic Karlov a Sokolovská, tak dost řidičů tam jejich navigace posílaly.

„Potom to různě objížděli a dostávali se na sídliště, kde na to samozřejmě nejsou přizpůsobené komunikace,“ popsal Petr Dvořák, vedoucí Městské policie ve Velkém Meziříčí. S takovými šoféry má v poslední době potíže každé město, které opravuje hlavní silnice.

Ve Velkém Meziříčí také jednou řešili složitý případ s kamionem, který vjel do slepé a navíc úzké ulice. Zablokoval se a nemohl jet dopředu, ani couvat. „Nakonec se zboží muselo překládat a návěs otáčel přivolaný jeřáb,“ popsal Petr Dvořák.