Autobusové zastávky na Vysočině kvůli rušení ztrátových spojů osiří (ilustrační snímek).

Autobusové zastávky na Vysočině kvůli rušení ztrátových spojů osiří (ilustrační snímek). | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Veřejnou dopravu na Vysočině čeká rána, ruší se přes 200 spojů

  • 2
Krajští radní na Vysočině jednali o rušení více než dvou set ztrátových spojů. Škrty mají být zahrnuty již ve změně jízdních řádů 12. června. Kde však lidé přijdou o nevytížené autobusy, to radní neřekli.

Rušení se dotkne spojů ve všedních dnech, které jsou pro kraj nejztrátovější a tvoří přibližně pět procent z celkového objemu regionálních autobusů, jež kraj dotuje. Pokud návrh schválí i zastupitelstvo, bude po Vysočině jezdit o 223 spojů méně.

"Spoje jsme se rozhodli vyřadit po prověrce, která ukázala, že právě ony jsou nejztrátovější. Na druhou stranu si myslím, že prověrka byla ještě dost mírná. Nechceme ale docílit vysidlování venkova, lidé musí mít šanci dostat se do práce," uvedl ke změnám jízdního řádu náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD).

Podle Joukla se radní snažili dohodnout se starosty obcí, kterých se změna dotkne. Často prý starostové sami uznali, že v autobusech jezdí velmi málo cestujících.

"Nakonec jsme jednali s obcemi o 260 autobusových spojích, u nichž byla ztráta nejvyšší. V některých případech jsme námitky samospráv akceptovali, v jiných případech se kraj s obcemi dohodl na společném financování. Do dnešního dne jsem dostal pouze jedno negativní stanovisko ohledně chystané změny jízdních řádů," doplnil Libor Joukl.

Kraj Vysočina doplácí na ztrátu v dopravní obslužnosti asi 580 milionů ročně, na autobusovou připadá 286 milionů korun, zbytek jde na konto železnice.

Nikdo neví, kde spoje zruší

Jako poradní orgán funguje na kraji mimo jiné dopravní komise. Její členové však o rušení spojů nic nevěděli. Netušili proto, jakých obcí se chystané opatření dotkne.

"Na posledních jednáních dopravní komise kraje se změna dopravní obslužnosti neprojednávala," uvedl člen dopravní komise a starosta Brtnice Stanislav Jirků (ODS).

"O rušení spojů může rozhodnout vedení kraje i bez nás. Za našeho vedení by se to nestalo. Diskusi bych vedl v poradních orgánech rady kraje," řekl lidovec Václav Kodet, člen komise a bývalý náměstek hejtmana pro dopravu.

"Nevím, jakých obcí se rušení dotkne. Na komisi jsme téma jízdních řádů probírali, ale zatím jen zevrubně," byl překvapen předseda krajské dopravní komise a Jouklův kolega z ČSSD Vladimír Černý, starosta Rouchovan na Třebíčsku.

"Je to tvrdá realita, že do menších obcí spoje jezdí už jen ve všední dny," doplnil Černý.