Více parkovacích míst ve městě. To je jedna z věcí, která obyvatele Havlíčkova Brodu hodně trápí.

Více parkovacích míst ve městě. To je jedna z věcí, která obyvatele Havlíčkova Brodu hodně trápí. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Havlíčkův Brod znovu zjišťuje, co lidi trápí. Jenže na změny se čeká

  • 4
Parkování, rozšíření městské hromadné dopravy, park Budoucnost či zeleň na náměstí. Obyvatelé Havlíčkova Brodu mohou při veřejné debatě hlasovat o tom, co by ve svém městě nejraději zlepšili.

Třináct problémů a z nich vybrat dva nejpalčivější. Před tímto úkolem momentálně stojí občané Havlíčkova Brodu. Témata vzešla z veřejného fóra. Už druhého. První se konalo loni. Jenže ne všechny loňské problémy radnice vyřešila.

„Vedení města chce slyšet názory občanů, chce širokou veřejnost do rozhodování o rozvoji města aktivně zapojit,“ vysvětlila Marie Kudrnová, koordinátorka Zdravého města a místní Agendy 21, která veřejné debaty pořádá.

Problémy, o kterých rozhodnou lidé v anketě

  • Zatraktivnění kruhových objezdů
  • Doplnění Havlíčkova náměstí o kvetoucí zeleň
  • Řešení bezbariérovosti školských budov
  • Investice do školského movitého i nemovitého majetku
  • Propojení sídel v regionu – cyklostezky
  • Revitalizace parku Budoucnost (po etapách)
  • Podpora malých neziskových organizací
  • Rozvoj pobytových služeb pro seniory s Alzheimerovou chorobou
  • Smysluplná koncepce podpory rozvoje a financování sportu, kultury a cestovního ruchu, včetně navýšení financí a spravedlivého rozdělování
  • Rozšíření MHD do satelitních částí města, rozšíření zastávek u škol
  • Rozvoj parkování, více parkovacích míst
  • Chybí kulturní vyžití
  • Zlepšení údržby a čistoty ve městě

Veřejné fórum ohledně problematických oblastí Brodu se konalo v polovině září. Zúčastnilo se ho přes 100 lidí. U sedmi stolů mluvili o různých tématech. Z každé oblasti pak účastníci fóra vybrali největší problémy. Celkem dali dohromady třináct oblastí. A právě o nich může nyní veřejnost hlasovat na městských webových stránkách i prostřednictvím radničních Havlíčkobrodských listů.

Za největší problémy mohou do 20. října označovat například zatraktivnění kruhových objezdů, doplnění Havlíčkova náměstí o kvetoucí zeleň, řešení bezbariérovosti školských budov, investice do školského movitého i nemovitého majetku nebo budování cyklostezek.

„Hlasování zpracuje odborná firma, která odfiltruje vícenásobné hlasy a předá nám vyhodnocení. Porovnáme ho s výsledným pořadím hlasování na fóru a ověřené problémy představíme ještě v době přípravy rozpočtu na příští rok. Zastupitelé tak budou mít výsledky k dispozici ještě před jeho schválením,“ popsala proces Kudrnová.

Největší potíže jsou s parkováním

Stejným způsobem lidé vybírali bolavá místa města už loni. Tehdy se s velkým náskokem ukázala jako největší potíž Brodu doprava. Lidem chyběl obchvat i parkovací místa. Na třetím místě se umístil žalostný stav atletického a fotbalového stadionu Na Losích. Jenže třeba parkování se mezi třinácti problémy, o nichž mohou lidé hlasovat, objevuje i letos.

„Bylo by krásné, kdyby se za rok podařilo všechny problémy vyřešit. Bohužel, něco nejde tak rychle a něco není v kompetenci města,“ podotkl starosta Jan Tecl (ODS).

On osobně dopravu považuje za největší problém i letos, spokojený není ani s řešením parkování. „Zejména na sídlištích je parkovacích míst málo. Bohužel, při stavbě sídlišť se v minulosti nepočítalo s takovým nárůstem dopravy a velmi špatně se to teď řeší,“ dodal.

On i Libor Honzárek (TOP 09), místostarosta zodpovědný právě za dopravu, vidí řešení ve zjednosměrňování ulic a zřizovaní nových míst v nich. Velké věci radnice očekává od budování nové krajské knihovny vedle kulturního domu Ostrov, kde by mělo místo současného provizorního vzniknout i velké upravené parkoviště. „Řešením je i regulace pomocí poplatků,“ zmínili oba.

Zřízením rezidentních zón si radnice stále není jistá

V hlavách brodských radních je stále vize rezidentních zón v ulicích V Rámech a Beckovského poblíž Smetanova náměstí, případně i na velkých sídlištích. Záměr představili už v loňském roce. Dosud se však v tomto ohledu nestalo nic konkrétního.

„Sledujeme situaci ve větších městech, hlavně v Praze, a nejsme si pořád jisti, zda se do toho pouštět. Obyvatelům sídlišť i centra by to pomohlo, rozladilo by to ale ostatní. A nechtěli bychom, aby byla místa poté, co rezidenti odjedou do práce, zbytečně prázdná,“ prozradil Honzárek.

Projekt na stadion je hotový, čeká se na dotaci

Ze tří největších problémů zjištěných na loňském fóru a v následné anketě dosud město zcela nedokončilo nic. Nejblíže k tomu je modernizace atletického a fotbalového stadionu.

„Máme projekt na rekonstrukci, je vysoutěžen dodavatel. Čekáme na případnou dotaci,“ řekl starosta Tecl. Práce by měly vyjít na více než 30 milionů korun.

Co se týká obchvatu, ten je věcí Ředitelství silnic a dálnic. Město pomohlo se získáním pozemků, nicméně jeden vlastník prodej odmítl a v současné době běží proces vyvlastnění. A ohledně parkování nedošlo během roku k žádné změně.

„Investovali jsme miliony do výkupu pozemků pro parkoviště u novostavby krajské knihovny,“ zmínil Libor Honzárek jedinou konkrétní věc, která však zatím ani jedno nové parkovací místo nepřinesla.