Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když Velkým Beranovem projíždí kamion, třese se barák. Lidé chtějí obchvat

  11:29aktualizováno  11:29
Obyvatelé Velkého Beranova na Jihlavsku nedočkavě vyhlížejí stavbu silničního obchvatu. Obcí totiž projíždějí tisíce aut denně. Ulevit by se jí mohlo snad do tří let. Kraj chce v blízké době začít jednat o výkupu pozemků.

Obyvatelé Velkého Beranova netrpělivě volají po vybudování obchvatu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Když kolem projede kamion nebo nějaké jiné větší auto, třese se nám celý barák,“ říká důchodkyně Hana Březinová. „Když nechám dvě skleničky postavené vedle sebe, cinká nám to tu celou noc a se mnou se třese postel,“ vypráví dál.

Velkým Beranovem na Jihlavsku projede denně po silnici na Žďár nad Sázavou více...

Velkým Beranovem na Jihlavsku projede denně po silnici na Žďár nad Sázavou více než 10 tisíc aut.

Její domek, postavený v roce 1927, stojí hned u průtahu Velkým Beranovem ve směru na Žďár nad Sázavou. Od silnice ho dělí jen několik desítek centimetrů chodníku.

„Vidíte ty praskliny na stěnách?“ ukazuje Březinová na následky hustého provozu na silnici pod okny.

Denně tudy projede více než deset tisíc vozidel. V případě, že je uzavřená nedaleká dálnice D1, počet se výrazně zvyšuje, veškerá doprava se totiž odklání právě přes Velký Beranov.

„To je to nejhorší, co může nastat. Pak tu jsou dlouhé kolony aut a všechno nám to kouří do oken. A to nemluvím o tom příšerném hluku,“ popisuje Březinová.

V takových chvílích si místní kvůli zplodinám z výfukových plynů nemohou pořádně otevřít okna nebo odpočívat na zahradě. „Koupili jsme tady velký dům se zahradou a venku prakticky nemůžeme být. Relaxovat tam kvůli hluku není možné,“ stěžuje si místní zubař Edson Makumbirofa.

I jeho dům stojí hned u průtahu. Od silnice jej dělí živý plot ze smrků. Ani ten však prý nedokáže hluk odclonit.

Na obchvat čekáme už třicet let, říkají místní

Obyvatelé obce proto netrpělivě volají po vybudování obchvatu. „Čekáme na něj jako na smilování už třicet let. Nevím v Beranově o nikom, kdo by si ho nepřál. Kraj nám slíbil, že by jeho stavba mohla začít už v roce 2018 a dokončen by mohl být do roku 2020,“ doufá ve změnu starosta obce Jan Plevčík. Poukazuje i na to, že těžká auta silnici devastují.

Technické řešení obchvatu má už kraj vymyšlené. Podle radního pro oblast dopravy Jana Hyliše (ČSSD) povede za odbočkou na Malý Beranov. Severně obejde Nové Domky a Velký Beranov, kde se bude křížit se silnicí na skládku komunálního odpadu Henčov.

Pokračovat bude kruhovou křižovatkou se stávající výpadovkou na Žďár nad Sázavou a skončí připojením na hlavní tah ve směru na Velké Meziříčí. Toto napojení by podle dostupných nákresů mělo být ještě před vískou Loudilka. Počítá se s vybudováním pěti mostů, z toho dva budou vícepolové.

Obchvat bude měřit 4,25 kilometrů a bude navazovat na rovněž připravovaný projekt obchvatu Jihlavy. Náklady na výstavbu obkroužení Velkého Beranova se předpokládají do čtyř set milionů korun. Jde o jednu z největších investic, na niž by chtěl kraj čerpat evropské dotace.

Výkup pozemků teprve začíná

Vyhlídka na vybudování silničního obkroužení obce těší ředitelku místní základní školy Zdeňku Pavlíčkovou. Škola se nachází necelých třicet metrů od hlavního průtahu obcí.

„Provoz je tady velmi hustý a vnímáme to jako velké nebezpečí pro děti, které sem chodí. Pokud se chtějí dostat do školy, většina z nich musí přes silnici přejít. O to víc si s nimi o dopravní problematice povídáme a nacvičujeme různé situace i ve spolupráci s policií,“ poznamenala.

Ke stavbě však zbývá udělat ještě řadu kroků. Kraj momentálně nemá vykoupené ani potřebné pozemky.

„V současné době zpracováváme dokumentaci pro územní rozhodnutí. S vlastníky dotčených pozemků začneme jednat o odkupu,“ uvedla vedoucí krajského odboru dopravy Hana Strnadová.

Pozemky v oblasti, kudy má vést obchvat, má i město Jihlava. „Jedná se především o lesní porosty. S krajem jednáme a myslím, že nejdéle do konce roku by mohlo být vše vyřešené,“ řekl náměstek jihlavského primátora Jaromír Kalina.

Na krajských silnicích Vysočiny byl naposledy dokončen obchvat Příseky v roce 2015 u Příseky. Stavba stála 167 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kdo hledá, ten najde. Z lesů na Žďársku lze v těchto dnech přijít s košíky...
Rostou! V lesích lze najít i desítky pravých hřibů na jednom místě

Houbařům na Vysočině začala sezona. Lesy jsou jich plné. Ne vždy jsou však houbaři úspěšní. Zatímco někteří se vracejí s plnými košíky, jiní mají zaplněné...  celý článek

Modrého olejíčku se ve velkomeziříčské Alpě vyrábí okolo 80 tisíc kusů měsíčně....
Aviril je sourozenec Kofoly a Alpy. Léčí kůži a záněty už 90 roků

Dětský zásyp a olej Aviril. Který z rodičů by ho neznal? Že se i on vyrábí na Vysočině a je ikonou regionu - vedle Pribináčka, Igráčka nebo limonády zonky - už...  celý článek

Nehoda dvou aut v úterý dopoledne zastavila provoz na 26. kilometru dálnice D1....
Dálnice D1 na Vysočině směrem na Brno stála, střetla se zde čtyři auta

V sobotu dopoledne se střetla čtyři osobní auta na 162. kilometru dálnice D1 směrem na Brno. Řidiči nemohli místem ve směru na jihomoravskou metropoli projet....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.