Areál Žďasu, kde by mohla moderní spalovna ZEVO vyrůst.

Areál Žďasu, kde by mohla moderní spalovna ZEVO vyrůst. | foto: Žďas, a.s.

Ve Žďáru by mohla být spalovna. Místním se to nelíbí a radnice mlčí

  • 6
Kraj chce za pět let postavit moderní spalovnu odpadů nazývanou Zařízení pro energetické využití odpadů (ZEVO). Jedním z míst, kde by mohla vyrůst, je Žďár nad Sázavou. Místním se to ale nelíbí a bojí se znečištění ovzduší. Podle radního Ryšavého se ale naopak emise sníží.

Žďár je podle odborné studie, kterou provedla Energetická agentura Vysočiny, hned po Jihlavě nejvhodnějším městem a konkrétně areál firmy Žďas ve Strojírenské ulici je čtvrtou nejpříhodnější lokalitou k výstavbě ZEVO.

Podle ředitele agentury Zbyňka Boudy se brala v úvahu kritéria, jako je dostupnost místa po železnici i po silnici, existence moderního teplovodního systému, ale i to, jak velké investice by lokalita potřebovala, aby se změnila ve spalovnu. Výhodou Žďáru v tomto smyslu je, že se tu již zbytkové teplo zpracovává. Zatímco dřív ho Žďas vypouštěl, dnes jím zásobuje tři čtvrtiny města.

"Změna by byla v tom, že by se k tomuto účelu nespotřebovávalo uhlí, ale komunální odpad. Zkušenosti z Rakouska, Švýcarska i severských zemí přitom ukazují, že pro město tento typ spalovny znamená ne zvýšení, ale naopak citelné snížení emisí do ovzduší," vyjádřil se krajský radní pro životní prostředí Zdeněk Ryšavý.

Žďas by v tom případě za otop nemusel platit, ale naopak by za jeho likvidaci peníze inkasoval, což by mohli obyvatelé příjemně pocítit například v cenách tepla. K obavám lidí, které se týkají zápachu při přepravě odpadu, zase Zbyněk Bouda říká, že odpad, který se převáží slisovaný ve velkoobjemových kontejnerech, do okolí nezapáchá, podobně jako je to u popelářských vozů.

Nevýhodou je velikost města i poloha na severu kraje

K obavám lidí ze zatížení dopravy zase Brychta upřesňuje, že pokud by se využívala silnice, přibylo by k několika tisícům aut, které denně Žďárem projedou, pouze dalších 16 s odpadem.

Studie, která zkoumala vhodnost lokalit pro stavbu ZEVO, považuje za výhody žďárské lokality například i to, že je na okraji města, je dobře přístupná jak po silnici, tak po železnici, která je navíc na trati mezi Prahou a Brnem, nebo že má funkční téměř osmadvacetikilometrový systém rozvodů tepla. Také proto by náklady na stavbu spalovny ve Žďáru činily zhruba tři miliardy, kdežto v Jihlavě by byly dvojnásobné.

Naopak nevýhodou Žďáru je, že je se svými 24 tisíci obyvateli na využití tepla z přibližně 135 tisíc tun odpadu ročně příliš malý. Další nevýhodou je pak jeho poloha na severu kraje. Zřejmě proto, že existují další tři vhodnější lokality pro stavbu ZEVO, považují žďárští radní diskuse s občany Žďáru zatím za předčasné.

"Až pokud to v Jihlavě nedopadne, dostane se ke slovu Žďár. Občanům pak samozřejmě zprostředkujeme my i kraj maximum informací a k tématu se budou moci vyjádřit," uvedl Brychta. Podle něj ale lidé, kteří už teď chtějí o problematice vědět víc, najdou odpovědi na webu kraje.