„Stávající autobusové nádraží v Humpolci je předimenzované,“ říká Jan Varhaník...

„Stávající autobusové nádraží v Humpolci je předimenzované,“ říká Jan Varhaník z ICOM transport. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Budoucnost autobusového nádraží? Obchody nebo parkoviště pro kamiony

  • 3
Dvě města na Vysočině, dvě autobusová nádraží a v dohledné době zřejmě také hned dvojí stěhování. Dopravní společnost ICOM transport opustí svá současná stanoviště v Humpolci a Jihlavě.

Jsou to lukrativní místa. A momentálně na nich stojí autobusová nádraží, která vlastní společnost ICOM transport. Ta je chce opustit a postavit si menší stanoviště jinde. Na pozemek v Humpolci už má dokonce i kupce - developerskou společnost RC Reinvest.

„Je to všeobecný trend. Stará nádraží jsou předimenzovaná. Dnes jezdí autobusy zhruba třetina lidí než dříve,“ tvrdí Jan Varhaník z vedení společnosti ICOM transport.

Dopravní terminál Jihlava

Společnost ICOM transport se nabídla, že zaplatí stavbu autobusového nádraží v Jihlavě, které bude součástí nového dopravního terminálu. „Musíme však mít jasno, že nám to nebude bránit v čerpání evropských peněz na další práce kolem terminálu,“ tvrdí náměstek primátora Vratislav Výborný. Otázkou jsou pozemky pod novými stanovišti. Ty momentálně patří městu. „Vždy je lepší, aby pozemky patřily investorovi. Proto debatujeme o možné směně či prodeji,“ doplnil.

V Humpolci bude firma budovat nové, výrazně menší nádraží ve svém vlastním areálu. V krajském městě by se pak stání měla přesunout k současné železniční stanici Jihlava-město, kde má v budoucnu vzniknout dopravní terminál. I zde by mělo být maximálně deset míst pro autobusy. „Co uděláme pak se současným jihlavským nádražím, zatím nevíme. Ale je to místo v centru,“ podotýká Varhaník.

V novém územním plánu, který čeká na schválení od jihlavských zastupitelů, je plocha „autobusáku“ označena jako místo pro občanskou vybavenost. „To je všeříkající, tam se vejde skoro cokoliv. Není to tak striktně vymezeno,“ ví náměstek primátora Vratislav Výborný.

Podle něj není reálné, aby město jednalo s dopravní společností a snažilo se získat parcelu do svého majetku. „Do toho si ICOM nenechá mluvit. Nějakým způsobem to zobchoduje sám. Musí to být pouze v souladu s územním plánem. Víc po nich nemůžeme chtít,“ řekl Výborný.

Do letošního podzimu zůstane určitě všechno při starém

Právě na územní plán prozatím narazila snaha ICOM prodat autobusové nádraží v Humpolci. Skupině obyvatel města se příliš nelíbí jak stěhování nádraží, tak i fakt, že místo něj vyroste obchodní centrum. Obávají se, že by mohlo připravit o tržby drobné obchodníky.

I proto poslali k novému územnímu plánu, který už byl schválen, několik připomínek. Nejvíce jich bylo ke změně týkající se nádraží. To bylo ve starém plánu vedeno jako plocha „technická a dopravní řízení“. V nové variantě je tento pozemek navržen tak, aby zde mohly být provozovány služby a obchod.

„Stále je otevřené, zda se o těchto připomínkách bude na příštím zasedání zastupitelstva hlasovat. Definitivní znění návrhů bude známo ve čtvrtek,“ pronesl starosta města Jiří Kučera. Zastupitelé zasedají 29. dubna.

Nový územní plán by měl být definitivně schválen letos na podzim. Do té doby vše zůstane při starém. Pro developerskou společnost RC Reinvest však má nákup pozemku smysl pouze tehdy, pokud tam bude moct uskutečnit svůj projekt. „V případě, že to nevyjde, je jiné využití pozemků výhradně na jejich vlastníkovi a případně na dalších investorech,“ potvrdil už dříve Josef Ondrušek, který má celý projekt ve firmě na starosti.

„My na tom místě každopádně autobusové nádraží provozovat už nebudeme. Je to ekonomický nesmysl. Pokud tam nebude obchodní centrum, bude tam něco jiného. Tu plochu případně prodáme jinému zájemci, který nám nabídne vyhovující cenu. A pokud se nikdo takový nenajde, tak tam budeme dělat nějakou svoji činnost. Třeba tam odstavíme svoje kamiony,“ říká jasně Varhaník.