Lidická ulice je součástí silnice první třídy. V Havlíčkově Brodě vede od Hotelu Slunce směrem k jižnímu okraji města, slouží jako výpadovka na Jihlavu. Místy čtyřproudová tepna je jednou z nejvíce frekventovaných silnic na Vysočině.
V loňském roce ji po četných žádostech samosprávy i obyvatel a řidičů nechalo Ředitelství silnic a dálnic za desítky milionů opravit. Dodavatelské firmy prakticky nově vybudovaly mostek přes potok Žabinec a od světelné křižovatky až na kraj města položily nový asfaltový koberec.
Loňská oprava Lidické ulice |
Veškeré práce se děly za provozu. Ten byl ze čtyř pruhů sveden do dvou, po jednom v každém směru. Chvíli se jezdilo i kyvadlově. Omezení způsobilo obrovské problémy, kolony aut se táhly přes celé město, stojící vozy zablokovaly i další křižovatky a doprava ve městě kolabovala.
Všichni si velice oddechli, když byla na podzim oprava dokončena. Jenže teď to vypadá, že by Brod podobná kalamita mohla postihnout znovu. V jen několik měsíců staré vozovce se objevily vady, které ŘSD nechává reklamovat.
„Bohužel, je to tak. Ve vozovce se znovu objevují vyjeté koleje, a co já považuji za nejhorší, jsou tam i výtluky,“ přiznala ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová. „S dodavatelskými firmami už jsme zahájili reklamační řízení,“ dodala.
Nekvalitní směs či velké horko? Odpoví rozbory vozovky
Už v tomto nebo příštím týdnu by se do Lidické ulice mohli dělníci vrátit. Prozatím ale jen odeberou vzorky a zajistí provizorní opravu před zimou. Ta bude spočívat v odfrézování nejvíce poničených míst a jejich záplatování.
„Musíme nejprve zjistit, proč k takovým poruchám ve vozovce došlo,“ pravila Tesařová. „Možností je víc. Mohlo jít o nekvalitní směs, ale také mohlo sehrát roli abnormálně horké léto,“ přemýšlí. Důvody objasní až rozbor vozovky. Ten také určí rozsah nové opravy. K ní dojde nejspíš až příští rok na jaře.
„Rozhodně z toho žádnou radost nemám. Pokud by se musela znovu podstatně omezovat doprava, bylo by to opravdu zlé,“ poznamenal havlíčkobrodský rezortní místostarosta Libor Honzárek.
Právě na jeho hlavu se při každé uzavírce snáší salva kritiky. I když v tomto případě neoprávněně. „Oprava Lidické ulice není investicí města. I já to vnímám negativně z pozice řadového občana,“ brání se.
Opakovaná oprava není ve městě ničím novým
Že se zejména komunikace opravují na vícekrát, je však v Havlíčkově Brodě v posledních letech takřka pravidlem. Letos v létě se znovu pokládal asfaltový koberec v Masarykově ulici, kde ten původní vydržel jen pár let.
Od přestavby náměstí se pravidelně každý rok uzavírají Horní i Dolní ulice, aby stavební firma zpevnila podloží pod ne zrovna šťastně projektovanými vyvýšenými přechody pro chodce. A příběhem na knihu může být i nekonečná rekonstrukce kamenného mostu přes Sázavu, který se nakonec již hotový musel přebrousit a znovu vyasfaltovat kvůli obrubníkům nižším o centimetry.
„Nepovažuji to jen za specialitu Brodu, ale za takový drobný šlendrián v celé České republice. K takovým chybám dochází i v jiných městech,“ tvrdí Libor Honzárek.
Konkrétně pak vady v Lidické ulici přičítá zejména stále se zvyšující intenzitě dopravy a obrovskému množství kamionů na silnicích. „Mnoho z nich jezdí přetížených. Pak nová silnice vydrží jen pár měsíců,“ domnívá se.