Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

V Třebíči přemalují čáry a kolony aut se podle studie zmenší na půlku

  • 1
V Třebíči chystají změnu vodorovného značení na průtahu městem. Tak se ukáže, jestli měla pravdu předběžná studie, podle níž jednoduché opatření radikálně zmenší kolony aut ve špičkách.

Kdo někdy potřeboval rychle projet centrem Třebíče v ranní a odpolední špičce, ten ví, že je to nemožné. Městu chybí obchvat. Průtah, po kterém denně proudí tisíce aut včetně tranzitní dopravy, bývá úplně ucpaný.

Změny na průtahu Třebíče

  • dva pruhy ve směru od Jihlavy k Brnu, na Bráfově třídě u kostela bude silnice širší o odbočení ke stadionu
  • přechod pro chodce u úřadu práce bude s ostrůvkem
  • přechod pro chodce v Sucheniově ulici se přesune směrem do kopce nad křižovatkou s ulicí A. Hobzy, bude mít ostrůvek a osvětlení

Třebíčská radnice spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), jemuž silnice patří, už přes rok chystají změnu. Teď jsou ve finále. Slibují si od ní zmenšení dopravních kolon o víc než polovinu. Stačí prý přeznačit pruhy na vozovce, udělat drobné stavební úpravy a na frekventovaném úseku uvnitř města se přestanou tvořit tak masivní "špunty" jako dosud.

"Jde o to, že ve směru od Jihlavy k Brnu budou od borovinského kopce po nemocnici dva jízdní pruhy, které průjezd jednoznačně zrychlí. Dosud to tak není," vysvětlil místostarosta Třebíče Pavel Svoboda.

ŘSD si totiž nechalo vypracovat studii průjezdnosti průtahu. Vznikly tři varianty, jak silnici vylepšit, tato je finančně únosná a podle Svobody zároveň poměrně uspokojivě řeší problém. Proto se k ní nakonec obě strany přiklonily.

"Podle našeho odhadu se přecpanost této části státní silnice uvnitř Třebíče zmenší až o sedmdesát procent," věří myšlence místostarosta.

Nebude potřeba složitě rozkopávat vozovku, protože měření prý ukázala, že je dostatečně široká. Výjimkou je část před evangelickým kostelem, kolem kterého se odbočuje k zimnímu stadionu do ulice Kateřiny z Valdštejna. Tam bude na straně u kostela nutné silnici mírně rozšířit a udělat nový chodník.

Před úřadem práce vyrostou nové silniční ostrůvky, které mají zajistit bezpečnost chodců.

Přechod pro chodce se posune

Nahoře v borovinském kopci je dosud nevhodný přechod pro chodce, bude přesunut výš nad křižovatku Sucheniovy ulice s ulicí Antonína Hobzy.

"Vodorovné značení, ostrůvky a podobně bude platit ŘSD, nasvícení přechodů a chodník před evangelickým kostelem zaplatí město. Nejsou to velké položky, protože se nebude muset zasahovat do inženýrských sítí pod povrchem," vypočítal Pavel Svoboda.

Městu se podařilo prosadit, aby i po změně zůstalo zachované odbočení aut, která pojedou od Jihlavy, doleva do Sirotčí i do Jungmannovy ulice.

Že se konečně blíží alespoň nějaké řešení, to vítá třebíčský vedoucí odboru dopravy Aleš Kratina. "Podle sčítání dopravy projede Masarykovým náměstím před gymnáziem za dvacet čtyři hodin přes osmnáct tisíc aut. Osobně doufám, že se kolony v ranní a odpolední špičce zmenší alespoň o tu polovinu," konstatoval Kratina.

Podle jeho slov vzešel požadavek na silniční ostrůvky blízko úřadu práce od policie, mají ochránit chodce na příliš široké vozovce.

Se změnami se začne už letos

Kdy se dopravní změna uskuteční? Radnice hovoří o tom, že se letos začne úsekem od gymnázia po křižovatku Bráfovy třídy s Nádražní ulicí. Tato etapa má být hotová na podzim. Zbytek příští rok.

Ředitelka jihlavského pracoviště ŘSD Marie Tesařová je opatrnější. "Nejprve musíme zajistit podrobné geodetické zaměření a projektovou dokumentaci. Kolik to bude stát, budeme vědět až po zpracování projektu - mělo by to být v řádu statisíců a realizaci předpokládáme ve druhé polovině roku. Jelikož se jedná o vodorovné dopravní značení, lze při realizaci očekávat obdobná dopravní omezení jako při jeho obnovách. O žádné navazující etapě jsme zatím nejednali," řekla Tesařová.

Nepomohl by situaci kruhový objezd na Masarykově náměstí před gymnáziem? "Pro tranzit je potřeba velký poloměr, který by se tam obtížně vměstnal, zabralo by to velkou část zeleně," myslí si Pavel Svoboda.

Byla by možná jedině velká stavba včetně přeložek sítí. To je však podle Svobody problém, protože poměry v těch místech jsou pod zemí příliš složité.