Přes most, který v Třebíči stojí od roku 1930, denně pojede téměř 10 tisíc aut.

Přes most, který v Třebíči stojí od roku 1930, denně pojede téměř 10 tisíc aut. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Most nápor dopravy nevydržel. Opravou musí projít o čtrnáct let dříve

  • 2
Měl vydržet sto let. Ale kvůli intenzivní dopravě se mu podařilo ustát „jen“ 86 let provozu. Řeč je o Podklášterském mostě, který překlenuje řeku Jihlavu v centru Třebíče a slouží autům a pěším od roku 1930.

Most je v tak dezolátním stavu, že je nutno ho postavit de facto znovu. Potíž je v tom, že je součástí ulice 9. května, jedné z nejfrekventovanějších ve městě. Stavební práce začnou v květnu, ale už předtím musejí řidiči počítat s komplikacemi.

„Od středy 9. března dojde ke snížení povolené tonáže projíždějících aut z původních 14 na 10 tun pro jedno vozidlo. O snížení požádala Krajská správa a údržba silnic v Jihlavě,“ uvedla mluvčí třebíčské radnice Irini Martakidisová.

Šoféři větších aut tak budou muset hledat jiné trasy přes město a počítat s možnou pokutou, pokud se budou snažit místo projet.

„Od prvního do posledního dubna bude docházet k dalším omezením v ulici 9. května kvůli pokládce kabelu vysokého napětí. Bude sice zajištěna průjezdnost, ale na semafory jedním jízdním pruhem,“ informoval vedoucí třebíčského odboru dopravy a komunálních služeb Aleš Kratina.

Na začátku května se začne s demolicí mostu. A odstartuje úplná uzavírka, kdy kraj jakožto investor avizuje, že pokud nenastanou rozsáhlé problémy, most bude hotový do konce listopadu.

„Stavební povolení na Podklášterský most s ohledem na termíny stavebního řízení bude vydáno nejdříve kolem 10. května,“ přiblížil zhruba termín začátku samotných stavebních prací Kratina.

Chodci budou využívat lávku přes řeku, která vede od průchodu z Karlova náměstí do židovské čtvrti.

Že most je velmi frekventovaným místem, dokládá i poslední sčítání dopravy z roku 2010, jehož výsledky má na svých stránkách Ředitelství silnic a dálnic ČR. Ulicí 9. května denně projede 9 140 vozidel, z toho těžkých více než 800.

Přibude jeden jízdní pruh

A ta teď budou muset jezdit jinudy. Oficiální objízdné trasy pro osobní vozy povedou po ulicích U Kuchyňky, Táborská, Míčova, Rafaelova. Nákladní auta budou mít objížďku přes Okříšky, Přibyslavice a Číhalín.

Řidiči se musí připravit na fakt, že v Poušově nejsou opravené mosty. Takže si tudy nezkrátí cestu nikdo s vozidlem těžším než dvě tuny. Poušovská silnička se do seznamu oficiálních objízdných tras nezařadí.

„Očekáváme problémy v první dny, kdy se budou řidiči učit nové trasy. Budeme se snažit na každé klíčové křižovatce dopravní značení upravit tak, aby byla co nejvíc propustná,“ upozornil Kratina.

Na kompletní opravu mostu má kraj vyčleněno 35 milionů korun. Most bude nově širší o zhruba 4 metry a bude mít tři jízdní pruhy místo současných dvou. Přibude pruh pro odbočení doleva ve směru na Karlovo náměstí. Po stranách zůstanou chodníky a schůdky do Židů, zmizí středový nosný pilíř.

Rovněž se počítá s úpravou návazné křižovatky v Jihlavské bráně, což je vjezd na Karlovo náměstí. Bude kolmější, čímž se zkrátí vzdálenost mezi jednotlivými větvemi, což křižovatku zpřehlední.