Do podzemí nově lákají po Jihlavě rozmístěné čtyři důlní vozíky. Správce chodeb

Do podzemí nově lákají po Jihlavě rozmístěné čtyři důlní vozíky. Správce chodeb David Kočka má však plán, jak katakomby ještě více zatraktivnit. Časem by mohl podzemím vozit turisty důlní vláček. To by byla atrakce, kterou by ostatní hornická města mohla Jihlavě jen závidět. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

V chodbách pod centrem Jihlavy by mohl jezdit historický důlní vlak

  • 3
Jihlavské podzemí je jedním z největších turistických lákadel města. A toto lákadlo by se mohlo mnohonásobně rozšířit. Jeho správci uvažují o několika novinkách. Chtěli by jezdit chodbami důlním vláčkem, otevřít nové expozice a druhý prohlídkový okruh, říká v rozhovoru správce David Kočka.

V místech, kde se i za současných veder teplota vzduchu pohybuje jen kolem deseti stupňů, úřaduje David Kočka. Je zástupcem společnosti Georgii Agricola spravující prohlídkový okruh v jihlavském podzemí. S kolegy má jeden velký záměr - aby pod Jihlavou jezdil turistický důlní vlak.

David Kočka

* Je předsedou sdružení Georgii Agricola, které provozuje prohlídkový okruh v jihlavském podzemí.

* Také šéfuje jihlavským dělostřelcům. Ti jsou otevřeni novým zájemcům.

* S kolegy má několik plánů, jak jihlavské podzemí zatraktivnit.

Na podzemí v Jihlavě nově upozorňují důlní vozíky. Odkud se tu vzaly?
Jsou čtyři. Jeden stojí na náměstí, druhý je u vstupu do podzemí, třetí na kruhovém objezdu pod Březinkami a poslední na "kruháči" u Kauflandu.

A mají nějakou vazbu na Jihlavu? Když v Jihlavě ve středověku byly stříbrné doly, tak horníci s takovými vozíky určitě ještě nepracovali.
To určitě nepracovali. Ale ty vozíky vazbu na Jihlavu mají. Sloužily, když se tu budovaly podzemní kolektory (tunely pro ukládání inženýrských sítí, pozn. red.).

Kde jste vozíky získali? Nebo jste vyrobili makety?
Když se v 90. letech dobudovaly kolektory, tak tady zůstaly nějaké důlní mašinky a vozíky. Stavební firma to tenkrát nabídla městu, jestli to nechce odkoupit, a Jihlava to nechtěla. Vše se proto odvezlo do šrotu až na poslední čtyři vozíky, které zachránil Milan Kolář z Havířského průvodu.

A teď jste je tedy pro Jihlavu znovu objevili...
Deset let se válely v areálu firmy Karla Kloudy (tesař, památkář, pozn. red.), rezivěly, ale Milan Kolářů se snažil, aby se vozíky někde vystavily nastálo. Umístění se podařilo nyní prosadit. Připadalo nám líto, že vozíky zahálejí. Zrestaurovali jsme je. Jeden váží asi tunu a půl. Hlavně jsme ale to celé udělali proto, že Jihlava jako první královské horní město na území Koruny české nemělo na svém území důlní vozíky. Každý, kdo má na svém území "deset metrů sklepa", vlastní důlní vozík, a my nic. Neustále jsme byli terčem posměchu od kolegů z jiných míst v republice s havířskou tradicí.

"Reklamní" vozíky už tedy v Jihlavě jsou. Jaké máte jiné plány?
Připravujeme třeba rozjezd mincovny. Lis už jsem dovezl. Budeme samozřejmě razit moravské denáry, které se dělaly v historii i přímo tady v Jihlavě. Navázali jsme také jednání s magistrátem, že bychom razili i nějakou pamětní minci města Jihlavy, která by se potom mohla prodávat nejen v podzemí, ale i v informačních centrech.

Bude ta mince stříbrná?
Zvažovali jsme, že pro vzácné návštěvy by se ta pamětní mince mohla razit i do stříbra. Jinak to bude slitina cínu s asi dvěma procenty mědi.

Jaké nové expozice jste připravili pro letošní sezonu v podzemí?
Věnují se středověkému hornictví a zpracování rudy. Chystáme také otevření druhého prohlídkového okruhu.

Opravdu? Kudy by vedl?
Od báňského úřadu to máme povolené. Vstup do toho okruhu by byl z Jeskyňky. Je tam asi sedmdesát až 80 metrů chodeb, vše po sanaci v betonu. Máme záměr zbudovat tam expozice, které budou sanaci podzemí přibližovat. Uděláme tam i kus bednění. Jinak tam jsou i dvě nádherné nevybetonované podzemní studny. Ty jsou v kameni s cihlovou korunou, umístěné asi deset metrů pod zemí.

A ten úsek by byl někde pod Benešovou ulicí?
Spíš v podzemním prostoru mezi kostelem svatého Ignáce a spořitelnou.

Ostatně, jak to vypadá s dohodou s církví ohledně možnosti otevření krypty pro návštěvníky podzemí?
O tom teď nejednáme, na to není čas. Spíš nás napadla jiná kulišárna.

Jaká? Třetí okruh?
To ne. Že bychom vozili lidi v podzemí. Šlo by to v prostorných kolektorech. Bavili jsme se o tom už i s primátorem. Správce podzemí Jan Šustr, ten mi zase dal (směje se). Důlní vláček je hudba budoucnosti, ale byla by to další velká jihlavská turistická atrakce.

To není ani v Kutné Hoře. Dříve ale vznikne asi druhý prohlídkový okruh.
Tam je nutné provést ještě bezpečnostní opatření - roštová podlaha, doplnit dlaždice, které chybí nad odtokovými kanálky, dodělat zábradlí. Rádi bychom druhý okruh na příští sezonu otevřeli. Přípravné práce by probíhaly přes zimu.

Primátor Vymazal: Vláček je skvělý nápad

Podle jihlavského primátora Jaroslava Vymazala je zřízení podzemního důlního vláčku jako turistické atrakce skvělý nápad a zajímavý podnět.

"Pokud se ukáže, že je to technicky možné a vyhoví to i z bezpečnostního hlediska, udělá se projekt a posoudí jeho ekonomická rozvaha, určitě se tím rádi budeme zabývat," prohlásil. Právě městu totiž podzemí patří a muselo by na vláček uvolnit peníze.

Sám primátor si nemyslí, že by se náklady na vláček pohybovaly nějak extrémně vysoko. "To nejdražší - podzemní tunely - je vybudované. Samotný vlak by snad nebyl takový problém," konstatoval.

Podzemní vlak by považoval za jednu z největších atrakcí široko daleko. Vzor při tom vidí v rakouském městečku Hallstadt, kde podobný vláček turisty vozí bývalými solnými doly.