Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Večer a v noci už se v Jihlavě bez platné jízdenky nikdo nesveze

  8:15aktualizováno  8:15
Zatímco například České Budějovice od podobného systému ustoupily, Jihlava nastupování předními dveřmi v MHD zavedla. Tato novinka se ovšem v krajském městě Vysočiny týká jen pozdně večerních a nočních spojů.

V jihlavské MHD se ve večerních hodinách nově nastupuje a vystupuje pouze předními dveřmi. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Byla sobota, pár minut po deváté hodině večer. Na zastávce u zimního stadionu zamířili dva mladíci ke středním dveřím trolejbusu a mačkali tlačítko, jak jsou zvyklí, aby se dveře otevřely.

Ale ono to nešlo! Řidič mladíky vyzval přes reproduktor, aby nastoupili předními dveřmi a prokázali se jízdenkou, nebo si ji u něj koupili.

Novinka v jihlavské MHD

  • S platností od 1. července je ve všech autobusových a trolejbusových linkách MHD v Jihlavě u spojů s označením N červené barvy v jízdním řádu (cca v době od 21 hodin do 4 hodin příštího dne) povolen nástup pouze předními dveřmi.
  • Cestující se musí u řidiče prokázat nabitou či předplacenou Jihlavskou kartu. Nebo si označí jízdenku, případně zaplatí jízdné u řidiče.
  • Papírovou jízdenku „přestupní“, pokud již byla označena v předchozím vozidle, cestující znovu neoznačuje, pouze ji předloží řidiči ke kontrole.

V jihlavské MHD funguje od 1. července novinka u pozdně večerních a nočních spojů – nástup jenom předními dveřmi.

Jak zjistil reportér MF DNES, zatím ne všichni řidiči na nový systém najeli. V sobotu večer se mu stávalo, že mohl nastoupit prostředními či zadními dveřmi. Například tomu tak bylo v autobuse 36 vezoucím lidi na noční směnu do průmyslové zóny.

Tento spoj je zatím brán jako „noční“, lze však předpokládat, že brzy dostane vzhledem k vytíženosti výjimku. Předpokládá to i řidič dopravního podniku Marek Řezáč.

„Říkal jsem to už v pátek řediteli, že u vozů jedoucích do zóny vznikají problémy. Tam je velká koncentrace lidí. Autobusy nabírají zpoždění. Pro některé zaměstnance je pět minut jízdy navíc hodně,“ uvedl.

Myslí si, že jihlavští cestující novince tak do měsíce přivyknou. „V noci ze čtvrtka na pátek více než půlka lidí netušila, že mají nastupovat předem. Ani se moc neví, že když máte časovou jízdenku třeba na měsíc, tak si u řidiče musíte Jihlavskou kartou pípnout,“ doplnil Řezáč.

Už zažil i incident, kdy se cestující neprokázali lístkem a on je nemohl svézt. „Jeden cestující dvakrát bouchnul pěstí do trolejbusu. A na náměstí jsem nevzal jednoho feťáka,“ pravil Řezáč. Jízdenky kontroluje, odhalil třeba už jednu třikrát cvaknutou.

V Brodě funguje stejný systém celý den

A tady je zkušenost jiného šoféra MHD, který v sobotu večer jezdil na lince C. „Nastoupili tři nepřizpůsobiví, evidentně bez jízdenek. Chtěl jsem lístky vidět, oni mi tvrdili, že mi nic nemusí ukazovat, že nejsem revizor. Tak jsem jim říkal, že zavolám městskou policii a oni, že jim to nevadí. Jenže než policie přijede, oni utečou,“ uvedl řidič. Informaci o vzniklé situaci předal i dispečerovi.

„Praha a Brno toto nastupování předem vůbec nemá. A vím, že nějaké menší město to mělo, ale ustoupilo od toho,“ doplnil.

Tím městem jsou České Budějovice. „Mnohdy se stávalo, že nástup předními dveřmi večer zdržoval odbavení cestujících a například návštěvníci města neznalí místních poměrů o této povinnosti někdy nevěděli. Zbytečně tak vznikaly komplikace, které nejsou v zájmu dopravce ani veřejnosti,“ vysvětloval loni zrušení nástupu předními dveřmi místopředseda představenstva budějovického dopravního podniku Slavoj Dolejš.

„Funguje to takhle normálně v Anglii i v problémových čtvrtích nebo v Hong Kongu, tak proč by nemohlo u nás,“ poznamenal naproti tomu v diskusi na webu vysocina.idnes.cz čtenář Tomáš Augustýn.

„Já občas jezdím do Havlíčkova Brodu a tam už delší dobu mají, že se musí nastupovat předními dveřmi. A celý den. Je to dobré opatření nejen proti černým pasažérům, ale i pro bezpečnost cestujících,“ uvedl Roman Frkala, který v sobotu večer jel trolejbusem z jihlavského hlavního nádraží.

Také on byl svědkem, jak někdy vzniká zmatek, když na zastávce zároveň cestující nastupují i vystupují. „Počkejte mi u prostředních a zadních dveří, já vás pustím ven,“ volal z kabiny trolejbusu řidič, zatímco měl otevřené jen přední dveře. Až lidé nastoupili, pustil ven ty, co chtěli vystoupit. Ti se před jeho výzvou už už chystali tlačit ven předem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dva řidiči, kteří jezdili na stejné lince, připravili pomocí falešných čipových
Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových...  celý článek

Šéfka kabinetu  premiéra Bohuslava Sobotky Běla Hejná.
Hlasy chce na Vysočině i šéfka kabinetu premiéra

Strany mají sestavené kandidátky do podzimních voleb. Na Vysočině se objevují zajímavá jména. Například Běla Hejná, pravá ruka Bohuslava Sobotky. Kvůli Janu...  celý článek

Stoleté kino Moravia v Třebíči chátrá. Má ale dobrou polohu poblíž centra...
Z biografu, kde před válkou řečnil Gottwald, bude komunitní centrum

Bývalé třebíčské kino Moravia v uplynulé dekádě jen chátralo. Teď se za 40 milionů korun změní v místo, kde se budou setkávat maminky s dětmi, sociálně slabí i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.