Jednou z jihlavských ulic, odkud by měly zmizet značky, je ulice Lazebnická.

Jednou z jihlavských ulic, odkud by měly zmizet značky, je ulice Lazebnická. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Film se stal inspirací pro odstranění značek v centru Jihlavy

  • 2
Jeden krátký studentský film se stal předlohou k plánovaným dopravním změnám v Jihlavě. Náměstek primátora Jaroslav Vymazal chce v historickém centru zrušit některé dopravní značky a zavést přednost zprava.

Zakladatelé proslulého mezinárodního festivalu dokumentů Jiří Havelka a Marek Hovorka byli kdysi v devadesátých letech jako studenti u toho, když vznikal krátký film Lidé na křižovatce. Tehdy se domluvili na jihlavské radnici, aby na krátkou dobu mohly kvůli filmování zmizet dopravní značky na jedné méně frekventované křižovatce v historickém centru. A pak natáčeli, co se na dlažbě bez značek dělo.

Film před časem viděl náměstek primátora pro dopravu Jaroslav Vymazal (ODS). „Když jsem mohl porovnat, jak ten prostor vypadal bez značek a pak zase se značkami, tak to byl obrovský rozdíl. Člověk už si to ani neuvědomuje, ale když tam ty značky nejsou, tak je pohled na město daleko hezčí a přehlednější,“ popsal Vymazal.

Film byl pro něj jeden z impulzů, proč začal o „kácení“ značek vážně uvažovat. V řadě evropských měst je už podle něj běžné, že si dávají řidiči přednost zprava. „Je potřeba začít učit i naše řidiče tomuto pravidlu, je to jen o zvyku,“ doplnil náměstek. Chce s tím začít v křížení ulic Brněnské, Lazebnické, Čajkovského či Joštovy. „Je to ve středu města, kde je hodně značek a rychlost nízká,“ dodal Vymazal.

Řidiči jsou spíš skeptičtí

S novinkou chce startovat opatrně a postupně ji rozšiřovat s ohledem na to, jak velký je kde provoz. „Rozhodně to nezačne náhle platit paušálně na celou jednu oblast,“ sdělil náměstek. A záměr se líbí i Marku Hovorkovi, který je dnes zastupitelem za TOP 09. Zároveň připomíná, že zmíněný film byl tehdy dílem hlavně Jiřího Havelky.

„My mu tak nějak pomáhali. Přiznám se, že tento způsob řešení současné, stále agresivnější dopravy vítám. Tam, kde se k tomuto kroku odhodlali, se setkali se snížením nehodovosti i se zklidněním dopravní situace. Jen je důležité takovou oblast řádně označit,“ poznamenal Hovorka.

Poznatky z parkovišť u hypermarketů podle něj dokazují, že pravidlo přednosti zprava vede řidiče k vzájemné ostražitosti. Někteří šoféři jsou ale skeptičtí. „Třeba zkušenosti z podzemních garáží City Parku mi říkají, že pravidlo pravé ruky hodně lidí nedodržuje. Jezdím tam proto pomaleji než krokem,“ míní řidič Pavel Nováček.

Značky v centru by proto raději nechal. Další lidé poukazují na to, že sice na jedné straně města budou značky mizet, ale v dalších částech jich rapidně přibývá třeba u cyklostezek. Kupříkladu ve Starých Horách pod železničním přejezdem je jich dvanáct nových na pouhých padesáti metrech.

Hlavně se musí vybrat vhodné ulice

Podle opozičního zastupitele Radka Popelky z hnutí ANO by se našlo pár míst v Jihlavě, kde by se mohla zavést přednost zprava. „Nicméně nejsem příznivcem tohoto řešení. Dopravní značka není nic, co by mělo urážet estetické cítění několika málo jedinců. Značení slouží všem a výrazně přispívá k bezpečnosti motoristů, ale i chodců,“ soudí Popelka. Kácení značek nedoporučuje ani Pavel Šlechtický, zastupitel za KSČM.

Proti záměru naopak není dopravní inženýr policie Jiří Kučera. „V centru to možné je, pouze musíme vybrat vhodné ulice,“ uvedl. Budou se ale instalovat jiné značky, upozorňující na to, že v určité oblasti začne platit přednost zprava.

O zavedení tohoto pravidla místo značek neuvažuje do budoucna vedení kraje. „Tento systém organizace dopravy je vhodný do obytných zón, kde se tím zpomalí doprava,“ poznamenal Libor Joukl, náměstek hejtmana. Kraj má na starosti silnice druhých a třetích tříd, které spojují města a vesnice. A i když tyto cesty obce protínají, tak mají jiný dopravní význam než místní ulice.