Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: archiv MAFRA

Bude to křižovatka smrti, bojí se v Jámách novinky na státní silnici

  • 1
Do otevření přeložky silnice I/19 mezi žďárskou průmyslovou zónou a Mělkovicemi zbývá zhruba pět měsíců, už teď však mají někteří řidiči obavy ze dvou nových křižovatek s připojovacími pruhy, které vzniknou.

„Místní jí hned začali říkat křižovatka smrti,“ pronesl starosta obce Jámy Jiří Šikl. Právě této obce se nejvíc týká křížení u železničního přejezdu u průmyslové zóny a chatové oblasti Krejdy, kudy míří do Žďáru lidé i z dalších přilehlých vesnic.

Nespokojení občané přednesli svoje poznámky na jednání jamského zastupitelstva, následně se vedení obce obrátilo na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem.

„Máme obavy o bezpečnost. Nová silnice bude šikmo křižovat stávající komunikaci od Jam, navíc je do kopce. Podle našeho názoru nastane situace jako na blízkém železničním přejezdu, kam jsme kvůli bezpečnost museli dát světelnou signalizaci,“ poukazuje starosta Jam.

ŘSD: Bude tam bezpečno

Podoba křižovatky, která vzniká asi jen 50 metrů od přejezdu, Jamské překvapila, jelikož obec nebyla účastníkem řízení. „Teď už s tím nic neuděláme, stavbě nechceme bránit. Dopravní situaci by však lépe řešil kruhový objezd,“ myslí si Šikl. Podle starosty budou mít problémy s bezpečným překonáním křižovatky hlavně těžší auta v zimě.

Podle Ředitelství silnic a dálnic není důvod k obavám. Projektovou dokumentaci k přeložce silnice I/19, která podle dopravního modelu odvede ze Žďáru zhruba pět tisíc aut denně a uleví tak hlavně Novoměstské ulici i frekventované křižovatce u Conventu, byla podle ŘSD ve všech stupních řádně projednána a posouzena i z hlediska bezpečnosti dopravy. Nechybí také stanovisko dopravní policie.

„K jakýmkoliv změnám v technickém řešení stavby není v současné době důvod. Je samozřejmé, že po uvedení stavby do provozu může reálné fungování dopravy vyvolat potřebu následné úpravy – to je však u­ novostaveb poměrně časté a úpravy jsou spíše drobnějšího charakteru. Zajišťujeme je zásadně po dohodě s policií a silničním správním úřadem,“ reagovala ředitelka krajské správy ŘSD Marie Tesařová.

Podle Tesařové se jiné řešení – například kruhový objezd – při přípravě stavby nikdy neprojednávalo. „Vzhledem k předpokládaným intenzitám dopravy byla vždy navrhována průsečná křižovatka,“ poukazuje.

Bude platit sedmdesátka

V křižovatkách na Jámy a Mělkovice bude rychlost omezena na 70 kilometrů v hodině. V druhém případě přitom platí sedmdesátka už v ­současné době. Navíc tam byla poptávka po bezpečném přechodu pro chodce a řešení situace pro cyklisty.

„Jednali jsme s ŘSD nad již hotovým projektem, kde jsme upozornili na potenciální nebezpečí hlavně u přejezdu na Jámy a s požadavkem na přechod směrem k Mělkovicím. Bylo nám řečeno, že projekt je již hotový a nelze dělat zásadní změny. ŘSD nám vyšlo vstříc alespoň s ­umístěním chrániček pod křižovatkou na eventuální variantu osvětlení,“ sdělil žďárský místostarosta Josef Klement. Stavbu prosadilo už předchozí vedení města.

Odbočovací pruhy i napojení je navrženo tak, aby splňovalo všechny bezpečnostní požadavky. Podle informací z městského odboru rozvoje a územního plánování nemohou být na silnici přechody, protože by pak cesta nesplňovala parametry přeložky státní silnice. Od Mělkovic časem vznikne po celé délce Novoměstské ulice chodník.