Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

V Brodě budou centrum města sypat štěrkem, na okrajích nechají závěje

  • 3
Technické služby v Havlíčkově Brodě chtějí udržovat komunikace tuto zimu jinak. V okrajových částech dají přednost silnicím před chodníky. A zatímco na většině území města se bude používat jako v minulých letech sůl, centrum a park se naopak budou sypat štěrkem.

"Postupně to chceme vyzkoušet. Chceme znát reakce občanů, jak jim bude tento nový způsob vyhovovat," konstatoval starosta Jan Tecl.

Město se tím chce vyhnout situaci, kdy rozbředlé chodníky umrznou a vytvoří se na nich ledová krusta, na kterou je i sůl krátká. Takové podmínky ale během letošní zimy ještě počasí nevytvořilo.

Jednoduchý je i důvod, proč nesolit cesty v parku. "Je to zejména kvůli pejskům," řekl Jan Tecl. Sůl jejich tlapkám nedělá dobře. Park patří k oblíbeným výletním místům pejskařů.

Chodníky jako odkladiště pro sníh ze silnice

Druhá novinka nadšení mezi obyvateli zejména okrajových částí města nevyvolala. Podle ředitele Technických služeb Zdeňka Endrleho by měly chodníky v zimě prioritně místo chodcům sloužit jako odkladiště sněhu z komunikací. Ty budou, jak v radničních listech vysvětlil, sloužit pro kombinovaný provoz.

Zimní údržba v Havlíčkově Brodě

O chodníky se starají Technické služby. V zimě udržují přibližně 80 kilometrů chodníků a komunikací. Loni tato údržba stála 11,7 milionu.

Chodníky i komunikace jsou rozděleny do tří kategorií podle důležitosti. Podle toho se musí i odklidit - nejfrekventovanější do čtyř hodin po sněžení, druhá kategorie do 12 hodin, třetí do 48 hodin.

Při kalamitě mají přednost komunikace pro MHD, k sídlům záchranného systému a ke zdravotnickým zařízením.

"Chtěli bychom požádat občany, aby takové chodníky neodklízeli a nevraceli sníh zpět na silnici," řekl Endrle. Technické služby jsou totiž v bludném kruhu. Sníh musejí odmést ze silnice, ale odhrnout ho musejí i z chodníků. A právě to v okrajových čtvrtích omezí a učinit by tak měli i obyvatelé.

"No to ani náhodou. Každou zimu se několikrát rozčiluju, že mi Technické služby nahrnou sníh před vrata, kudy jezdím s autem do garáže, a na chodníky, kde auto občas nechám stát. A teď by to ještě mělo být úředně potvrzené? Když už brodské služby chodník před mým domem uklidit odmítají, tak alespoň ať mně nepřikazují, že tam mám sníh nechat. Samozřejmě, že jim to vždy nametu zpět," odmítl tuto novinku jeden z obyvatel místní části Perknov. A zdaleka není sám.

Šance na odškodnění za úraz na chodníku klesají

Podle Endrleho ale Technické služby budou tento postup aplikovat jen v místech, kde není tak hustá doprava. Frekventované chodníky se budou udržovat běžným způsobem. "Břečka by na nich měla být jen minimálně, snažíme se ji odstraňovat ihned po skončení sněžení," dodal. I letos budou jeho podřízení ručně čistit přechody a autobusové zastávky v centru města.

Při veřejné diskusi se dostalo i na odškodňování újem na zdraví, jež si lidé způsobí na zasněženém chodníku. Krajský soud před nedávnem přiznal přibližně dvacetitisícovou částku Jaroslavě Bártů, která si na městském chodníku zlomila ruku. Podle verdiktu soudu se ale nejednalo o vzor pro všechny další obdobné případy. Město mimo tento případ nevyplatilo na odškodném ani korunu.

Podle městského právníka Lubomíra Málka stanovisko Nejvyššího soudu, který se k dalším případům vyjadřoval, naopak možnosti obyvatel ještě klesají. "Podle něho se závadami ve schůdnosti rozumí natolik významné zhoršení schůdnosti, že chodec ani při obezřetné chůzi nemůže na problémy reagovat," upozornil Málek.

"Město má uzavřenou pojistku pouze pro případy, kdy dojde k úrazu zanedbáním povinnosti zimní údržby, nejedná se o pojištění úrazů občanů," dodal.