Starý nájezd na přivaděč u Pávova funguje v provizorním režimu na výjimku. Od července bude uzavřen úplně.

Starý nájezd na přivaděč u Pávova funguje v provizorním režimu na výjimku. Od července bude uzavřen úplně. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Úřady uzavřou nájezd. Tisíce lidí budou mít problém dostat se z práce

  • 48
Ještě do začátku tohoto týdne zaměstnanci jihlavské průmyslové zóny věřili. Dnes jejich naděje zhasla. K prvnímu červenci se definitivně uzavře starý nájezd na dálniční přivaděč u Pávova. Kraj rozhodl, že neprodlouží současnou výjimku. Při cestě z práce to tisícům lidí způsobí komplikace.

Dva závody patřící mezi největší zaměstnavatele na Vysočině sídlí v průmyslové zóně podél Pávovské ulice na severním okraji Jihlavy. K tomu řada dalších menších firem. Tisícům lidí v jeden okamžik končí ve fabrikách směny. A vydávají se na cestu k domovu, nejčastěji do Jihlavy.

V ten okamžik, těsně po 14. hodině, se utvoří dlouhé kolony, v nichž se čeká i hodně přes půl hodiny. Pávovská ulice a nový kruhový objezd nejsou schopny takový nápor dopravy pobrat. Proto si Jihlava vyžádala provizorní znovuotevření starého nájezdu na dálniční přivaděč u Pávova.

Jenže nyní je jasné, že spojka, která notně urychlila odjezd automobilů od závodů firem Bosch Diesel a Automotive Lighting, už dlouho pomáhat nebude. Nájezd bude otevřen jen do konce června, od července se definitivně uzavře.

O neprodloužení povolení nyní rozhodl Kraj Vysočina. „K prodloužení otevření nájezdu je nutné doručit kladná stanoviska všech dotčených subjektů. To se městu Jihlava, které bylo žadatelem, nepodařilo. Krajský úřad tedy nemohl rozhodnout jinak,“ vysvětlil náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl.

Odbory v Boschi uvažují o protestní akci

Neprodloužení výjimky bude mít za následek jediné - nájezd se musí uzavřít. A to těžce nesou zaměstnanci obou velkých podniků. „Vidíme to jako obrovský problém,“ tvrdí předseda jedné z odborových organizací v Boschi Ladislav Melichar. „A nebude to problém jen pro naše zaměstnance, ale pro všechny lidi pracující v průmyslové zóně,“ dodal.

Kolony v průmyslové zóně

„Zaměstnanci nás nabádají, abychom uspořádali nějakou protestní akci proti tomuto rozhodnutí. Zvažujeme to. Je to totiž špatné a hloupé rozhodnutí, které nepřinese nic zaměstnancům v průmyslové zóně ani obyvatelům Pávova,“ domnívá se šéf druhé odborové organizace v podniku Roman Bence.

Podle něj nyní začne víc aut projíždět celým Pávovem. Problémem se chce zabývat i na krajské tripartitě, jejíž je členem.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které nájezd nechalo uzavřít už v minulosti a pod tlakem firem a města ho provizorně otevřelo, už o opakované prodlužování výjimky nestálo. Argumentovalo překračováním hlukových limitů v Pávově. To v minulosti potvrdila i krajská hygienická stanice. Nájezd zároveň nevyhovuje současným silničním a bezpečnostním normám.

„Povolení nájezdu u Pávova by neodpovídalo předpisům a krajský úřad už při třetím prodloužení avizoval, že pokud se město, ŘSD a další zainteresované organizace nedohodnou, nebude možné jej používat,“ doplnil Libor Joukl s tím, že pokud k dohodě dojde, krajský úřad bez průtahů užívání nájezdu opět povolí.

ŘSD však užívání nájezdu dlouhodobě odmítá. Dokonce jeho uzavřením podmiňuje výstavbu skoro kilometr dlouhé protihlukové stěny, která by obyvatelům Pávova ulevila od hluku z přivaděče.

Město od úprav nájezdu odradily astronomické náklady

„Pro nás je to naprosto nepřijatelné a budeme dál jednat,“ vzkazuje Bence. Z uzavření nájezdu viní město, které podle něho nebylo po dva roky schopné upravit ho tak, aby vyhovoval předpisům.

To o úpravě nájezdu na přivaděč v minulosti skutečně přemýšlelo. Jenže kvůli vysokým nákladům od toho upustilo. „Úpravy by vyšly na 3,5 milionu korun, plus další vyžádané investice v okolí asi na 1,5 milionu. Další protihluková opatření by musela být rozsáhlá a technicky náročná. Vyšplhala by se na 50 milionů, což je pro rozpočet města neúnosné,“ konstatoval mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. „Projektové práce proto magistrát pozastavil,“ dodal.

„Pokud chci zlepšit dopravní obslužnost v průmyslové zóně, tak to nemůžu udělat tak, že postavím jeden nájezd, druhý zavřu a všechno napojím na jeden kruhový objezd,“ namítl Bence.

„Vzdát se nechceme. Pro užívání starého nájezdu jsme už udělali strašně moc a za opatření, které by pomohlo dopravě, budeme bojovat dál. Bosch je největším zaměstnavatelem kraje, jeho názor přece musí mít nějakou váhu,“ říká i Ladislav Melichar.

Posun konce směn podniky odmítají, řešení čekají od úřadů

Jak dodal, nyní zkusí zatlačit na město, aby alespoň upravilo kruhový objezd v Pávovské ulici. „To je největší špunt,“ tvrdí o něm odborový předák. Ideální by podle něj bylo rozšířit ho o jeden jízdní pruh nebo alespoň vybudovat přímou větev od Bosche k přivaděči.

To jako částečné řešení vidí i magistrát. „Ale to by nevyřešilo proud vozidel ve směru od Heroltic,“ upozornil Tulis.

Za vhodnější variantu by město považovalo posunutí konce směn v podnicích tak, aby zaměstnanci od jednotlivých závodů odjížděli například s třicetiminutovým odstupem.

„To by výrazně zmenšilo problém, kdy se jednorázově mohutně vzedme průjezd stovek vozidel v jednom místě. V minulosti ovšem myšlenka u firem nepadla na úrodnou půdu, řešení se očekávají od veřejné správy,“ podotkl mluvčí.

Starý nájezd na dálniční přivaděč u Pávova na severním okraji Jihlavy.

Starý nájezd na dálniční přivaděč u Pávova na severním okraji Jihlavy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz