Visutý most Highline 179 v rakouském Reutte je otevřený denně od 8 do 22 hodin. Podobně by si architekti představovali lávku přes jihlavský lesopark Heulos. S tím rozdílem, že by uprostřed byla lávka podepřená podpěrou, v níž by jezdil výtah. | foto: Archiv provozovatelů

Jihlava sní o třísetmetrové lávce s výtahem přes Heulos. Za sto milionů

  • 7
Ten sen trvá už zhruba 40 let. Nejlidnatější jihlavské sídliště Březinky podle něj s centrem města spojí téměř třísetmetrová lávka. O konkrétním záměru diskutovali na radnici členové komise pro územní rozvoj. Unikátní stavba doplněná o výtah k zoo by však přišla až na sto milionů.

Na tom místě hned vedle kostela Povýšení svatého Kříže v Jihlavě je zatím jenom zchátralá bývalá šatlava a parkoviště.

Ta plocha je navržená jako nástupní místo nové lávky vedoucí z centra Jihlavy na nejlidnatější sídliště Březinky. S projektem řádově za 70 až 100 milionů korun se již seznámili členové radniční komise pro územní plánování. Záměr jim představila stavební firma PSJ.

„Je to předběžný návrh synergické spolupráce, která by spojila developerské aktivity PSJ v bývalém klášterním areálu v Křížové ulici s dlouholetou jihlavskou úvahou o vybudování lávky přes Heulos,“ uvedl ředitel divize developmentu v PSJ Jiří Pech.

„Jsme přesvědčení, že myšlenka propojit Březinky s centrem města by mohla přispět k dalšímu oživení a zatraktivnění historického jádra Jihlavy. Navíc by došlo i k vertikálnímu bezbariérovému zpřístupnění spodní části Heulosu,“ dodal Pech.

Jihlava by tak mohla získat další důstojnou a příjemnou „bránu“ pro vstup do středu města. Jinou, už existující je park Gustava Mahlera.

Revoluční projekt? Je třeba investovat jinde, míní kritik

Podle jihlavského architekta a zastupitele za ODS Jaroslava Huňáčka je myšlenka napojit lávku na nádvoří bývalých Velkých kasáren - vlevo od šatlavy - revoluční.

„To místo nebylo vybráno samoúčelně, ale s rozvahou a vědomím toho, že když se efektivně zrekonstruuje východní křídlo bývalého jezuitského kláštera a s ním i šatlava a dobuduje se zde dlouhodobě plánované podzemní parkoviště, dojde tak na východním okraji jihlavské městské památkové rezervace k vytvoření zajímavého předpolí pro provoz visuté lávky,“ vysvětlil.

Nejdelší obdobná lávka je momentálně v ruském Soči. Jihlavská by byla s necelými 300 metry zhruba o třetinu kratší.

„Firma chce v tom dvoře vytvořit vlastně takové náměstí a přišli i s projektem lávky z Březinek do jejich areálu. Lávku mají i propojenou výtahem s údolím u zoo,“ sdělil další z jihlavských architektů a radní za ODS David Beke.

Zajímavý projekt, to je jedna věc. Důležité ale je i to, kde na takovou lávku vzít? A na to upozorňuje například Miroslav Tomanec, člen komise pro územní plánování za Fórum Jihlava.

„Je to krásná myšlenka. Ale podle mého názoru si na ni asi ještě budeme muset léta počkat, město se totiž potýká s mnohem podstatnějšími problémy, které brzdí jeho celkový rozvoj a jejichž vyřešení by podle mě měla být jasná priorita,“ zdůvodnil Tomanec. Na mysli měl hlavně modernizaci vodohospodářské infrastruktury.

Nejdelší lávky má Soči a Reutte

Na světě v poslední době vzniklo několik pozoruhodných visutých lávek. Ve střední Evropě je nejdelší ta v rakouském Reutte, měří 408 metrů. Podle údajů na webu vyšla v přepočtu přibližně na sumu 49 milionů korun. Světovým rekordmanem je v současnosti visutý most v ruském Soči. Ten je o 31 metrů delší.

Jihlava by ale v případě výstavby podle mluvčího magistrátu Radka Tulise volila jiný typ lávky.

„Určitě by byl požadavek na celoroční údržbu, tedy i možnost vjezdu lehké techniky. Město by určitě kladlo požadavek na bezpečnost, v údolí pod případnou budoucí lávkou v Jihlavě je docela čilý ruch, takže by z lávky nemělo nic padat, nějak by se musel řešit odhrnovaný sníh a podobně,“ upřesnil Tulis.

Radnice nyní zjišťuje možnosti financování. „Vybudovat lávku nebo most takového rozměru bez další finanční podpory není v silách městského rozpočtu,“ sdělil mluvčí.

Přemostění údolí se líbí i opozici, podpořila by ho

Výstavbu lávky by podpořila rovněž jihlavská opozice. Lávka by podle zastupitele za KSČM Pavla Šlechtického ulehčila dopravě ve městě. Lidé z Březinek by do centra častěji vyrazili pěšky.

Své slovo by ovšem měli také památkáři. „Lávku je třeba usadit do terénu Heulosu citlivě,“ má jasno šéf odboru územního plánování na jihlavské radnici Tomáš Lakomý.

V Jihlavě se také diskutuje, kde by měla lávka vyústit. Klášter v Křížové ulici je jedna varianta. Tou druhou je Hluboká ulice, tedy místo těsně pod radnicí.

Podle architekta Huňáčka by se na Masarykovo náměstí, do jeho horního rohu u spořitelny, dalo jít i přes takzvanou hodinovou věž.