Úsekové detektory jsou k nerozeznání od běžných radarů. Tento je na Radlické ulici v pražských Jinonicích.

Úsekové detektory jsou k nerozeznání od běžných radarů. Tento je na Radlické ulici v pražských Jinonicích. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Úsekové měření pořídila Chotěboř v tichosti, o miliony se dělí s firmou

  • 7
Úsekové měření rychlosti, které se do Humpolecké ulice chystá ve druhé polovině roku instalovat havlíčkobrodská radnice, nebude na Vysočině první. Už skoro rok takové měření funguje v chotěbořských místních částech Bílek a Dobkov. A co víc, Chotěboř chce systém razantně rozšířit.

„Jsem přesvědčena, že toto měření nikde jinde zatím není,“ odvětila na konci března pro MF DNES policejní mluvčí Dana Čírtková. Odpovídala na dotaz, zde má policie informace o tom, že by někde na Vysočině bylo v provozu úsekové měření rychlosti. Povědomí o něm neměly ani další dotázané instituce a orgány.

Že už ale takový systém v kraji je a od loňského léta hlídá rychlost v celém projížděném úseku, potvrdili řidiči. „Úseková měření jsou již instalována v okolí Chotěboře, v jejích místních částech. Jen přijeďte přes Dobkov nebo Bílek,“ ozval se například Stanislav Joukl.

Jak potvrdil chotěbořský starosta Tomáš Škaryd, v obou osadách se rychlost skutečně měří. A opravdu kamery a radary hlídají rychlost vozů v celých projížděných úsecích.

„Razantně se zde zvýšila bezpečnost. Kvůli tomu jsme systém pořizovali, na rychlost vozidel se stěžovali obyvatelé obou místních částí a toto řešení skutečně pomohlo,“ pochvaluje si starosta.

Téměř polovinu vybraných pokut inkasuje dodavatelská firma

Město nechalo systém instalovat loni v létě a víceméně v tichosti. Nepadla o něm zmínka na tiskových konferencích, které radnice čas od času pořádá, úřad nezveřejnil žádnou tiskovou zprávu o úsekovém měření a dokonce o něm nikdo nic nenajde na webových stránkách městské policie, kde je jinak měření rychlosti věnována malá rubrika.

Úsekové měření v Bílku a Dobkově pro Chotěboř zajišťuje soukromá společnost Dosip. Město si její zařízení pronajalo a na nájmu firmě platí 45 procent z vybraných pokut. Zbytek zůstává v městském rozpočtu. Vyplývá to ze smluv, jež lze s drobným úsilím dohledat na městských webových stránkách. A plyne z nich i to, že policie s úsekovým měřením souhlasila.

„Je to efektivní a účelný způsob, jak donutit řidiče v zastavěných částech, kde se obvykle jezdilo příliš rychle, zpomalit. Pokud řidič zaslanou složenku zaplatí okamžitě, nejde jeho přestupek do správního řízení a nedostane trestné body,“ dodává Tomáš Škaryd s tím, že oba úseky jsou dlouhé zhruba 250 metrů a jsou označeny.

Denně v obou úsecích překročí rychlost 20 až 50 řidičů

Obálka s výzvou k zaplacení pokuty přichází do deseti dnů. „Posíláme je jen ve stoprocentních případech, kdy je dobře viditelná registrační značka i řidič,“ zdůrazňuje starosta.

Podle něho systém zaznamená několik desítek přestupků denně. „Za den je to podle roční doby zhruba od dvaceti do padesáti případů překročení rychlosti,“ vypočítává. Na chotěbořském městském úřadě je na jejich zpracovávání vyčleněn jeden pracovník.

Podle toho, o kolik řidič rychlost překročí, tak vysokou pokutu mu udělí. „Máme sazebník, který se pohybuje od 600 do 2000 korun,“ dodal Tomáš Škaryd.

Takže čistě teoreticky při třiceti pokutách denně ve výši 800 korun by se mělo za rok vybrat 8,76 milionu korun. Necelé čtyři miliony by připadly firmě za nájem radarů, zbytek městu. Pro srovnání, v Havlíčkově Brodě chce radnice radary přímo koupit. Počítá s investicí za zhruba jeden milion.

Během letošního roku přibudou další tři měřené ulice

„Není pro nás prioritou tímto způsobem vydělávat, bereme to opravdu jako prevenci. Řidič, který jede podle předpisů v obou osadách padesátkou, se nemusí žádného postihu bát,“ říká chotěbořský starosta.

Vedení města si systém pochvaluje a na letošní rok plánuje jeho významné rozšíření. Už teď má vytipované tři ulice, v nichž by úsekové měření mělo být instalováno.

„V kterých konkrétních místech radary budou, je stále v jednání. Jde ale o ulice Krále Jana, Havlíčkova a Hermannova,“ podotkl Škaryd. Všechny tři ulice patří mezi nejfrekventovanější ve městě.

Úsekové měření by na nich mohlo být zavedeno během letních měsíců. Bude prováděno stejným způsobem, jako v Dobkově a Bílku, tedy formou pronájmu zařízení. Agendu spojenou se zjištěnými přestupky by dostal úředník, který se jí věnuje už v obou místních částech. Pokud by případů razantně přibylo, chce radnice zaměstnat úředníka dalšího.